در ماه‌هایی که گذشت، سازمان بهداشت جهانی به صورت رسمی اعلام کرد که کووید-۱۹ بیماری جهانی و همه‌گیری است که سلامتی میلیون ها نفر در سراسر جهان را به مخاطره انداخته، باعث ایجاد تلاطم در بازارهای مالی شده، اقتصادهای محلی را با بحران مواجه کرده و جان هزاران نفر را گرفته است. تسلیم شدن مقابل ترسی که در رویارویی با عدم قطعیت و پیش‌بینی‌ناپذیر بودن پدیده‌ها به وجود می‌آید و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیار آسان است. در عین حال، با وجود خبرهای بسیار بد و شیب رو به بالای ابتلای افراد به این بیماری، کارشناسان اصرار دارند که همچنان جایی برای امیدواری باقی است. در مطالعه جدیدی نشان داده شده است که موارد خفیف‌تر این ویروس، اگرچه هنوز هم قدرتمند است، اما به اندازه تقریبا نصف موارد تاییدشده، عفونی و مسری است.

واقعیت این است که برطرف کردن اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا به نظر دشوار می‌رسد، آن هم در دوره‌ای که باید مرتب دست‌های خود را بشویید، مواد غذایی ضروری را تهیه کنید، فاصله اجتماعی را تمرین کنید و در نامعلومی آینده دست و پا بزنید. نکاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد به شما کمک می‌کنند آرامشتان را بازیابید و با دید واقع‌بینانه‌تری به ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن نگاه کنید. در این مقاله با ده راهکار آشنا خواهید شد که به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید، از تسلیم شدن مقابل بزرگ‌ترین ترس‌هایتان خودداری کنید و برای هر اتفاقی که در آینده جمعی بشر رخ خواهد داد، بهتر آماده شوید.

برای غلبه بر اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا به دنبال دانستن واقعیت ها باشید

به دنبال حقایق باشید -حتی حقایقی که تلخ و ناگوارند- چرا که در غیاب اطلاعات، اضطراب افزایش می‌یابد و خیالات شما شکوفا می‌شود. با این حال، در یافتن و دانستن واقعیت‌ها زیاده‌روی نکنید، چرا که اطلاعات بیش از حد نیز ممکن است استرس شما را تشدید کند. جهان مملو از اطلاعات نادرست است، پس بهتر است از منابع کنترل‌نشده اخبار آنلاین دوری کنید و از پایگاه‌های غیرسیاسی استفاده کنید. در شرایط پر از استرس، عموم مردم با احتمال کمتری فیلترهایی را بازبینی می‌کنند که از طریق آن‌ها به مشاهده واقعیت‌ها می‌پردازند. پس این وظیفه شماست که توجهتان را به ارزشمندترین منابع اطلاعاتی معطوف کنید و دستورالعمل‌های به‌روز را پیگیری کنید.

با دید واقع بینانه به شیوع ویروس کرونا نگاه کنید

بحران کنونی تنها عامل استرس‌زایی نیست که بیشتر انسان‌ها با آن مواجه شده‌اند. اگر حیوان خانگی شما بمیرد، با کسری منابع مالی مواجه شوید و از خدمات ضروری اجتماعی یا ارتباط با پارتنر خود محروم شوید. بحران کنونی، که جهان را درگیر خود کرده است، آشکارا تاثیر عمیق‌تری نسبت به چنین تغییرات سریعی بر شما خواهد داشت. بنابراین، کاملا طبیعی است که احساس در هم شکستن داشته باشید، اما آنچه می‌توانید از آن دوری کنید زدن برچسب «ضعیف» به خودتان یا مقایسه خودتان با دیگران است. هر کسی با چالش‌هایی مقابله می‌کند که شما ممکن است هیچ درکی از آن‌ها نداشته باشید.

عامل مهم دیگر در داشتن دید واقع‌بینانه به شیوع ویروس کرونا برقراری تعادل میان کارهایی است که باید انجام دهید و اقداماتی که باید از آن‌ها دوری کنید. به جای بی‌تفاوتی، کاملا مراقب و هوشیار باشید.

رعایت احتیاط بیش از حد و پرهیز از اقدامات پرخطر ممکن است چالش‌برانگیز باشد، چرا که مراقبت از خود در مواجهه با کرونا ویروس برخلاف نیاز عمیق انسانی برای برقراری ارتباط فیزیکی است. وسوسه‌انگیز است که تمایل خود را برای دیدن یک دوست یا ملاقات با یک موکل در دفتر کارتان توجیه کنید، به‌ویژه وقتی وضعیت مالی‌تان در معرض خطر باشد.

عدم قطعیت و لزوم بیرون گود ایستادن بخشی از وضعیت کنونی بشر است. گرچه اضطرابی که رخدادهای حاضر آبستن آن‌هاست به نظر مخوف و وحشتناک می‌رسد، اما برخلاف انکار و بی‌تفاوتی، موجب مرگ بشر نخواهد شد.

سرچشمه اضطراب ناشی از ویروس کرونا در خود را شناسایی کنید

مغز انسان برای پاسخ جنگ یا گریز شدیدا سیم‌پیچی شده است. هرچه این اضطراب خروشنده بیشتر شود، افراد بیشتری را خواهید دید که به پاسخ جنگ چسبیده‌اند و از یک سو به سرزنش کردن و مقصر دانستن دیگران و از سوی دیگر به فاصله گرفتن و قطع ارتباطات روی می‌آورند. این اتفاق کاملا طبیعی است، اما اگر بتوانید واکنش‌پذیری مبتنی بر اضطراب خود را شناسایی کنید، قادر خواهید بود از این موضوع کمی فاصله بگیرید، به جای آنکه قبل از بازیافتن آرامش خود برای انجام عاقلانه‌ترین کار، کورکورانه عمل کنید.

از خجالت کشیدن یا مقصر دانستن دیگران یا خودتان پرهیز کنید

اضطراب ناشی از ویروس کرونا

وقتی اضطراب بقا افزایش می‌یابد و با کمبود منابع مالی و مایحتاج زندگی مواجه می‌شوید، گذاشتن بار تقصیرات و اشتباهات بر دوش دیگران و فراموش کردن اینکه همه در این بحران قرار دارند بسیار ساده می‌شود. در این فرایند، هدف ممکن است گروهی خاص یا یک فرد باشد، مانند زنی که در قطار مترو در مقابل شما عطسه کرده است. دکتر لرنر ادامه می‌دهد: «این کار باعث فراموشی این نکته می‌شود که نوع بشر بیشتر به هم شبیه‌اند تا آنکه با هم تفاوت داشته باشند.»

بنابراین، گرچه نمی‌توانید ترس خود را به طور کامل ریشه‌کن کنید، اما قادرید بر به دست آوردن این درک تمرکز کنید که اضطراب چگونه عمل می‌کند و بر شما از چه طریقی، به شکل مثبت یا منفی، تاثیر می‌گذارد. به گفته دکتر لرنر، اضطراب، در صورتی که از وجود مشکلی خبر دهد و افراد را برای حل آن متحد کند، ممکن است به امری کاملا سودمند بدل شود. اگر افراد تلاش حساب‌شده‌ای برای حفظ انسانیت خود داشته باشند، اضطراب می‌تواند آن‌ها در کنار هم حفظ کند.

از درخواست کمک وحشت نداشته باشید

این ایام فرصتی برای دراز کردن دست یاری به سوی یکدیگر است. وقتی شرایط لازم را برای انجام کاری ندارید، از انجام آن به صورت فردی خودداری کنید. از تمام افرادی که به نظر شما روشن‌اندیش‌اند، بپرسید درباره تامین مایحتاج زندگی یا فراهم نبودن امکان ارتباط با نزدیکان چه فکری کرده‌اند و چه کارهایی انجام می‌دهند. با فرزند کوچک خود درباره حضور مادربزرگش در بیمارستان و دلیل بسته شدن مدرسه‌اش صحبت کنید. ممکن است انتخاب شما این باشد که از توصیه‌ای که شنیده‌اید پیروی نکنید، با این حال، دانستن نگرش‌های دیگر امری ضروری در این بحران به شمار می‌رود.

آمادگی برای مواجهه با بدترین اتفاق را به تعویق نیندازید

اضطراب ممکن است باعث بی‌تحرکی یا بیش‌فعالی کودکان و یا شما شود، بنابراین، بیشتر افراد یا به صورت افراطی به شستن دست‌ها می‌پردازند یا راهی کاملا مخالف را در پیش می‌گیرند و طوری رفتار می‌کنند که گویی نظریه آلودگی به ویروس کرونا درباره آن‌ها صادق نیست. این اضطراب، در صورت چشم‌پوشی از تدبیرها و توصیه‌های کارشناسان یا به تعویق انداختن انجام آن‌ها، رو به افزایش می‌گذارد؛ رکود و انفعال باعث بزرگ شدن ترس می‌شود. پس به جای تسلیم شدن و گفتن: «من نمی‌تونم دستم رو به صورتم نزنم»، به ظرفیت خود برای ایجاد تغییرات ضروری اعتماد کنید و تشخیص دهید موارد اورژانسی در کجا صادق‌اند و کدام اقدامات احتیاطی و عاقلانه را باید در پیش بگیرید. اگر تاکنون برای تامین مایحتاج خوراکی یا دارویی دو هفته خود اقدامی نکرده‌اید، اکنون وقت انجام این کار است. اگر احساس بی‌تحرکی می‌کنید، از دوستی بخواهید شما را به سمت عمل پیش براند و به شما کمک کند درباره چیستی و اندازه کارهایی که باید انجام دهید تصمیم عاقلانه‌ای بگیرید.

اتصال خود را حفظ کنید، اتصال خود را حفظ کنید و اتصال خود را حفظ کنید

اضطراب ناشی از ویروس کرونا

حفظ فواصل اجتماعی و فرمان‌هایی که درباره قرنطینه کردن صادر می‌شوند افراد را ملزم می‌کنند در خانه خود بمانند و به صورت حضوری با فردی خارج از منزل خود ارتباط نداشته باشند. با این حال، این دستورالعمل به معنای لزوم منزوی شدن نیست. بسیار ضروری است که در این برهه زمانی، با اعضای خانواده، دوستان، همسایه‌ها و دیگر عزیزان خود در ارتباط بمانید. شما باید به دنبال راهی برای حفظ آرامش خود باشید. از تلفن، پیامک، ایمیل یا هر راه ممکن دیگر برای حفظ اتصال خود با دوستان، همسایگان، بچه‌های بزرگ‌تر و هر کسی که برایتان مهم است استفاده کنید. در این زمینه، افرادی که پیام‌آور آرامش و نه آشفتگی و آشوب‌اند اولویت دارند. اطرافیان شما نیاز دارند صدایتان را بشنوند و شما هم نیاز دارید صدای آن‌ها را بشنوید.

نسبت به خود رحم و شفقت داشته باشید

به وجود آمدن این بحران شما را نه تنها به مراقبت از دیگران وادار می‌کند، بلکه از شما می‌خواهد نسبت به خودتان نیز مهربان و دلسوز باشید. اضطراب و ترس فرایندهایی فیزیولوژیکی هستند که در بدن شما به جست‌وخیز درآمده‌اند و شما را به تیره‌روزی می‌کشانند. این فرایندها فروکش می‌کنند، تنها برای آنکه مجددا به سمت شما بازگردند و تا وقتی زنده‌اید، مهمان ناخوانده روح و تن شما باقی می‌مانند. بنابراین، اگر نمی‌توانید راه ورود ترس و درد برخاسته از خودتان و جهان را مسدود کنید، چندان به خودتان سخت نگیرید. هراس و وحشت خواستنی و جالب نیست، اما نشان می‌دهد که شما به طور کامل انسانید.

خودمراقبتی را از یاد نبرید

انجام هر اقدامی که در حیطه کارهای خودمراقبتی جای می‌گیرد در این دوران کاملا ضروری و حیاتی است. سرعت خود را کاهش دهید، در فعالیت‌های سالم درگیر شوید و روتین‌های منظم خود را، که باعث ایجاد راحتی و ثبات می‌شوند، حفظ کنید. تراپی، گفتگو، ورزش، یوگا، مدیتیشن و عبادت‌های مذهبی و روحانی نقاط شروع خوبی‌اند. در عین حال، تاثیرات تسکین‌دهنده اقداماتی از قبیل کارهای هنری، آواز خواندن، روزنامه‌نگاری و کمک کردن به دیگران را نیز از یاد نبرید.

با وجود اینکه نمی‌توانید ترس خود را با بلند کردن چماق از خود دور کنید، اما قادر خواهید بود راه‌هایی را برای بازیابی آرامشتان و یافتن اندکی صلح درونی پیدا کنید. عمل کردن بسیار قدرتمند است، حتی اگر این کنش تنها درباره یکی از موضوعات در زندگی اتفاق بیفتد.

اجازه ندهید ترس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز به بحرانی همگانی تبدیل شود

در این روزهای سرشار از استرس، بسیار مهم است که هرچه در توان دارید برای مدیریت اضطراب خود و انتقال ندادن آن به افراد دیگر انجام دهید. اما مهم‌ترین اقدام این است که نباید اجازه دهید ترستان شما را به انزوا بکشد یا شما را از عمل همراه با نظم، شفقت و شجاعت بازدارد. اتفاقات وحشتناک رخ می‌دهند، اما همواره این امکان برای شما وجود دارد که با عشق و امیدواری به جلو گام بردارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید