به طور کلی کودکان مفاهیم پایه اندازه گیری را با مقایسه اشیا با یکدیگر یاد می‌گیرند. قبل از اینکه مقیاس‌های رسمی اندازه گیری مانند سانتی متر را به آن‌ها آموزش دهیم باید به وسیله بازی کردن و آزمایش کردن چیزهای مختلف باهم آن‌ها را با مفهوم مقدار یا اندازه آشنا کنیم. در این مقاله از کودکت قصد داریم در مورد آموزش اندازه گیری به کودک قبل از رفتن به دبستان بیشتر صحبت کنیم.

آموزش اندازه گیری به کودک یک مهارت مهم است که معمولا در فعالیت‌های واقعی زندگی مانند خرید مواد غذایی یا نقاشی کشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آموزش مفهوم اندازه گیری به کودک نیازی به استفاده کتاب ریاضی یا مهارت حل مسئله ندارد، کودکان به طور ذاتی بیشتر از شنیدن یا خواندن به وسیله مشاهده یاد می‌گیرند.

روش‌های آموزش اندازه گیری به کودک

آموزش اندازه گیری به کودک

آموزش اندازه گیری به کودکان قبل از سن مدرسه با روش‌های مختلفی می‌تواند انجام شود.

بیشتر بخوانید: روش های آموزش ریاضی به کودک پیش از رفتن به مدرسه

آموزش از طریق سرگرمی و فعالیت‌های روزانه

  • با مقایسه قد اعضای خانواده و با گفتن این که چه کسی بلندتر یا کوتاهتر است.
  • ثبت کردن رشد قد کودک روی یک نمودار یا دیوار یک فعالیت سرگرم کننده برای اغلب کودکان به شمار می‌آید.
  • با پهن کردن صفحه روزنامه روی زمین و شمردن اینکه با چند کتاب می‌توانید سطح روزنامه را پر کنید.
  • با صحبت کردن در مورد اندازه رومیزی برای اینکه سطح میز را بپوشاند یا روتختی که بتواند سطح تخت را پوشش دهد.
  • قدم زدن دور اجسام مختلف و شمردن تعداد قدم‌ها
  • ارتفاعی را مشخص کنید و از کودک بخواهید با قطعات لگو سازه‌ای به ارتفاع آن بسازد.
  • به وسیله خمیر بازی دو گوی بزرگ و کوچک درست کنید و آن‌ها را باهم مقایسه کنید.
  • شکل دست یا پای کودک را روی کاغذ بکشید و آن را برش دهید سپس از آن برای اندازه گیری استفاده کنید مثلا بگویید ارتفاع این میز به اندازه ۱۰ تا دست است.
  • فاصله بین درختان در باغچه یا پارک را با قدم زدن اندازه بگیرید.

آموزش از طریق مشاهده و دیدن

آموزش اندازه گیری به کودک

یکی از راه‌های یادگیری کودکان بازی کردن است. مفاهیمی مانند اندازه، شکل و رنگ را می‌توان به سادگی از راه مشاهده آموزش داد. بازی‌های اندازه گیری برای کودکان از طریق چیزهایی مانند خمیر بازی، بلوک‌های اسباب بازی، روبان و مانند آن به بچه‌ها کمک می‌کند تا مفاهیمی مانند طول، عرض، ارتفع و مساحت را بیاموزند. به این صورت که در حین بازی کودکان چیزهایی مانند شکل اشیاء، بزرگی و کوچکی چیزهای مختلف، روش چسباندن قطعات لگو به هم و ترکیب کردن چیزهای مختلف را مشاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا شمارش با انگشت دست برای انجام محاسبات ریاضی کار درستی است؟

از طریق تمرین

وقتی که کوچک شما مفاهیمی مانند اندازه و اندازه‌گیری را به خوبی درک کرد، می‌توانید راه اندازه گیری از طریق ابزارهای مختلف مانند خط کش، متر، ترازو و مانند آن را به او معرفی کنید. پس از اینکه کودک کار با ابزارهای اندازه گیری را آموخت وقت آن می‌رسد که او را با واحدهای اندازه گیری آشنا کنید. در واقع باید به کودک آموزش دهید برای مشخص کردن اندازه یک چیز به جای استفاده از صفات بزرگتر یا کوچکتر از واحدهایی مانند سانتی متر یا کیلوگرم استفاده کند.

بچه‌ها باید تشویق شوند تا از همان کودکی و قبل از رفتن به دبستان مفاهیم ریاضی ساده مانند اندازه گیری را یاد بگیرند. بهترین راه برای اینکه تجربه علمی لازم را برای درک این مفاهیم به دست بیاورند تشویق آن‌ها به بازی کردن، کنجکاوی و دستکاری کردن چیزهای مختلف است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید