این روزها که افراد دیرتر از سابق ازدواج می‌کنند، دغدغه‌ای تازه برای بچه‌دار شدن به وجود آمده است. این دغدغه برای برخی از افراد بالای ۳۵ سال بسیار جدی است. اما نکته جالب‌ توجه اینجا است که علم، بارداری بعد از ۳۵ سالگی را به هیچ‌وجه خطرناک و نادرست نمی‌داند. بسیاری از مادران نگران بچه‌دار شدن در سنین بالای ۳۵ سالگی هستند و بسیاری دیگر که به داشتن خانواده‌ای پرجمعیت علاقه‌مند هستند، از بارداری در سنین بعد از ۳۵ ناامید هستند. هیچ ترسی در کار نیست. با کودکت همراه باشید تا بیشتر در این زمینه بدانیم:

بارداری بعد از ۳۵ سالگی خطرناک است؟

بارداری بعد از ۳۵ سالگی - نگرانی

سنین بالای ۳۵ سال از نظر رده‌بندی سنی برای مادر شدن، سنین بالایی محسوب می‌شوند اما این به معنای نشدنی بودن این امر نیست. بارداری بعد از ۳۵ سالگی هم می‌تواند طبیعی و بدون هیچ خطری پیش برود. این روزها بسیاری از زنان در پایان دهه ۳۰ و آغاز سال‌های ۴۰ سالگی هم بچه‌دار می‌شوند و هیچ مشکلی آنها و فرزندانشان را تهدید نمی‌کند.

البته نگرانی افراد در مورد بارداری بعد از ۳۵ سالگی بسیار طبیعی است ولی توجیه علمی ندارد. ریشه همه این دلهره‌ها به تفکرات اشتباه سنتی باز می‌گردد. تفکراتی که به افراد القا می‌کردند، زن در این سن قدرت باروری سابق را ندارد.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که بارداری بعد از ۳۵ سالگی باعث می‌شود تا افراد ۴ برابر بیشتر از زنانی که در جوانی باردار شده‌اند تا ۱۰۰ سالگی عمر کنند. در واقع، بارداری در سنین بالای ۳۰ باعث افزایش عمر هم بوده است.

بیشتر بخوانید؛ بارداری در دهه سی سالگی چه پیامدها و عوارضی به همراه دارد

مزایای بارداری در سنین بالاتر چیست؟

بارداری بعد از ۳۵ سالگی - مزایا

داشتن فرزند باعث می‌شود تا شور و شوق بیشتری به زندگی والدین وارد شود و امید به آینده در قلبشان بیشتر جریان پیدا کند. به همین خاطر بارداری در سنین بالاتر حتی موجب شادمانی بیشتر هم می‌شود. برخی تحقیقات هم نشان می‌دهد که در بدن مادران باردار بالای ۳۵ سال، هورمون‌هایی ترشح می‌شود که توانایی حل مسأله، استدلال ذهنی و حافظه را بیشتر از قبل می‌کند.

با داشتن تغذیه مناسب در بارداری و سالم، انجام ورزش‌های ملایم و تحت مراقبت پزشک قرار گرفتن، مشکلی در روند بارداری افراد به وجود نخواهد آمد. چیزی که علم می‌گوید، این است که هیچ نگرانی و مسأله‌ خاصی در باردار شدن برای زنان بالای ۳۵ سال وجود ندارد. پس بهتر است حرف‌های بی‌پایه و اساس قدیمی را کنار بگذارید و شاد و رها برای زندگی مورد علاقه‌تان برنامه‌ریزی کنید. اگر قصد باردار شدن دارید، منتظر این اتفاق شیرین باشید و با دیدن علائم بارداری به جای استرس، برای خود و خانواده‌تان آرامش ارمغان بیاورید. در سایه مراقبت، آرامش و استراحت کامل و عالی قطعا نوزادی سالم و دوست داشتنی به جمع خانواده‌تان اضافه خواهد شد.

شما هم اگر نظر یا تجربه‌ای در زمینه بارداری در ۳۵ سالگی یا سنین بالاتر دارید، نظر خود را با نوشتن کامنت زیر همین پست با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید