کودکان در کلاس سوم دبستان از نظر فیزیکی، عاطفی و ذهنی از خود جهش‌ رشدی نشان می‌دهند. اکثر کودکان ۸ ساله پیشرفت‌های شناختی خوبی در این سن دارند. آن‌ها آنقدر سوال می‌پرسند تا در مورد آنچه قرار است بدانند، به نتیجه درستی برسند. آنها به مرور بالغ می‌شوند و سال‌های هیجان‌انگیز و جالبی را پشت سر می‌گذارند. در ادامه بیشتر با نقاط عطف رشد در ۸ سالگی آشنا می‌شویم.

بررسی نقاط عطف رشد در ۸ سالگی

رشد فیزیکی

رشد فیزیکی در سن هشت سالگی

در کودکان هشت ساله رشد فیزیکی بیشتر مربوط به تقویت مهارت‌ها و هماهنگی و کنترل عضلات است تا تغییرات بزرگ. آنها شبیه به کودکان بالغ هستند و روند بلوغ چندین سال طول می‌کشد. کودکانی با پتانسیل ورزشی طبیعی می‌توانند توانایی‌های خودشان را در این مرحله از رشد نشان دهند؛ زیرا مهارت‌های فیزیکی آنها دقیق‌تر می‌شود. در واقع کودکان در سنی هستند که می‌توانند تصمیم  به این بگیرند که می‌خواهند ورزشکار شوند یا تمایل دارند از ورزش فاصله بگیرند. نقش والدین در تشویق کودکان برای انجام فعالیت‌های ورزشی اهمیت زیادی دارد. در صورتی هم که کودک ورزشکار نباشد، می‌تواند با تشویق شما، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کند و بدود و بسیاری از فعالیت‌های فیزیکی دیگر که جنبه ورزشی ندارد.

نقاط عطف کلیدی رشد

  • ترکیبی از مهارت‌های لوکوموتور و مهارت‌های حرکتی ( کودک می‌تواند بچرخد و بپرد و این حرکات به او در انجام ورزش کمک می‌کند)
  • بهبود هماهنگی عضلات
  • افزایش بهبود کنترل عضلات کوچک انجام فعالیت‌های ظریفی چون نوازندگی و کار با ابزار را برای کودک آسانتر می‌سازد

راهنمایی والدین

در این دوره توجه کودکان به تغییرات جسمی خودشان بیشتر می‌شود و اعتماد آنها نسبت به ظاهر خود، روی احساس آنها به خودشان و رابطه با همسالانشان تاثیر بگذارد. بهتر است به جای ظاهر، روی سلامتی آنها تاکید کنید  و آنها را تشویق به انجام فعالیت‌‌هایی کنید که به آنها احساس خوبی می‌دهد.

رشد عاطفی

رشد عاطفی کودک

یک کودک هشت ساله ممکن است احساسات و رفتار‌های پیچیده‌ای از خود نشان دهد. مثلا در این سن آمادگی این را دارد که احساساتش را بر خلاف واقع نشان دهد. اگر فردی به او هدیه‌ای دهد و او از هدیه ناراضی باشد، بر خلاف عدم رضایت، از هدیه‌دهنده تشکر می‌کند. کودک شما در این دوره احساسات متناقضی را نسبت به جهان احساس می‌کند. علایق، احساسات و روابط آنها با اعضای خانواده و دوستان به آنها کمک می‌کند تا هویت فردی مشخصی را کسب کنند.  این دوره همچنین شروع حفظ حریم شخصی و قرار گرفتن در مدار اعتماد به نفس و شک به خود است.

بیشتر بخوانید: تمرینات ورزشی مخصوص نوزادان برای رشد و تقویت استخوان ها و عضلات آنها

نقاط عطف کلیدی رشد

  • تمایل به حفظ حریم خصوصی
  • ممکن است تحت استرس، نیاز شدیدی به تماس مستقیم با مراقبین داشته باشد و در غیر این صورت مقاومت فیزیکی نشان دهد
  • در برابر سرخوردگی و شکست و ناکامی تعادل بیشتری نسبت به قبل نشان می‌دهد.

راهنمایی والدین

به شیوه درستی احساسات فرزندتان را مورد ستایش قرار دهید و به دنبال فرصتی برای آموزش رو به رو شدن با احساسات متناقض و پیچیده به فرزندتان باشید.

رشد اجتماعی

در این دوره کودکان تمایل زیادی به حضور در گروه‌های اجتماعی دارند. کودکان هشت ساله از مدرسه لذت می‌برند و با دوستان و همسالان خود ارتباط خوب و صمیمی دارند. در این مدت والدین باید مراقب مسائلی مانند ترک تحصیل و قلدری کردن کودک در مدرسه باشند. در این دوره، احساس اعتماد به نفس تازه‌ای را در کودک مشاهده می‌کنید، از این جهت که او تمایل زیادی به اظهار نظر درباره مسائل و موضوعات مختلف و بحث و گفت و گو با سایرین دارد. آنها به رویداد‌های خبری توجه بیشتری نشان می‌دهند و می‌خواهند نظراتشان را در این مورد با سایرین در میان بگذارند. در این دوره، کودکان معمولا از والدین تقاضا می‌کنند که شب را بیرون از خانه و در کنار دوستانشان سپری کنند. البته در صورتی که برخی از کودکان تمایل به ماندن در خانه دوستشان یا گذراندن شب را خارج از منزل نداشته باشند، تعجب نکنید.

نقاط عطف کلیدی رشد

  • شروع به درک احساسات دیگران و گذاشتن خود به جای آنها
  • کسب طیف وسیعی از مهارت‌های مربوط به ارتباط اجتماعی مانند سخاوتمندی، مهربانی و همدلی
  • پایبندی به انصاف و عدالت و قوانین که گاهی منجر به درگیری و اختلاف نظر در بازی‌های گروهی خواهد شد

راهنمایی والدین

در سن هشت سالگی نوعی کلیشه‌های جنسیتی در ذهن کودکان ایجاد می‌شوند. مثلا پسر‌ها خودشان را در قالب پزشک و دختر‌ها خودشان را به عنوان پرستار مورد شناسایی قرار می‌دهند. به مواردی که کودک از رسانه‌ها یاد می‌گیرد، توجه کنید و به آنها بگویید چنین تصورات مطلق و بی‌قید و شرطی اشتباه است.

رشد شناختی

نقاط عطق رشد در کودکان هشت ساله

رشد شناختی اکثر کودکان از هشت سالگی شروع می‌شود. بیشتر کودکان در این سن درک لغوی و مفهومی از پول پیدا می‌کنند. کودکان در این سن مهارت دشوار شمردن پول را یاد می‌گیرند. بچه‌ها در این سن درک می‌کنند که برای خرید نیاز به پول دارند. در این سن، احساسات تاثیر زیادی روی تفکر کودکان دارد و ممکن است عجولانه و هیجان‌زده تصمیم بگیرند. آنها معمولا زمانی که نگران یا عصبانی هستند نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و به عواقب کار‌هایشان فکر کنند. در این سن کودک درک بهتری از زمان و چگونگی سپری شدن آن دارد.

گفتار و زبان

دایره واژگان کودکان هشت ساله روز به روز وسیع‌تر می‌شود. آنها ۳۰۰۰ واژه جدید در طی سال یاد می‌گیرند. در این دوره کودکان توانایی خودشان را برای بازی با کلمات و طنز کلامی نشان می‌دهند.

بازی

در این سن کودکان به فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند، گرایش دارند. برخی از کودکان از بازی با دوستان و همسالان خود لذت می‌برند و عده‌ای علاقه به انجام پروژه‌های هنری دارند.

نقاط عطف کلیدی رشد

  • افزایش تمرکز روی کار برای یک یا چند ساعت
  • کسب اطلاعات بیشتر درباره موقعیت و مکان خود در جهان
  • کسب توانایی بیشتر برای انجام  عملیات ریاضی پیچیده و اعداد سه رقمی

بیشتر بخوانید: رشد سریع کودک چه نشانه‌هایی دارد؟

سایر نقاط عطف رشد

در این سن کودک توجه بیشتری به ظاهر خود و بهداشت شخصی نشان می‌دهد. ممکن است لباس‌های خاصی بپوشد و تمایل داشته باشد مو‌های خود را از حد معمول بلند‌تر کند. ممکن است نگران این باشید که کودک به طور مرتب بهداشت را رعایت می‌کند یا نه. در واقع اکنون کودک مهارت‌های حرکتی لازم برای انجام این کار‌‌ها را به دست آورده است.

زنگ خطر

اگر فرزندتان مشکلی در مدیریت احساسات خود مانند خشم و اضطراب دارد، می‌توانید از متخصصین و مشاورین در این زمینه کمک بگیرید. کودکان در این سن تغییرات زیادی از نظر احساسی و شناختی پشت سر می‌گذارند و نیاز به همراهی و پشتیبانی والدین و افراد آگاه دارد.

کودک در سن هشت سالگی وارد مرحله جدید از زندگی می‌شود و نقاط عطف رشد به طرز آشکاری در او قابل مشاهده است. شما چه تغییراتی از نظر نقاط عطف رشد در کودکت می‌بینید. لطفا نظرات و دیدگاه‌های خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید