فروتنی یکی از ویژگی‌های شخصیتی خوب و یکی از ارزش‌های اخلاقی تحسین‌برانگیز در دنیای امروز است. حتما پیش آمده است که با خودتان بگویید فلانی انسان فروتنی است و هیچ نشانه‌ای از تکبر و خود‌خواهی در او دیده نمی‌شود. همچنین، شخصی که، در عین قدرت، فروتن به نظر می‌رسد از نظر شما فردی محترم و ارزشمند محسوب خواهد شد. ممکن است والدین بخواهند این ویژگی مهم را در کودکان خود تقویت کنند. با کودکت همراه باشید تا راه‌های آموزش فروتنی به کودکان را یاد بگیرید.

دلایل آموزش فروتنی به کودکان

آموزش فروتنی به کودکان

  • فروتنی به کودکان کمک می‌کند تا برداشت مناسبی از شرایط و موقعیت‌ها داشته باشند و این موضوع می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهد.
  • فروتن بودن تضمین می‌کند که فرزندتان از نظر دیگران محترم و مؤدب به نظر برسد.
  • آموزش فروتنی به کودک یاد می‌دهد که حرف‌های دیگران را بشنود و به آن‌ها توجه کند.
  • فروتنی این تمایل را در کودک ایجاد می‌کند که از دیگران یاد بگیرد تا رشد فکری و شخصی‌اش را افزایش دهد.
  • فروتنی دنیای جدیدی از ایده‌های مختلف، خلاقیت و کنجکاوی به روی کودکان می‌گشاید و آن‌ها می‌توانند سریع‌تر دنیای اطراف خود را کشف کنند.
  • یک کودک فروتن معمولا تعامل بهتری با دیگرانخواهد داشت و این موضوع می‌تواند به ایجاد روابط سالم و پایدار او کمک کند.
  • فروتنی در کودکان احساس قدر‌دانی ایجاد می‌کند و آن‌ها یاد می‌گیرند برای آنچه دارند ارزش قائل شوند و همیشه سپاسگزار باشند.
  • ترویج فروتنی در کودکان باعث می‌شود انگیزه آن‌ها برای تبدیل شدن به انسانی خوب بیشتر شود و همیشه برای کمک به دیگران آماده و داوطلب باشند.
  • کودکان فروتن معمولا شادتر از دیگران‌اند و نسبت به عشق و علاقه دیگران به خودشان اطمینان دارند. همچنین، از توانایی‌ها و دانشی که دارند مطمئن‌اند.
  • فروتنی به کودکان کمک می‌کند میزان خودخواهی خود را در وضعیت متعادلی قرار دهند، به‌ویژه در دنیای مدرن و دیجیتال امروز که تکبر و ادعاهای پوشالی معمول است.

نحوه آموزش فروتنی به کودکان

تشویق فروتنی در کودکان

برای بیشتر والدین این سؤال مطرح می‌شود که چگونه باید فروتنی را به کودکان بیاموزند. در واقع، فروتنی به این معناست که شما دیگران را قبل از خود در نظر بگیرید. البته این تعریف به معنای این نیست که خودتان را دست‌کم می‌گیرید، بلکه به این معناست که قادرید دیگران را هم در نظر بگیرید. با چند روش ساده می‌توانید فروتنی را به کودکان یاد دهید.

۱. الگوی رفتاری

والدین می‌توانند فروتنی را از طریق نمونه‌های شخصی به کودکان آموزش دهند. علاوه بر این، باید فروتنی را به عنوان یک شیوه زندگی مدلسازی کرد، نه فقط آن را به عنوان یک نمونه در نظر گرفت. کودکان معمولا توجه زیادی به اطراف خود دارند، وقتی در ترافیک کنترل خود را از دست می‌دهید، وقتی با دیگران رفتار نامناسبی دارید و وقتی از قدرت خود برای جلب نتایج به نفع خود استفاده می‌کنید، رفتارتان زیر ذره‌بین کودک است. آن‌ها همچنین وقتی در را برای ورود یا خروج فرد سالخورده‌ای نگه می‌دارید یا با احترام و مهربانی با دیگران برخورد می‌کنید، از شما یاد می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:  آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان چگونه امکان پذیر است؟

۲. به آنها ارزش دهید

در آموزش فروتنی به کودکان، تاکیدتان روی کار‌هایی باشد که کودک انجام داده، نه کارهایی که قرار است انجام شود. البته در آموزش فروتنی به کودکان، این را هم به آن‌ها یاد دهید که همیشه در قبال اقداماتشان امتیازی دریافت نمی‌کنند. بهتر است به جای گفتن «من شام رو پختم» بگویید: «شام آماده است و بچه‌ها خیلی کمک کردند». در این صورت، به کودکان آموزش می‌دهید که به دیگران قبل از خودشان اهمیت دهند. می‌توانید همچنین با شرکت در فعالیت‌های مفیدی مانند تمیز کردن پارک، کمک‌های خیر‌خواهانه در بیمارستان‌ها یا جمع‌آوری زباله‌ها از مکان‌های عمومی فروتنی را به آن‌ها آموزش دهید.

۳. کودکان را تشویق کنید تا اشتباهاتشان را بپذیرند

تربیت کودک فروتن

اگر کودک یاد بگیرد اشتباهاتش را بپذیرد، می‌تواند به نهایت فروتنی دست پیدا کند. توانایی قبول اشتباهات و پذیرفتن مسئولیت آن‌ها بخش مهمی از یکپارچگی شخصیت است. بهتر است والدین کودکان را تشویق کنند که بابت اشتباهاتشان عذر‌خواهی کنند و به دنبال توجیه یا دلیل‌آوری برای اشتباهاتشان نباشند. یکی از راه‌های تشویق کودکان برای پذیرش اشتباهشان و عذرخواهی کردن امید به بخشش والدین است. هرچه کودکان روابط صمیمانه‌تری با والدین خود داشته باشند، می‌توانند راحت‌تر به اشتباهشان اعتراف کنند و کمتر انتظار می‌رود که ناسازگاری کنند و در برابر کار‌های اشتباه جبهه بگیرند.

۴. به کودکان آموزش دهید تا نظرات دیگران را بپذیرند

برای کودکان توضیح دهید که امکان دارد افرادی را در طول زندگی‌شان ملاقات کنند که اطلاعات بیشتری از آن‌ها داشته باشند، بنابراین، می‌توانند از آن‌ها چیز‌های زیادی یاد بگیرند. اگر فرزندتان با دوستش اختلاف دارد، از او دلایل ناراحتی دوستش را بپرسید تا بهتر بتواند وضعیت موجود را درک کند. یکی از گام‌های تقویت فروتنی این است که کودک یاد بگیرد به احساس و افکار دیگران توجه کند.

۵. دیدگاه حق به جانب کودکان را خنثی کنید

اغلب والدین برای افزایش عزت نفس در کودک مدام به او می‌گویند چقدر باهوش و شگفت‌انگیز است. درست است که تشویق کردن قسمتی از فرزندپروری مثبت است، اما افراط در چنین نگرش‌ها و تشویق‌هایی ممکن است در کودکان این ذهنیت را ایجاد کند که نسبت به دیگران برتری و حق ویژه‌ای دارند. همیشه برنده بودن، کسب نمره و رتبه برتر و به دست آوردن مزایای مادی بیشتر برای زندگی آسان از جمله این ذهنیت‌هاست. این ذهنیت ممکن است در آن‌ها ناامیدی و نارضایتی به وجود آورد. والدین باید مراقب باشند که کودکان، به جای اعتماد به نفس کاذب، اعتماد به نفس طبیعی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  آموزش صبوری به کودکان چگونه و با چه فعالیت هایی امکان پذیر است؟

۶. تقویت قدردانی در کودک

به کودک یاد دهید از تلاش‌های دیگران قدردانی کنند. برای مثال، اجازه دهید آن‌ها در مسابقات ورزشی و رویداد‌های موسیقی و خانوادگی شرکت کنند. می‌توانید به کودکان آموزش دهید که از راه‌های ساده‌ای قدردانی کنند، مانند تشکر کلامی یا در آغوش گرفتن. با کودک درباره ارزش حمایت از دیگران و تشویق بقیه صحبت کنید.

۷. آمادگی برای کنترل غرور

فرد خودخواه همواره خواهان دیده و شنیده شدن است، اما کودک فروتن می‌داند که دیگران دوستش دارند و او فرد بااهمیتی است خواه به او توجه شود یا نشود. این احساس می‌تواند او را به همکاری با مردم و ارائه خدمات به دیگران به اشکال مختلف سوق دهد. همچنین، کنترل غرور می‌تواند از میزان بحث و جدل کودک با دیگران بکاهد و باعث شود کودک اجازه دهد شخصی در صف جلوی او بایستد یا شخصی وارد بازی شود یا با یک دوست خوب برای انجام کاری همکاری کند. فروتنی باعث می‌شود نه تنها کودک شأن خودش را حفظ کند، بلکه به منزلت دیگران هم احترام بگذارد.

۸. کمک به افزایش و تقویت خودشناسی در کودکان

خودشناسی و فروتنی در کودکان

والدین، علاوه بر اینکه کودکان را تحسین و تشویق می‌کنند و این باور را به آن‌ها القا می‌کنند که ارزشمندند، باید به آن‌ها اهمیت هدیه دادن به دیگران را هم بیاموزند. این کار به خودشناسی و بهبود دیدگاه آن‌ها نسبت به جهان اطراف کمک می‌کند. حمایت از یک مؤسسه خیریه به کودک کمک می‌کند چشم‌انداز خود را نسبت به جهان اطرافش گسترش دهد و به فکر سایر مردم هم باشد.

بیشتر بخوانید: خودخواهی در کودکان چگونه به وجود می آید و راه های اصلاح آن چیست؟

۹. زندگی نامه شخصیت های بزرگ و مردمی را تعریف کنید

کودکان را تشویق کنید تا درباره شخصیت‌های بزرگی که به نجات بشریت و بهبود زندگی انسان‌‌ها شتافته‌اند بخوانند و با خدمات آن‌ها آشنا شوند. همچنین، می‌توانید آن‌ها را تشویق به دیدن فیلم‌‌هایی کنید که مربوط به زندگی‌نامه این افراد هستند.

۱۰. در صورت لزوم، تحسین یا تادیب کنید

وقتی کودک نمره‌های خوبی در درس‌هایش کسب کرده است، او را تحسین کنید. در صورتی که امتیاز یا نمره کمی در درس‌هایش به دست آورده است، به جای سرزنش معلم یا مدرسه، بهتر است به کودک کمک کنید تا ضعف‌هایش را بهبود ببخشد. بلافاصله اشتباهات جدی را اصلاح کنید یا آتش تمایل به تکبر را در او خاموش کنید، البته حواستان باشد عزت‌ نفس او را خدشه‌دار نکنید. والدین باید فروتنی کودکان را تحسین کنند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید