تغذیه با شیرخشک جایگزینی برای شیر مادر است. بسیاری از مادرانی که قادر به شیردهی نوزادشان نیستند یا تمایل دارند در کنار شیر خود از شیر کمکی استفاده کنند برای تغذیه فرزندشان شیرخشک را انتخاب می‌کنند. در این مقاله کودکت به بررسی مزایا و معایب شیرخشک پرداخته شده است. اگر به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید توصیه می‌شود این مقاله را مطالعه کنید تا درمورد انتخاب روش تغذیه نوزادتان آگاهانه تصمیم بگیرید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

مزایای تغذیه نوزاد با شیرخشک

تغذیه با شیرخشک برای نوزاد مزایایی دارد که عبارت‌اند از:

  1. افراد دیگر می‌توانند به نوزاد شیر بدهند.

یکی از مزایای شیرخشک این است که هرکدام از والدین می‌تواند به نوزاد شیر بدهد. تغذیه فرصت خوبی برای ایجاد ارتباط عاطفی پدر با نوزاد است. در تغذیه با شیر مادر این فرصت وجود ندارد. استفاده از شیرخشک به خواهر و برادر، پدر و سایر اعضای خانواده این امکان را می‌دهد تا لحظاتی را با نوزاد تازه متولدشده بگذرانند.

  1. تغدیه با شیرخشک می‌تواند در انظار عمومی انجام شود.

برخی از مادران با شیر دادن به نوزاد در جمع دیگران و انظار عمومی مشکل دارند. اگر تمایلی به دیده شدن بدنتان هنگام شیردهی در فضای عمومی ندارید یا نمی‌خواهید برای شیر دادن به فضای خصوصی بروید، شیرخشک می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

  1. میزان مصرف شیرخشک قابل اندازه‌گیری است.

در تغذیه با شیرمادر نمی‌توان به‌راحتی فهمید نوزاد چه مقدار شیر خورده است. اما در تغذیه با شیرخشک مقدار مصرف روزانه شیر مشخص و قابل اندازه‌گیری است.

  1. در تغذیه با شیرخشک نگران کمبود شیر نخواهید بود.

قبل از هر چیز مراقب باشید که با تغذیه بیش از اندازه چه با شیر مادر و چه با شیر خشک سلامتی فرزند دلبند خود را به خطر نیندازید. مادران بسیاری در دوره شیردهی از ناکافی بودن شیر خود برای تغذیه نوزادشان نگران‌اند. در چنین شرایطی، بسیاری از والدین از شیرخشک استفاده می‌کنند. مصرف شیرخشک این اطمینان را به والدین می‌دهد که نوزاد به اندازه کافی شیر موردنیاز برای رشد و تکاملش را دریافت کرده است. بااین‌حال، یکی از راه‌های افزایش شیر مادر مکیدن نوزاد و خوردن شیر از سینه مادر است. وقتی نوزاد از شیر مادر تغذیه نکند، به‌مرور میزان شیر تولیدشده در بدن مادر نیز کم می‌شود.

  1. در تغذیه با شیرخشک نیازی به تغییر رژیم غذایی مادر نیست.

مادری که نوزاد خود را با شیرخشک تغذیه می‌کند، نگران مصرف مواد غذایی و سبزیجات آلرژی‌زا و انتقال عوارض آن به نوزاد نخواهد بود. تغذیه مادر در طول دوره شیردهی هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

  1. شیرخشک برای نوزادانی که تحمل‌ناپذیری لاکتوز دارند مناسب است.

در موارد نادر، ممکن است برخی از نوزادان قادر به هضم شیر مادر یا شیر حیوانات نباشند. این وضعیت تحمل‌ناپذیری لاکتوز نام دارد. درمورد چنین نوزادانی استفاده از شیرخشک مناسب مانند شیرخشک سویا توصیه می‌شود.

  1. وضعیت سلامت مادر تأثیری بر تغذیه نوزاد نمی‌گذارد.

اگر مادر بعد از زایمان بیمار شود یا درگیر مشکلات جسمی باشد که به او امکان شیر دادن به نوزاد را نمی‌دهد، می‌تواند نوزاد را با شیرخشک تغذیه کند.

معایب تغذیه با شیرخشک

معایب تغذیه نوزاد با شیرخشک عبارت‌اند از:

  1. شیرخشک به اندازه شیر مادر مغذی نیست.

شیر مادر تمام مواد مغذی موردنیاز برای رشد و تکامل نوزاد را دارد. همچنین راحت‌تر و سریع‌تر از شیرخشک هضم می‌شود. علاوه‌براین، تغذیه نوزادان با شیرخشک خطر چاقی در دوران کودکی را افزایش می‌دهد. علاوه براین مصرف شیرخشک در نوزادی می‌تواند احتمال بروز چاقی در بزرگسالی را نیز افزایش دهد.

  1. آماده‌سازی شیرخشک وقت‌گیر و سخت است.

در تغذیه با شیر مادر هر زمان که نوزاد احتیاج به شیر داشته باشد می‌توان به او شیر داد. اما برای تغذیه با شیرخشک، باید شیشه شیر را بشویید، استریل کنید، شیر را در شیشه بریزید و گرم کنید. انجام این کارها وقت‌گیر است. استریل کردن نامناسب شیشه شیر نیز ممکن است به سلامت نوزاد آسیب برساند.

  1. مصرف شیرخشک پرهزینه است.

استفاده از شیرخشک برای بسیاری از خانواده‌ها گران و پرهزینه است. برای تغذیه نوزاد با شیرخشک، نیاز به شیشه شیر، برس تمیزکننده و دستگاه ضدعفونی‌کننده دارید. همچنین باید یک پمپ سینه با کیفیت خوب و شیرخشک تهیه کنید. همه این موارد هزینه‌ای اضافه علاوه بر هزینه‌های ثابت ماهیانه‌تان به همراه خواهد داشت.

  1. تغذیه با شیرخشک سیستم ایمنی نوزاد را ضعیف می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد شیر مادر سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می‌کند و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، شیرخشک فاقد مواد مغذی طبیعی و حیاتی برای رشد نوزاد است. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت سینه، عفونت گوش، عفونت ادرار یا اسهال و پیدا شدن خون در مدفوع در نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند بیشتر است.

  1. تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین نوزاد و مادر می‌شود.

تغذیه با شیر مادر فرصت خوبی برای ایجاد ارتباط بین مادر و نوزاد است. هنگامی که نوزاد شروع به مکیدن سینه‌های مادر می‌کند، تماس پوست با پوست بین او و مادر ایجاد می‌شود. مصرف شیرخشک ممکن است این ارتباط عاطفی را مختل ­کند.

  1. تغذیه با شیرخشک پرزحمت است.

برای سفر یا بیرون رفتن با نوزادی که از شیرخشک تغذیه می‌کند، باید بطری‌های تمیز، شیرخشک، سرشیشه و سایر ملزومات را همراه داشته باشید. مدیریت این وسایل و نگه‌داری از نوزاد هم‌زمان باهم می‌تواند پرزحمت و سخت باشد. اگر نوزاد عادت به تغذیه با شیر خشک در شب داشته باشد، بیدار شدن از خواب و آماده‌سازی شیرخشک نیز سخت و آزاردهنده خواهد بود.

  1. تغذیه با شیر مادر برای سلامتی مادر مفید است.

برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم یا پوکی استخوان در مادرانی که نوزادانشان را از شیر خود تغذیه می‌کنند کمتر از سایر مادران است.

  1. شیرخشک برای برخی از نوزادان مناسب نیست.

مصرف شیرخشک برای برخی از نوزدان مناسب نیست. این نوزادان در صورت مصرف با شیرخشک دچار دردهای شکمی، اسهال و کم‌آبی به‌دلیل از دست دادن مایعات بدن می‌شوند.

مصرف شیرخشک مزایا و معایب خود را دارد. قبل از انتخاب هریک از روش‌های شیردهی باید مزایا و معایب هرکدام را به‌دقت بررسی کنید. درنهایت روشی را انتخاب کنید که کمک می‌کند نوزاد تغذیه مناسبی داشته باشد و ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد و تکامل خود را دریافت کند.

یک دیدگاه

  1. نمیدونم درست میگن یا نه ولی میگن بچه هایی که شیر خشک میخوابن خواب شبشون طولانی تره یعنی دیر به دیر بیدار میشن و ما که شیر خشک ندادیم خواب شب خودمون خیلی کم کیفیت شده و اذیت شدیم

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید