تاخیر گفتار در کودکان یکی از مشکلات رایجی است در سال‌های اولیه زندگی کودکان به وجود می‌آید. مراجعه به متخصصان گفتاردرمانی یکی از اقدامات ضروری والدین برای برطرف شدن نگرانی‌ها و در مواقع لزوم درمان به موقه مشکلات گفتاری در کودکان است.

جالب است بدانید اولین صداسازی‌ها از حدود سه ماهگی شروع می‌شوند یعنی هنگامی که کودک شروع به صداسازی و به اصطلاح قان و قون می‌کند. این صداسازی‌ها در شش ماهگی پیشرفته‌تر می‌شوند. توجه کنید که همین صداسازی‌ها می‌تواند یک غربالگری برای شناسایی علائم و علل اختلالات گفتار و زبان در کودکان باشد. بنابراین لازم است والدین از ماه‌های اول تولد فرزند خود، به دقت رشد گفتاری کودک خود را کنترل نمایند.

اینکه تاخیر در گفتار کودکان در چه سنی و در چه شرایطی نگران‌کننده است، نشانه‌های پیچیده‌ای ندارد. با دانستن مراحل رشد زبان کودک و داشتن اطلاعات اولیه در این خصوص به والدین کمک می‌کند به موقع اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. در گفتگوی آنلاینی که با جناب آقای دکتر مجید رفیعی متخصص گفتاردرمانی و دکترای علوم اعصاب داشته‌ام اطلاعات بسیار ارزشمندی بیان شده ایت که دانستن آن برای همه والدین ضروری به نظر می‌رسد.

سوالاتی که در این گفتگو مطرح شده است قبلا توسط تعدادی از والدین ارسال شده بود. امیدوارم استفاده از مطالب مطرح شده در این ویدیو برای تمام خانواده‌های فارسی زبان مفید و موثر باشد.

پیش از این مقالات متعددی در خصوص حرف زدن کودک و مشکلات تلفظی کودکان در وبسایت کودکت منتشر شده است که می‌تواند به والدین کمک کند تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند. بعد از تماشای این ویدئو می‌توانید به این مقالات سر بزنید و در مورد مشکلات گفتاری و تاخیر گفتار در کودکان بیشتر بدانید.

همچنین در پایان می‌توانید نظرات و تجربیات خود در مورد این ویدئو را از طریق قسمت نظرات در وبسایت کودکت با ما و سایر والدین به اشتراک بگذارید.

 

2 دیدگاه‌ها

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید