علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی و خلقی و تفاوت‌های جنسیتی هر کودک با خلاقیت مخصوص به خود متولد می‌شود. هر چه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، میزان خلاقیت آنها افزایش پیدا می‌کند. خلاقیت این امکان را به کودکان می‌دهد که مشکلات خودشان را حل کنند و راه‌حل مبتکرانه‌ای برای حل مسائل بیابند و زندگی را سرگرم‌کننده و جذاب‌تر کنند.

در ادامه با تعدادی از بازی‌های ساده، اما جذاب برای پرورش خلاقیت در کودکان آشنا می‌شویم.

پرورش خلاقیت در کودکان نوپا تا ۵ سال

پرورش خلاقیت در کودکان

کودکان در این سن، دوست دارند با هر چیز و در هر مکانی بازی کنند. ممکن است قطعات اسباب‌بازی‌ها را به هم بریزند و دوباره ترکیب کنند تا با اسباب‌بازی مطابق میل خود و به گونه‌ای متفاوت از پیشنهاد سازنده آن پیش ببرند.

والدین در صورتی که چندان هم مایل به خراب شدن اسباب‌بازی نباشند، باید اجازه این کار را به کودک دهند. از اسباب‌بازی‌های تغییر‌پذیر استفاده کنید. زیرا این اسباب‌بازی‌ها شیوه منظمی برای بازی کردن ندارند. این بازی‌ها قوه تخیل را تقویت می‌کنند و باعث پرورش خلاقیت در کودکان می‌شود.

کتاب‌های رنگ‌آمیزی همراه با کاغذ‌های سفید مناسب برای این سن است. در اختیار گذاشتن کاغذ ساده هیچ ایده یا دستور پیشنهاد شده‌ای از قبل در اختیار کودک قرار نمی‌دهد. دقیقا همان تفاوتی که بین کیت قطعات لگو با سطل قطعات لگو وجود دارد. با کیت فقط یک یک راه برای ساختن مدل پیشنهادی وجود دارد، در حالی که با سطل قطعات لگو، کودک می‌تواند شی مورد نظر را طبق روشی که دلش می‌خواهد، بسازد.

بیشتر بخوانید:  حل پازل برای کودک چه فوایدی دارد؟

پرورش خلاقیت در کودکان ۶ تا ۱۲ سال

در کودکان سنین بالاتر تخیل از طریق تئاتر، نمایش‌های عروسکی و بازی دزدان دریایی به کار می‌گیرند و افزایش می‌دهند. آنها با لوازم خانگی و مصالح ساختمانی هم بازی می‌کنند.

متاسفانه والدین مواد و مصالح خلاقانه مانند صندوق لباس و لوازم هنری و صنایع‌دستی را از دسترس کودکان دور نگاه می‌دارند و نادیده می‌گیرند. زیرا فکر می‌کنند کودکان چنین لوازمی یا جایگزین‌های بهتر آن را در مدرسه دارند که البته همیشه این طور نیست. ممکن است همواره مراقب این باشید که مبادا کودکتان روی دیوار‌ها یا کف خانه یا روی نمایشگر تلویزیون و لوازم الکترونیکی نقاشی کند. اما بهتر است تا زمانی که کودک به سن ۱۳ سال و کنار گذاشتن اسباب‌بازی‌های فیزیکی می‌رسد، برای پرورش خلاقیت کودکان این گزینه‌ها را در اختیار او قرار دهیم.

پرورش خلاقیت در نوجوانان

رشد خلاقیت در نوجوانان

در سنین نوجوانی تا جای ممکن صفحه نمایش و وسایل الکترونیکی را از فرزندتان دور کنید. اما نیاز نیست که چندان به آن حساسیت نشان دهید. یکی از مادر‌ها فکر می‌کرد که دخترش در سنین نوجوانی به خاطر استفاده از ابزار‌های الکترونیکی، نوشتن و خواندن کتاب داستان و کار‌های هنری خود را کنار گذاشته و از شدت نگرانی از دخترش پرسید که چرا دیگر تمریناتش را انجام نمی‌دهد و او در کمال ناباوری جواب داد که پروژه‌هایش را انجام می‌دهد و خلاقیتش را به صورت آنلاین به کار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  پنهان کردن اسباب بازی ؛ فراتر از یک سرگرمی ساده برای کودکان

بله ممکن است برخی از کودکان به کمک کامپیوتر خلاقیتشان را در زمینه شعر، نقاشی و داستان‌نویسی پرورش دهند. برخی از بازی‌های آنلاین و کامپیوتری وجود دارد که موجب رشد قوه تخیل و ابتکار نوجوانان می‌شود.

بازی‌های مبتکرانه علاوه بر پرورش خلاقیت کودک موجب رشد شخصیت او هم خواهد شد. لطفا نظرات خودتان را در این مورد از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید