افرادی که به‌تازگی پدر و مادر شده‌اند درباره بغل کردن نوزاد تازه متولد شده نگران‌اند، زیرا می‌خواهند مطمئن شوند کودک به‌هیچ‌وجه صدمه نبیند. بااین‌حال، به‌راحتی و با درک روشنی از واکنش نوزادان به نگه داشتن در موقعیت‌های خاص و تمرکز کردن روی برخی از بهترین موقعیت‌هایی که کودکتان در آن راحت است، می‌توان بر این ترس و نگرانی درمورد در آغوش گرفتن نوزاد غلبه کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نکاتی برای آمادگی‌ بغل کردن نوزاد تازه متولدشده

در ادامه نکاتی آمده است که قبل از در آغوش گرفتن نوزاد باید آن‌ها را رعایت کنید:

  1. دستانتان را بشویید

نوزادان سیستم ایمنی کامل و توسعه‌یافته‌ای ندارند و میکروب‌ها و باکتری‌های دست آلوده ممکن است باعث عفونت در نوزاد شود. قبل از بلند کردن نوزاد، دستانتان را با مقداری آب و صابون ملایم بشویید. والدین همچنین می‌توانند برای مواقع اضطراری ماده ضدعفونی‌کننده‌ای در دسترس داشته باشند.

  1. راحت باشید

ازنظر فیزیکی راحت باشید تا جایی برای لغزش یا اشتباه باقی نماند. علاوه‌براین ضروری است که قبل از بلند کردن نوزاد اعتمادبه‌نفس و آرامش داشته باشید. همچنین، وسایلی مانند ساعت یا سنجاق، که ممکن است بدن کودک را خراش دهد، از خود و لباستان جدا کنید.

  1. موقعیتتان را انتخاب کنید

اگر در به آغوش گرفتن نوزاد تجربه‌ای ندارید، بهترین کار این است که موقعیتی راحت پیدا کنید که کودک در آن به‌خوبی در آغوش گرفته و پشتیبانی شود.

  1. از نوزاد پشتیبانی کنید

نوزادان گردن سنگینی دارند و تقریباً هیچ کنترلی روی عضلات گردنشان ندارند. ازاین‌رو، باید هنگام در آغوش گرفتن آن‌ها، از سر و گردنشان به‌خوبی حمایت کنید. نوزادان باید حداقل تا ۳ ماهگی که کنترل گردن خود را به دست می‌آورند از ناحیه گردن و سر حمایت شوند.

چگونه باید نوزاد را بلند کنید؟

حین برداشتن نوزاد، یک دست را زیر سر و دست دیگر را زیر باسن او قرار دهید تا بتوانید او را تا سطح سینه‌تان بالا بیاورید. همیشه مطمئن شوید که هنگام برداشتن یا نگه داشتن کودک از سرش حمایت می‌کنید.

موقعیت‌های گوناگون نگه داشتن نوزاد

در ادامه فهرستی از بهترین موقعیت‌ها برای در آغوش گرفتن نوزاد آورده شده است:

  1. حالت نگه داشتن شانه

این حالت یکی از متداول‌ترین حالت‌های نگه داشتن نوزاد است که به کودکتان اجازه می‌دهد به ضربان قلبتان گوش کند.

کودک را تا ارتفاع شانه‌های خود بلند کنید، به حالتی که بدن نوزاد موازی با بدن خودتان باشد و اجازه دهید کودک سرش را روی شانه شما بگذارد. از سر و گردن کودکتان با یک دست و از کمرش با دست دیگر حمایت کنید.

  1. حالت نگهداری Football

این حالت در آغوش گرفتن کودک موقعیتی است که بیشتر مادران برای تغذیه نوزاد آن را ترجیح می‌دهند.

با یک دست سر و گردن کودکتان را نگه دارید و از ساعد همان دست برای حمایت از بقیه کمر و باسن استفاده کنید. کودکتان را به‌سمت بدنتان بچرخانید و اجازه دهید پاها پشت سر شما دراز شوند. هنگام تغذیه در این حالت او را به سینه خود نزدیک کنید و از دست دیگر برای حمایت بیشتر از گردن و سر استفاده کنید.

  1. حالت نگه داشتن Lap

این حالت موقعیت راحت نشستن است و می‌توان از آن هنگام تغذیه استفاده کرد.

درحالی‌که پاهایتان را روی زمین محکم کرده‌اید، کودک را طوری روی ران‌هایتان قرار دهید که سرش نزدیک زانوی شما و صورتش به‌سمت بالا باشد. هر دو دستتان را زیر سر کودک برای حمایت و ساعدتان را زیر نوزاد قرار دهید.

  1. حالت نگه داشتن صندلی

این حالت که « سلام دنیا » نیز نامیده می‌شود برای نوزاد کنجکاوی که می‌خواهد ببیند جلویش چه خبر است عالی است.

کودک را مقابل سینه‌تان خم کنید تا بتوانید به‌خوبی از سرش پشتیبانی کنید. یک دستتان را روی سینه نوزاد و دست دیگرتان را روی باسن او بگذارید و درعین‌حال به‌قدر کافی از او پشتیبانی کنید.

  1. حالت نگه داشتن گهواره‌ای

یکی از طبیعی‌ترین حالت‌های در آغوش گرفتن نوزاد این حالت است که می‌توان برای خواباندن نوزاد هم از آن استفاده کرد.

کودکتان را به‌صورت افقی تا سطح سینه نگه دارید و یک دست را زیر سر و گردن و دست دیگر را زیر کمر و باسن او قرار دهید. دست را با احتیاط زیر گردن و سر بکشید، به‌طوری‌که گردن کودک روی خم آرنجتان قرار گیرد و برای حمایت آن را روی باسن بگذارید.

  1. حالت نگه داشتن Hip

این حالت فقط برای پس از ۳ ماهگی کودک توصیه می‌شود که توانایی کنترل سر و گردن خود را دارد.

نوزادتان را رو به جلو بگیرید و او را در حالت نشسته روی استخوان لگن خود قرار دهید. دستتان را دور کمر کودک بپیچید و او را محکم نگه دارید.

  1. حالت نگه داشتن چهره‌به‌چهره

این موقعیت برای برقراری ارتباط و تعامل با کودکتان عالی است.

با یک دست سر و گردن کودک را نگه دارید و با دست دیگر باسنش را. کودک را کمی پایین‌تر از سینه خود نگه دارید، طوری که رو به شما باشد.

بغل کردن نوزاد تازه متولد شده بعد از شیردهی

بلافاصله پس از شیر دادن به نوزاد، او را در وضعیت عمودی بنشانید و به پشت او ضربه بزنید تا آروغ بزند. پس از شیر دادن، کودک را زیاد تکان ندهید، زیرا ممکن است باعث بالا آوردن یا استفراغ شود.

نکاتی برای نگه داشتن صحیح نوزاد

روی نحوه واکنش کودکتان درحالی‌که او را در آغوش گرفته‌اید تمرکز کنید. اگر کودکتان ناآرام به نظر می‌رسد، وضعیت او را تغییر دهید. در ادامه چند نکته درمورد نحوه صحیح نگه داشتن کودک و راهنمای کامل شیردهی آورده شده است:

  • سر نوزاد را آن‌قدر آزاد نگه دارید که بتواند حرکت کند و نفس بکشد.
  • تماس پوست با پوست را حفظ کنید تا او را گرم و نزدیک به خود نگه دارید.
  • اگر عصبی هستید، کودک را در حالت نشسته در آغوش بگیرید.
  • هنگام آشپزی، تمیز کردن یا حمل وسایل خطرناک مانند چاقو، کودک را در آغوش نگیرید تا از آسیب دیدن او جلوگیری کنید.
  • درصورتی‌که مجبورید کودکتان را به مدت طولانی حمل کنید، سعی کنید یک بالش نگهدارنده نوزاد تهیه کنید که در دوران شیردهی نیز مفید است.
  • هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها، برای ایمنی بیشتر، از هر دو دست برای نگه داشتن کودک استفاده کنید.
  • هنگام مشاجره و دعوا کودک را در آغوش نگیرید، زیرا ممکن است کودک را تکان دهید و عواقب ناگواری مانند آسیب مغزی ایجاد کنید.
  • اگر مجبورید کودک را به مدت طولانی در آغوش بگیرید، می‌توانید از کریر استفاده کنید.

بغل کردن نوزاد در حال گریه

درحالی‌که بحث‌هایی درمورد روش تمرین گریه تا خواب وجود دارد، دکتر Robert Hamilton از پزشکان اطفال اقیانوس آرام موقعیتی را نشان داده است که می‌تواند تقریباً بلافاصله جلوی گریه نوزاد را بگیرد. این وضعیت برای نوزادان زیر ۳ ماه مناسب است، زیرا پس‌ازآن برای این کار بسیار سنگین می‌شوند.

  • دست‌های کودک را از روی سینه رد کنید و در همان‌جا او را با دست خود نگه دارید.
  • از همان دست برای حمایت از چانه کودک استفاده کنید.
  • قسمت گوشتی دست دیگر خود را برای نگه داشتن راحت زیر باسن کودک قرار دهید.
  • اکنون، کودک را با زاویه ۴۵ درجه در آغوش بگیرید، به‌آرامی کودکتان را بچرخانید تا از گریه او جلوگیری کنید.

بغل کردن نوزاد تازه متولد شده در حمام

با استفاده از این حالت برای در آغوش گرفتن کودکتان هنگام حمام کردن، می‌توانید حمام را برای نوزادان به فعالیتی سرگرم‌کننده تبدیل کنید.

  • یک دستتان را روی کمر و شانه کودک و دست دیگر را در قسمت باسن قرار دهید و بدنتان را درون وان حمام فرو ببرید.
  • هنگامی که کودک را در وان قرار دادید، می‌توانید از دستی که با آن باسن کودک را نگه داشته بودید برای شستن او خود استفاده کنید، درحالی‌که دست دیگر همچنان سر را حمایت می‌کند و او را بالاتر از سطح آب نگه داشته است.

به یاد داشته باشید که قبل از برداشتن کودکتان، آرامش و اعتمادبه‌نفس لازم را حفظ کنید تا کودک در تمام مدت آرام و راحت باشد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید