فصل سرما نزدیک است و احتمال ابتلا به سرماخوردگی‌ و بیماری‌های مرتبط با آن وجود دارد. واقعیت این است که هیچوقت زمان مناسبی برای سرما خوردن و بیماری نیست، اما اگر بدانید چطور در فصل‌های سرد از خود و خانواده‌تان مراقبت کنید، احتمال بیمار شدن و عقب ماندن از کار و مدرسه بسیار کمتر خواهد شد. روش‌هایی ساده و طبیعی برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی وجود دارد. با محافظت از سیستم ایمنی بدن‌ و رعایت نکاتی، می‌توانید از خودتان مراقبت کنید. برای مرور نکات مهم مراقبت در هوای سرد و فصل سرما، با این مقاله کودکت همراه باشید.

راه های پیشگیری از بیماری و سرماخوردگی در فصول سرد سال

بهترین راه مراقبت در هوای سرد و کنترل سرماخوردگی و پیشگیری از آن ورزش مرتب، خواب کافی و مصرف مواد مغذی است. رژیم غذایی خانواده‌ را از مواد مغذی و معدنی سرشار کنید. این مواد باعث می‌شود ایمنی بدنتان تقویت شود. برای مثال، مصرف ماهی، مرکبات و گیاهان سبز تا حد زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌انجامد. وقتی سیستم ایمنی بدن قوی باشد، احتمال شروع بیماری‌ها به حداقل می‌رسد. مصرف ویتامین C، دستمال کاغذی، ضدعفونی‌کننده‌ها، شستن مداوم دست‌ها و به طور کلی رعایت بهداشت فردی از وقوع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

شستن مرتب و صحیح دست ها

شستن دست‌ها، مؤثرترین راهکار برای سالم ماندن است. به کودک یاد دهید مرتب دست‌هایش را بشوید و با این کار، ویروس‌ها و میکروب‌ها را از خود دور کند. شستن صحیح دست‌ها به معنای شستشوی تمام قسمت‌های دست، از جمله ناخن‌ها، با صابون و آب گرم به مدت ۲۰ ثانیه است. در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید، باید از ژل‌های پاک‌کننده حاوی الکل استفاده کنید. به کودک یاد دهید هنگام سرفه کردن، جلوی دهانش را بگیرد و در پیراهن یا گودی آرنجش عطسه و سرفه کند و از مالیدن دست‌ها به بینی، چشم، گوش و دهانش خودداری کند.

ضدعفونی کردن

گفته می‌شود کودکان در هر سی دقیقه حدود ۳۰۰ سطح را لمس می‌کنند. برای کاهش احتمال وقوع بیماری در اعضای خانواده، بهتر است بعد از گردگیری سطوح مختلف منزل، با ماده ضدعفونی‌کننده‌ای، آن‌ها را کاملا پاک‌سازی کنید. این کار باعث زدودن ویروس‌ها و میکروب‌هایی می‌شود که امکان سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر را به وجود می‌آورند.

مصرف میوه های پرخاصیت

از بهترین راه‌های مراقبت در هوای سرد تغذیه مناسب است. مصرف میوه‌های خانواده توت در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار نقش دارد. این میوه‌ها حاوی رنگدانه‌هایی موسوم به آنتو‌سیانین هستند. یکی از بهترین شکل‌های این ماده سامبوکول است که در آدامس‌ها و خوارکی‌های حاوی پکتین (نوعی فیبر گیاهی) یافت می‌شود. از این مواد به عنوان مکملی برای تقویت سیستم ایمنی هنگام ابتلا به سرماخوردگی استفاده کنید.

راهکارهای طبیعی برای درمان سرماخوردگی

اگر سرماخوردگی کودکتان مانع از خواب مناسب و فعالیت‌های روزانه‌اش نمی‌شود، احتمالا نیازی به دارودرمانی وجود ندارد. معمولا، بهترین راه درمان سرماخوردگی استفاده از سرم‌های مختلف برای کشیدن در بینی، مصرف مایعات و بخور دادن است. آشنایی با روش‌های درمان طبیعی سرماخوردگی ضروری است، زیرا بسیاری از داروها برای کودکان زیر دو سال تجویز نمی‌شوند. بسیاری از داروهای سرماخوردگی نیز نباید به مصرف کودکان زیر چهار سال برسد. بهتر است برای درمان بیماری‌های سرماخوردگی، به راهکارهای طبیعی متوسل شوید که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

بخور دادن برای رفع سرفه، عطسه و گرفتگی بینی

برای رفع سرفه، عطسه و گرفتگی بینی، از بخور دادن استفاده کنید. حمام را با بخار پر کنید، آب داغ را باز بگذارید و کودک را به آنجا ببرید. ماندن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در بخار حمام به رفع حالات مذکور کمک می‌کند. اگر کودکتان در سنی است که می‌تواند خودش با یک قابلمه پر از آب جوش بخور بدهد، دیگر نیازی به حمام نیست. اما در همه این موارد، نکات ایمنی در استفاده از آب جوش و تماس با بخار داغ را در نظر داشته باشید.

بخار می‌تواند گرفتگی سینه و بینی را باز کند. تخلیه بینی و مخاط گلو با وجود بخار راحت‌تر خواهد شد. هر صبح و هر شب قبل از خواب، بخور را فراموش نکنید. اگر برایتان مقدور بود، در طول روز هم یک بار بخور را برای کودکتان فراهم کنید. مالیدن پشت و سینه کودک، یعنی جایی که شش‌ها هستند، به روان شدن مخاط کمک می‌کند. در حمام یا هنگام بخور دادن، این کار را برای کودک انجام دهید.

بلند کردن زیر سر

اگر بینی کودک گرفته است و به سختی تنفس می‌کند، از او بخواهید زیر سرش را بلند کند و به حالت نیمه‌قائم بخوابد تا هنگام خواب، بتواند راحت‌تر نفس بکشد. 

تخلیه بینی

در طول روز و هنگام بخور، باید محتویات بینی کودک را تخلیه کنید. خروج مخاط بینی مانع عفونت‌های میکروبی می‌شود. به‌جای بخور دادن، برای تخلیه راحت‌تر بینی، می‌توان از اسپری‌های مخصوص گرفتگی بینی هم استفاده کرد. اگر کودکتان بسیار کوچک است و خودش نمی‌تواند محتویات داخل بینی را تخلیه کند، باید از سرنگ‌های پلاستیکی کمک بگیرید. این وسیله‌ها پلاستیکی و بی‌خطر هستند و به تخلیه بینی کمک می‌کنند.

مصرف زیاد مایعات

مصرف زیاد مایعات مانع از دهیدراته شدن بدن می‌شود و ترشحات مخاط را روان‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید به سراغ دارودرمانی بروید، یادتان باشد این کار تنها زمانی ضرورت پیدا می‌کند که سرماخوردگی در روند فعالیت‌های روزانه و خواب کودک اثر گذاشته باشد. سرفه کردن به خروج مخاط کمک می‌کند. اگر علائم سرماخوردگی جدی باشد و درمان‌های خانگی مؤثر نباشند، باید به پزشک مراجعه کنید. تب بالا، دهیدراته شدن بدن، سرفه شدید، درد سینه، تنگی نفس، سردرد شدید، سفت شدن عضلات گردن و استفراغ مداوم نشانه‌هایی از وجود مشکلاتی جدی است که باید حتما پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید