حتی بهترین والدین هم در اثر استرس از مسیر اهداف خود در تربیت فرزندشان دور می شوند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که راهی برای کاهش تاثیر استرس و تقویت احساسات مثبت در مادران وجود دارد.

اخیرا به کارت‌های روز مادر نگاه کردم و کارت‌هایی را پیدا کردم که باعث خنده من شدند. یک پیشنهاد آنها نشان دادن مادر به عنوان یک قهرمان بود. یکی دیگر نشان دادن مادر در دفتر ریاست جمهوری به عنوان یک مادر رئیس بود. در تمامی کارت‌ها یک مورد مشترک این بود که همه مادران نیاز به اعصاب فولادین دارند.

راه‌های تقویت احساسات مثبت در مادران

مادر بودن لذتی بی نظیر را به‌وجود می‌آورد، اما بدون داشتن قدرت خارق‌العاده و چند کارمند و همراه که در همه کارها کمک کنند، برخی لحظات می‌توانند بسیار سخت باشند. در واقع در مطالعات اخیر بر روی بیش از ۲۶۰ مادر فرانسوی نشان داد که ۲۰ درصد از آنها دچار فرسودگی روانی شده و از پا در آمده‌اند. چه چیزی به آنها کمک می‌کند؟

شما نمی‌توانید همیشه استرس را از زندگی خود حذف کنید. اما در مطالعات اخیر که سینتیا اسمیت و آلیس استیفنر انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که پرورش احساسات مثبت در مادران می‌تواند از اثرات استرس مادر بر روی کودک کم کند تا بتوانند مادر بهتری برای فرزندشان باشند. این مطالعه شامل تقریبا ۱۰۰ مادر( اغلب آمریکایی اروپایی، متأهل و تحصیل کرده) در دو بازه زمانی بود. یک بار وقتی کودکان چهار تا پنج ساله بودند و بار دیگر چهار سال بعد از آن زمانی که کودکان ۸ تا ۹ ساله بودند.

زمانی که کودکان کوچکتر بودند، مادران پرسشنامه‌های مربوط به استرس والدین را تکمیل کردند و محققان عواطف مثبت را در زمانی که مادر و کودک در حال بازی بودند، اندازه گیری کردند. در هر دو بازه زمانی تحقیق، اسمیت و استفنر این مورد را اندازه‌گیری کردند که چگونه مادران حساس به فرزندشان( درجه ایی که مادران به طور مناسب به سیگنال های فرزندشان پاسخ می‌دهند)  در طول بازی پاسخ می‌دهند. تحقیقات آنها به این نتیجه رسید که مادران داری استرس بالا در صورتیکه در طول بازی احساسات کمتری نسبت به فرزندشان نشان بدهند در چهار سال بعد حساسیت نسبت به بچه هایشان کمتر می‌شود.

اما احساسات مثبت بالا به نظر می‌رسد که این ارتباط را کاهش بدهد که در مادرهای خوشحال تر، استرس و حساسیت والدین به هم ارتباطی نداشتند. این تفاوت نشان می‌دهد که احساسات مثبت بالا به عنوان یک سپر محافظ برای مادر عمل کرده و ارتباط با کودک را بهتر می‌کند. علاوه بر این، سطوح احساسات مثبت بچه‌ها با مادرانشان نشان داد که با حساسیت های مادرانه مرتبط نیست، که نشان می‌دهد که احساسات مادر فقط بازتابی از واکنش‌های فرزندشان نیست.

بیشتر بخوانید: مادران خانه دار چطور می توانند بر استرس غلبه کنند؟

احساسات مثبت در مادران

دلیل این اتفاق چیست؟ احساسات مثبت به فرد اجازه می‌دهند در طول زمان منابع بیشتری بسازند. اسمیت و استیفنر می‌گویند: علیرغم احساس استرس گزارش شده در مادران، مادرانی که احساسات مثبت بالاتری داشتند احتمالا توانایی استفاده از این منابع را تعامل با فرزندشان داشته باشند. بسیاری از مطالعات دیگر نیز این یافته‌ها را تکرار می‌کنند. باربارا فردریکسون و توماس جوینر در مطالعات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که: تجربه احساسات مثبت خفیف و روزمره، در صورت تکرار و در طول زمان، منابع شخصی مناسبی را ایجاد می‌کنند که به سلامت عاطفی و فیزیکی آنها کمک می‌کند.

اگرچه استرس والدین ممکن است همیشه وجود داشته باشد، این تحقیقات نشان می‌دهند که این ذخایر احساسی مثبت به مادران کمک می‌کنند تا بدون از دست دادن رفاه فردی خود و فراموش کردن خود به فرزندشان رسیدگی کنند. اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در اینجا چند پیشنهاد برای ایجاد احساسات مثبت ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: احساس ناکارآمدی را فراموش کنید؛ شما مادر فوق العاده‌ای هستید

۱ – توجه به زمان های خوب

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ مارگارت بورخارت و همکارانش به این نتیجه رسیدند که دوست داشتن یک رابطه – یعنی تمرکز کامل بر لحظات مثبت بین والدین و کودک – احساسات خوب والدین و کیفیت رابطه آنها با کودک، افزایش یافته است. رابطه دوستانه چگونه عمل می‌کند؟ با توجه به دستورالعمل‌های این مطالعه، ابتدا به احساسات مثبتی که در ارتباط با فرزندتان تجربه کرده‌اید فکرکنید. این اتفاق می‌تواند یک چیز ساده مثل باهم به پارک رفتن یا خندیدن با صدای بلند به یک شوخی خنده‌دار، یا یک اتفاق بزرگ مثل رفتن به تعطیلات یا انجام دادن یک کار بزرگ و مهم با یکدیگر باشد.

شما باید سعی کنید تمرکز خود را بر روی یک زمان خاص که همه چیز در بهترین حالت بین شما و فرزندتان بوده است، متمرکز کنید. بعد در مورد جزئیات آن زمان و حس بنویسید: آب و هوا، چه زمانی از روز بود، لباس‌هایی که هر دو پوشیده بودید، احساسات و افکار خودتان در آن زمان و در حال حاضر. در نهایت افکار شما برای مدت زمانی در آن لحظه خوش باقی می‌ماند و احساس مثبت در شما جاری می‌شود.

۲ –  مدیتیشن (مراقبه)

احساسات مثبت در مادران

یکی از راه‌هایی که افراد می‌توانند انرژی مثبت را در فعالیت‌های روزانه خود وارد کنند، حفظ تمرین مدیتیشن و مراقبه به صورت منظم است. باربارا فردیریکسن و همکارانش در تحقیقات اخیر در مورد افرادی که در کارگاه‌های مراقبه یا تمرکز ذهنی حضور داشتند، مطالعه کردند. بعد از یک هفته شرکت کنندگان احساسات مثبت بیشتری نسبت به قبل داشتند. منطقی است که این مراقبه به تقویت احساس مثبت افراد کمک کند زیرا مراقبه و تمرکز ذهنی توجه شما به به زمان حال معطوف می‌کند و مراقبه با هدف مهربانی و دوستی سبب می‌شود تا خود به خود احساسات گرم و دوستانه در شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ هدفی که همه مادرها باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنند

۳ – تشکر برای اتفاق های کوچک

در بررسی‌های اخیر در مورد تقویت نقاط قوت و انعطاف‌پذیری مادران مجرد، زویی تیلور و راند کانگر شیوه‌های قدردانی را به عنوان راهی برای تقویت قوت قلب اعلام کرده‌اند. داشتن یک دفترچه برای قدردانی که در آن در مورد اتفاق‌های کوچک و بزرگی که در زندگی تان باعث خوشحالی شما شده‌اند، بنویسید. ممکن است یکی از راه‌های افزایش حس مثبت در شما باشد. به‌ جای اینکه یک لیست از موارد متعدد، در مورد چند رابطه خاص با افرادی که دوستشان دارید بنویسید. این موارد می‌تواند شامل لحظات ارتباط عمیق با فرزندتان باشد. هدف این است که به طور مدام اتفاق‌های خوشایند زندگی تان را ببینید و حداقل هفته ایی یک بار به آنها فکر کنید و در مورد آنها بنویسید.

در یکی از کارت‌های روز مادر، یک مادر را نشان می‌داد که روی یک کاناپه دراز کشیده بود با این پیغام که «زمان استراحت و لذت بردن از روز مادر!» این نیز آرزوی من برای شماست.

شما از چه راه‌های احساسات مثبت خود را تقویت می‌کنید و به خود روحیه می‌دهید حتما تجربیات و نظرات خود را از طریق کودکت با مادران دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید