پلاستیک یکی از منابع اصلی آلودگی در این سیاره است. سالیانه حدود ۵۰ میلیارد بطری پلاستیکی دور انداخته می‌شود و بسیاری از کشورها استفاده از پلاستیک را به‌دلیل آسیب‌هایی که ایجاد می‌کند ممنوع کرده‌اند. اکنون که بزرگسالان اقدام به حفظ سیاره‌ای تمیز برای نسل بعدی خود کرده‌اند، مشارکت کودکان در این فرایند بسیار مهم است. ترغیب کودکان به کاهش مصرف پلاستیک باعث ایجاد عادات سازگار با محیط زیست می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانید:

چرا آموزش کاهش مصرف پلاستیک به کودکان مهم است؟

ممکن است درک اهمیت بالای مسائل مربوط به آلودگی و اینکه چرا باید برای کاهش استفاده از پلاستیک اقداماتی انجام شود برای کودکان سخت باشد. کودکان باید یاد بگیرند به محیط‌های بدون پلاستیک عادت کنند، زیرا آینده در دستان آن‌هاست. آن‌ها باید دنیایی تمیزتر برای زندگی بسازند.

شما می‌توانید، با کاهش مصرف پلاستیک در خانه خود، درمورد پلاستیک به کودکان آموزش دهید. همچنین می‌توانید، با مشارکت دادن آن‌ها در فعالیت‌های خاص، آن‌ها را با این مشکل و نحوه حل آن آشنا کنید.

  • مشارکت دادن کودکان در فرایند بازیافت باعث می‌شود بدانند در طول زمان چه میزان زباله تولید می‌کنند.
  • اگر خانه شما نزدیک دریاچه یا دریاست، می‌توانید در پاکسازی ساحل شرکت کنید تا آن‌ها بتوانند با اثرات زباله‌های پلاستیکی بر محیط زیست آشنا شوند. آن‌ها همچنین از این طریق از اثرات مضر پلاستیک بر حیات وحش نیز آگاه می‌شوند.
  • برای کمک به آموزش کودکان درمورد پلاستیک و آلودگی، می‌توانید آن‌ها را به گردش علمی در مراکز بازیافت ببرید.
  • می‌توانید فعالیتی را در کلاس برنامه‌ریزی کنید که درمورد آلودگی پلاستیک به کودکان آموزش دهد.
  • وقتی برای خرید مواد غذایی می‌روید، فرزندانتان را همراه خود ببرید. به آن‌ها بیاموزید که هرچه اقلام بسته‌بندی‌شده با پلاستیک را کمتر انتخاب کنند، بیشتر برای جهان مفید است. یافتن جایگزین‌های بدون پلاستیک را به فعالیتی سرگرم‌کننده تبدیل کنید.
  • به کودکان اهمیت استفاده مجدد از اشیای موجود را به‌جای خرید اسباب‌بازی و وسایل مدرسه جدید بیاموزید.

نکاتی برای کمک به کودکان در کاهش مصرف پلاستیک

این ایده‌ها راهی عالی برای کاهش آلودگی با پلاستیک‌اند.

۱٫     بسته‌بندی نهار بدون پلاستیک

وقتی نهار کودکتان را بسته‌بندی می‌کنید، سعی کنید از جایگزین‌هایی استفاده کنید که یک‌بارمصرف نباشند. این روشی شگفت‌انگیز است که به کودکتان بیاموزید وقتی در خانه نیست، هدر دادن پلاستیک را به صفر برساند و حتی دیگران را در این کار با خود همراه کند. بنابراین، به‌جای استفاده از ظروف و بسته‌بندی پلاستیکی می‌توانند از ظروف قابل‌استفاده مجدد استفاده کنند. این کار در طولانی‌مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، هرچند ممکن است هزینه بیشتری نسبت به ظروف یک‌بارمصرف داشته باشد. این ظروف را می‌توان هنگام سفرهای جاده‌ای و دورهمی‌ها استفاده کرد.

  • می‌توانید برای بسته‌بندی میان‌وعده‌ها و ساندویچ‌ها از بسته‌بندی‌های پارچه‌ای قابل‌استفاده مجدد استفاده کنید. انواع مختلفی هستند که زیپ دارند و می‌توانند از بیرون ریختن مواد غذایی جلوگیری کنند یا همانند دستمال تا شوند. این بسته‌بندی‌ها قابل شستشو هستند و روکش‌های غیرسمی دارند که تمیز کردن آن‌ها را آسان می‌کند.
  • ظروف چندبارمصرف ساخته‌شده از بامبو برای سالادها، ماست‌ها و سوپ‌ها مناسب‌اند. این ظروف قابل‌حمل‌اند.
  • استفاده از ظروف استیل ضدزنگ، به‌دلیل سبک بودن، گزینه‌ای عالی است. این ظروف سایزهای مختلف دارند و می‌توان هرچیزی را با آن‌ها حمل کرد. کودکانتان می‌توانند، به‌جای استفاده از کیسه‌های مخصوص نهار، از این ظروف استفاده کنند.
  • برای آب و آب‌میوه، می‌توانند از بطری استیل ضدزنگ در طول روز استفاده کنند.

۲٫     هدایای بدون زباله

تقریباً هر اسباب‌بازی برای کودکان با پلاستیک بسته‌بندی شده یا حتی از پلاستیک ضخیم ساخته شده است. امتناع از خرید چنین اسباب‌بازی‌هایی راه خوبی برای شروع آموزش به کودکان است. می‌توانید از اعضای خانواده درخواست کنید، به‌جای اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، کتاب و هدایای موروثی مانند اسباب‌بازی‌های چوبی و خرس عروسکی به کودکان هدیه دهند. اگر جشن تولد کودکتان است، از خانواده بخواهید به فرزندتان party favours هدیه ندهند، زیرا اکثر آن‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند. ممکن است این کار در ابتدا برای فرزندتان سخت باشد. اما شما کودکتان را در فرایند یادگیری زندگی بدون زباله مشارکت داده‌اید. آن‌ها در بلندمدت احساس قدرت خواهند کرد. وقتی به کودکان هدیه می‌دهید، به یاد داشته باشید وسایلی بگیرید که می‌توانند تا سال‌ها آن‌ها را نگه دارند، نه چیزهایی که به‌راحتی دور ریخته شوند.

۳٫     استفاده از شیشه‌ها برای بستنی

یکی دیگر از راه‌های عالی برای کمک به فرزندتان در جلوگیری از مصرف پلاستیک هدیه دادن شیشه‌های کوچکی است که می‌توانند با خود به بستنی‌فروشی ببرند. معمولاً، بستنی‌ها همراه با قاشق‌های پلاستیکی و در Styrofoam یا لیوان‌های پلاستیکی فروخته می‌شوند. به‌جای این، کودکتان می‌تواند شیشه‌ و قاشق فلزی یا چوبی خودش را داشته باشد. این تغییری کوچک در شیوه زندگی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر آینده این سیاره داشته باشد. این روش تعاملی مداومی است که به فرزندتان کمک می‌کند تا گامی به‌سوی ایجاد آینده‌ای بدون زباله بردارد.

۴٫     تکالیف دیجیتالی

اگر فرزندانتان کمی بزرگ‌ترند، این راه عالی دیگری برای رهایی از زباله است. تکالیف معمولاً کاغذ و پوشه‌های پلاستیکی زیادی مصرف می‌کنند که درنهایت دور ریخته می‌شوند. درخواست از معلم برای دادن تکالیف دیجیتالی کودکان را تشویق می‌کند که در خارج از خانه هم زباله تولید نکنند و شیوه زندگی بدون زباله را تحکیم می‌بخشد. همچنین، این راه شگفت‌انگیزی برای مشارکت در استفاده از تکنولوژی به روشی پایدار و مسئولانه است.

۵٫     قوانینی برای کاهش مصرف پلاستیک ایجاد کنید

این کار یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کمک به کودک در کاهش تولید زباله است، اگرچه روشی بسیار رایج محسوب می‌شود. مفهوم «بدون پلاستیک در خانه» می‌تواند به قانونی سخت تبدیل شود. اگرچه ممکن است اجرای آن در ابتدا بسیار سخت باشد، اما وقتی خلاقانه انجام شود، به فعالیت خانوادگی سرگرم‌کننده‌ای تبدیل می‌شود.

۶٫     جشن تولد بدون پلاستیک

از تزئینات گرفته تا party favours، در جشن تولد پلاستیک زیادی مصرف می‌شود. شما گزینه‌های جالب و راحت زیادی پیدا خواهید کرد که از پلاستیک ساخته شده‌اند، اما می‌توانید آن‌ها را با محصولات سازگار با محیط زیست جایگزین کنید.

  • می‌توانید به‌جای کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های کاغذی استفاده کنید. این کیسه‌ها را می‌توان با تکه‌های رنگارنگ پارچه، نقاشی یا کاغذ رنگی تزئین کرد. همچنین می‌توانید با آن‌ها فعالیت سرگرم‌کننده‌ای داشته باشید. به کودکان اجازه دهید کیسه‌هایشان را با نقاشی‌های رنگارنگ تزئین کنند.
  • به‌جای پر کردن party favours با اشیای پلاستیکی، می‌توانید آن‌ها را با مدادرنگی‌ها، گچ، خمیربازی خانگی، مداد شمعی طبیعی و کوکی‌های خانگی پر کنید.
  • می‌توانید، به‌جای بنرهای پلاستیکی، بنرهای سفارشی بسازید. این بنرهای سفارشی را می‌توان از کاغذ یا پارچه قابل بازیافت تهیه کرد.
  • می‌توانید از پوشال‌های رنگی تجزیه‌پذیر و بشقاب‌ها، استکان‌ها و ظروفی که قابلیت کمپوست شدن دارند برای تولد استفاده کنید.
  • بادکنک‌ها می‌توانند برای حیات وحش مضر باشند، زیرا ممکن است حیوانات تکه‌های آن‌ها را ببلعند. به‌جای استفاده از بادکنک‌ها، می‌توانید از کاغذهای رنگارنگ برای تزئینات و عناصر طبیعی موجود در حیات برای ایجاد مکانی جذاب و سرگرم‌کننده استفاده کنید.

پلاستیک نه‌تنها برای جهان، بلکه برای سلامت فرزندانتان نیز مضر است. پلاستیک‌ها از مواد و ترکیبات شیمیایی و خطرناک ساخته شده‌اند که در طولانی‌مدت تأثیراتی خواهند داشت. بنابراین، بهتر است والدین الگویی برای شیوه زندگی بدون پلاستیک ایجاد کنند. وقتی کودکان دوران کودکی خود را با کاهش مصرف پلاستیک بگذراند، در ایجاد جهانی بدون آلودگی در آینده موفق‌تر خواهند بود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید