از جمله نکات مهم در مورد تربیت کودک نحوه صحیح بازی با کودک است. فعالیت سرگرم کننده برای کودکان همیشه برای والدین چالش برانگیز است. کودک شما تا قبل از اولین سال تولد خود تغییرات جسمی، ذهنی، احساسی و اجتماعی بیشماری را تجربه خواهد کرد. او نه تنها به جهان اطراف خود توجه و علاقه نشان می‌دهد بلکه می‌خواهد از طریق غلت زدن، کنجکاوی و به این طرف و آن طرف رفتن همه چیز را تجربه کند. دکتر رونی کوهن لیدرمن مدیر مرکز توسعه انسانی میلمن سگال (Mailman Segal Center for Human Development) می‌گوید:

فعالیت سرگرم کننده برای کودکان باعث رشد مغز آنها خواهد شد. میزان توجه و عشقی که ما به کودکان نشان می‌دهیم، همچنین زمانی که برای بازی با او اختصاص می‌دهیم، بخش مهمی از فعالیت‌های رشدی کودک محسوب می‌شود. تقویت رشد کودک بستگی به میزان تعامل کودک و والدین دارد.

درادامه قصد داریم شما را با یازده فعالیت سرگرم کننده برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه که نقش مهمی در تربیت و رشد مهارت‌های مختلف آنها از طریق بازی با کودک خردسال دارد، آشنا می‌کنیم.

یازده فعالیت سرگرم کننده برای کودکان

پیکابو

بهترین سرگرمی کودک

وسایل مورد نیاز؛ اسباب بازی‌های کوچک، کتاب و پتو

یک اسباب‌بازی یا کتاب زیر پتو قرار دهید و بخش کوچکی از آن را فقط از زیر پتو بیرون بیاورید تا کودک بتواند آن را ببیند. از کودک بپرسید که آن وسیله کجاست و از او بخواهید تا آن را پیدا کند. رابرت مایرز روانشناس کودکان و نوجوانان اشاره می‌کند که کودک به پتو چنگ می‌زند و کنجکاو است تا زیر آن را کند و کاو کند. بعد از اینکه کودک این شی را پیدا کرد، سعی کنید دفعه‌ بعد آن وسیله را به طور کامل زیر پتو پنهان کنید.

بیشتر بخوانید: چند نکته مهم در مورد نحوه صحیح بازی با کودک خردسال

پشته‌سازی

وسایل مورد نیاز؛ فنجان‌های پلاستیکی برای اندازه‌گیری

فنجان‌های پلاستیکی را روی هم قرار دهید و پشته‌ای از آنها درست کنید و بعد با ضربه‌ای آنها را بیندازید. این فعالیت سرگرم کننده برای کودکان باعث رشد مهارت‌های حرکتی و درک او از روابط علت و معلولی خواهد شد.

پازل‌های چوبی

در سال اول زندگی کودک آماده بازی کردن با پازل‌های چوبی بزرگ است. پازل‌هایی با اشکال و تصاویر رنگی در این سن پیشنهاد می‌شود. ابتدا خودتان دست به کار شوید و این پازل‌ها را درست کنید و زمانی که کودک موفق به انجام آن شد، او را تشویق کنید.

کتاب خواندن

کتاب خواندن برای کودک

کتاب‌های تصویری پارچه‌ای یا مقوایی

سعی کنید به طور مرتب برای کودک خود کتاب بخوانید. به شخصیت‌های مختلف کتاب که رسیدید، صدای خود را تغییر دهید و به تصاویر مورد نظر در کتاب اشاره کنید. سعی کنید با خنداندن کودک یا ایجاد احساس شگفتی در او یا تشویق او به لمس تصاویر، توجه و همکاری او را هنگام خواندن داستان جلب کنید.

کف زدن

دکتر لایدرمن اشاره می‌کند که کودکان در سن ۶ تا ۸ ماهگی یاد می‌گیرند که کف بزنند. می‌توانید با خواندن یک شعر او را تشویق به کف زدن‌های مکرر کنید.

بیشتر بخوانید: اسباب بازی های مرتب شده معجزه می کنند

آواز خواندن

می‌توانید زمانی را برای آواز خواندن اختصاص دهید. سعی کنید برای آواز از کلماتی استفاده کنید که هم قافیه هستند. شاید فکر کنید کار بیهوده‌ای انجام می‌دهید اما این آواز خواندن راه خوبی برای توسعه زبان کودک است. به گفته دکتر لیدر درک‌پذیری کودک از زبان پیش از توانایی کودک به صحبت کردن شکل می‌گیرد و آواز خواندن می‌تواند به رشد مهارت‌های زبانی آنها کمک کند.

تکان دادن بطری

فعالیت سرگرم کننده برای کودکان

مواد لازم برای این بازی یک عدد بطری و کمی برنج یا پاستای رنگی بریزید و آن را تکان دهید به طوری که کودک بالا و پایین رفتن برنج‌های رنگی و پاستا‌ها را مشاهده کند. قسمت بالای بطری را کاملا بپوشانید تا ایمنی کودک هنگام تکان دادن بطری حفظ شود. دکتر لیدرمن می‌گوید:

او اکنون صدا‌های تازه‌ای را می‌شنود که برای او عجیب و غریب است. همچنین در سنی هستند که با روابط علت و معلولی آشنا می‌شوند و این فعالیت سرگرم کننده برای کودکان جدید و هیجان‌انگیز است.

پیدا کردن کورن فلکس‌ها

وسایل مورد نیاز؛ یک فنجان پلاستیکی مات و غلات صبحانه

یکی از این غلات صبحانه را زیر فنجان پلاستیکی پنهان کنید و در نظر بگیرید که کودک می‌تواند آن را پیدا کند یا نه. این فعالیت‌ها مفهوم پایداری شی را در کودک تقویت می‌کند. از دو فنجان استفاده کنید و یکی از این غلات را زیر یکی از لیوان‌ها پنهان کنید و آن را به اطراف تکان دهید و ببینید که کودک می‌تواند به یاد بیاورد که غلات زیر کدام لیوان است و بعد کورن فلکس را زیر لیوان دوم قائم کنید و ببینید که کودک می‌تواند آن را پیدا کند یا نه. این فعالیت سرگرم کننده برای کودکان باعث تقویت مهارت‌های توجه، رشد حافظه و پایداری شی خواهد شد.

بازی با نور

وسایل مورد نیاز؛ چراغ قوه کوچک و بطری‌های پلاستیکی رنگی

چراغ‌قوه‌های رنگی را روشن کنید و آن را داخل ظروف پلاستیکی خالی از آب بیندازید. اتاق را تاریک کنید تا کودک بتواند رد نور‌های رنگی را روی کف زمین دنبال کند. همچنین می‌توانید یکی از چراغ‌قوه‌ها را از داخل بطری‌ها خارج کنید و نور آن را روی دیوار بیندازید تا کودک رد نور را دنبال کند. این فعالیت سرگرم کننده برای کودکان باعث تحریک حس بصری، تقویت مهارت‌های حرکت چشم، اجتماعی شدن، صمیمت و برقراری ارتباط بهتر، حرکت بدن انها خواهد شد.

نقاشی

سرگرمی و رشد مهارت کودک

مواد لازم: رنگ انگشتی قابل شست و شو و نایلون زیپ‌دار

چند رنگ قابل شست و شو را داخل کیسه‌های نایلونی زیپ‌دار بریزید و زیپ آن را محکم ببندید. رنگ‌ها را داخل نایلون پخش کنید و آن را مقابل کودک در زمان استراحتش قرار دهید. به کودک نشان دهید که چگونه می‌تواند به کمک انگشت‌‌ها یا دست‌هایش از روی نایلون به رنگ‌ها شکل دهد. این فعالیت سرگرم کننده برای کودکان باعث رشد حسی، تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، درک روابط علت و معلولی و مهارت‌های نوشتن اولیه خواهد شد.

پیدا کردن اسباب‌بازی‌های داخل جعبه

فعالیت سرگرم کننده برای کودکان

مواد لازم؛ اسباب‌بازی‌های کوچک و یک جعبه بزرگ

بیشتر بخوانید: روش های کاربردی برای جلوگیری از لوس کردن کودکان؟

یک محفظه بزرگ تهیه کنید که دهانه آن فقط کمی بزرگتر از توپ‌ها و سایر اسباب‌بازی‌های پلاستیکی کودک باشد. در این صورت کودک سعی می‌کند که محفظه را برگرداند تا محتویات آن را بیرون بریزد. در این میان کودک متوجه شده است که داخل محفظه بزرگ، تعدادی اسباب‌بازی وجود دارد و او سعی می‌کند با ضربه زدن و تکان دادن وسایل را بیرون آورد. این فعالیت سرگرم کننده برای کودکان باعث تقویت مهارت‌های اداره کردن اشیا و جهت‌یابی خواهد شد.

در صورتی که ایده یا پیشنهادی درباره فعالیت سرگرم کننده برای کودکان شش تا دوازده ماهه دارید، لطفا سایر والدین را از طریق بخش نظرات همین مقاله یا شبکه اجتماعی کودکت بهره‌مند سازید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید