حالا در ادامه مقالات بارداری هفته به هفته زمان آن فرا رسیده است که به خودتان به دلیل گذراندن موفقیت‌آمیز نیمی از دوره بارداری تبریک بگویید، آن هم با یکی دو تکان خوردن نوزاد که به زودی شاهدش خواهید بود. هفته نوزدهم بارداری پر از غافلگیری‌ها و اتفاقات هیجان‌انگیز برای شما است و اگر مثل همیشه نکات مراقبتی را در زمان مناسب خودشان رعایت کنید در یک چشم به هم زدن خواهید دید که زمان زایمان و به دنیا آوردن نوزاد یا نوزادان دلبندتان فرا رسیده است.

رشد و نمو نوزاد در طول هفته نوزدهم بارداری

رشد و نمو نوزاد در طول هفته ۱۹ بارداری

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته؛ با مراقبت های لازم در هفته هجدهم بارداری بیشتر آشنا شوید

اجازه دهید تنها این را بگوییم که از شروع تا پایان هفته نوزدهم بارداری نوزاد شما باید به بزرگی یک موز یا انبه شده باشد اما مهم‌تر از همه اینکه باید بدانید پوست نوزاد شما در حین ادامه دادن به رشد خود در رحم دارای یک لایه پوشش محافظتی پنیری شکل (Vernix caseosa) شده است. همچنین بدن نوزادتان توسط کرک‌های جنینی محافظت می‌شود که ممکن است هنگام تولد او به شکل پوسته‌ای چروک‌خورده دیده شود اما پوست حساس نوزاد به طور حتم در برابر نفوذ مایع کیسه جنینی حفاظت شده است. نوزاد شما مثل همیشه به رشد خود ادامه خواهد داد اما بهتر است بررسی مواردی که باید در هفته ۱۹ بارداری انتظار وقوعشان را داشته باشید فراموش نشود.

اندازه نوزاد چقدر است؟

همانطور که قبلا اشاره شد اندازه بدن نوزاد در هفته نوزدهم بارداری با اندازه یک عدد انبه یا موز قابل مقایسه است. در این نقطه، وزن نوزاد باید چیزی بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ گرم بوده و طول بدن نوزاد نیز حدود ۱۵ الی ۱۶ سانتیمتر باشد. هرچند از این نقطه زمانی به بعد و در صورتی که نکات مراقبتی را به دقت رعایت کنید می‌توانید انتظار رشد سریع تر نوزاد را داشته باشید. سایر تغییرات مورد انتظار می‌تواند شامل رشد و تکمیل بخش‌های مربوط به حواس پنجگانه در مغز نوزاد، پدیدار شدن تارهای نازک مو روی سر نوزاد و در نهایت عملکرد تقریبا کامل کلیه‌های نوزاد باشد.

تغییرات شایع بدنی

رشد و نمو نوزاد در طول هفته ۱۹ بارداری

همانطور که بدن نوزاد کوچکتان به سرعت در بطن شما در حال تغییر است شما نیز ممکن است در طول هفته ۱۹ بارداری تغییراتی در بدن خود احساس کنید. به طور حتم یکی از این تغییرات این است که احساس انرژی و سرزندگی بیشتری خواهید کرد مگر اینکه هنوز هم با حالت تهوع صبحگاهی یا دل پیچه مواجه باشید. همچنین ممکن است اندکی بیشتر از قبل احساس خستگی داشته باشید و این به دلیل فعالیت دوبرابری بدن شما برای تطبیق با نوزادی است که به سرعت در وجودتان رشد می‌کند.

مهم‌تر از همه اینکه سایز سینه‌ها به احتمال زیاد بزرگتر از اندازه معمول خود خواهد شد. به علاوه افزایش وزن قابل توجهی نیز خواهید داشت و به طور حتم توصیه می‌شود که به میزان مناسبی افزایش وزن داشته باشید، نه بیشتر و نه کمتر که هرکدام از این‌ها به نوبه خود مضر هستند.

علائم هفته نوزدهم بارداری

علائم هفته ۱۹ بارداری

بیشتر بخوانید: با مراحل رشد مغز جنین بیشتر آشنا شویم

مثل همیشه باید منتظر بروز علائم جدیدی در طول هفته نوزدهم بارداری باشید، آن هم در کنار علائمی که قبلا وجود داشته است و به وجودشان عادت کرده‌اید.

  • احساس گرمای ناگهانی: این حالت به طور حتم علامت جدیدی است که به فهرست علائم قبلی بارداری شما افزوده می‌شود. شما ناگهان عرق کرده و احساس گرما می‌کنید و این حالت شما نشان دهنده این حقیقت است که سرعت جریان خون در بدنتان افزایش پیدا کرده است
  • تمام بدن شما دچار درد وناراحتی می‌شود: جای تعجب نیست زیرا بدنتان در حال تحمل افزایش وزن ناشی از بارداری است و باید قدرت کافی برای تطبیق خود با این شرایط داشته باشد اما اینگونه نیست که این تطابق یافتن بدون مشکل باشد
  • درد در ناحیه کفل‌های ران: این دردها ناشی از کاهش میزان قدرت عضلانی پاهای شما است
  • گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات پا به دلیل افزایش وزن، مسائل هورمونی و خستگی و ضعف بدنی ادامه خواهد داشت
  • سرگیجه: شما ممکن است دچار احساس سبکی در سر و سرگیجه شوید
  • درد شکم: شما متوجه می‌شوید که شکمتان به دلیل رشد نوزاد در داخل رحم دچار کمی درد وناراحتی شده است

اندازه شکم در هفته نوزدهم بارداری

با وجود افزایش وزن باید انتظار داشته باشید که شکمتان برآمده‌تر شود و اندازه آن چیزی بیشتر از زمانی باشد که شکمتان نفخ می‌کند. احتمالا برآمدگی شکم برخی از زنان در این مرحله از بارداری کاملا قابل مشاهده است و برخی دیگر هم در پنهان کردن این برآمدگی ممکن است موفقیت‌آمیز عمل کنند.

مساله مهم این است که شما دیگر نمی‌توانید وجود فعالیت در درون شکم خود را به مانند زمان نفخ یا درد خفیف شکمی نادیده بگیرید زیرا مشاهده می‌کنید که حرکات نوزاد که شامل لگدزدن هم می‌شود ملموس‌تر و دارای الگوی منظم‌تری است.

سونوگرافی در هفته نوزدهم بارداری

سونوگرافی در هفته ۱۹ بارداری

انجام سونوگرافی در هفته نوزدهم بارداری بدون شک همراه با غافلگیری‌های مخصوص خود خواهد بود. نخست اینکه حواس پنجگانه نوزاد در حال رشد و تکمیل شدن هستند و نوزاد شما هم اکنون قادر به احساس کردن نور و روشنایی است و همچنان روی سلول‌های عصبی بویایی، چشایی و شنوایی خود کار خواهد کرد.

نوزاد شما همچنین دارای یک لایه محافظتی جدید شده است که به اصطلاح پوشش پنیری شکل نامیده می‌شود و از نوزاد در برابر نفوذ مایع کیسه جنینی محافظت می‌کند. اکثر شما قادر هستید این پوشش را در طول تولد نوزاد ببینید که به صورت یک ماده لزج سفیدرنگ روی پوست حساس نوزاد قابل شناسایی است. اندام‌های تناسلی نوزاد در هفته نوزدهم بارداری به طور کامل رشد پیدا کرده‌اند. در کنار آن، شاید شما دوست داشته باشید که حرکات بیشتری از نوزاد ببینید یا به صدای ضربان قلبش گوش دهید. اصولا در سونوگرافی از جنین در هفته نوزدهم بارداری شما می‌توانید قلب، مغز و ستون فقرات نوزاد را نیز مشاهده کنید.

 غذاهایی که باید بخورید

 غذاهایی که باید بخورید

بیشتر بخوانید: تغذیه در بارداری؛ میوه های مناسب دوران بارداری

از آنجایی که نوزاد در شکم شما از طریق بدن شما تغذیه می‌کند و تا زمان به دنیا آمدن نیز همچنان به تغذیه ادامه خواهد داد پس تعجبی ندارد که در مورد غذاهای هفته نوزدهم بارداری بهانه گیری کنید. در خاطر داشته باشید که باید مواد غذایی ضروری برای سلامت خود و نوزادتان را به رژیم تغذیه خود اضافه کنید:

  • خوردن غذاهای سرشار از ویتامین ب برای رشد مغز کودک و سیستم عصبی او مهم است . موادی مانند شیر، گوشت، پنیر و سویا را به بشقاب خود اضافه کنید.
  • چربی‌های مفید می‌توانند به رشد مناسب نوزاد شما کمک کنند و این چربی‌ها را می‌توان از دانه‌های روغنی و آجیل برشته به دست آورد.
  • مصرف شیر را حتما به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا کلسیم موجود در شیر سبب بهبود سلامت استخوان‌های نوزاد می‌شود
  • مصرف سبزیجات با برگ‌های سبز و میوه‌های تازه سبب کاهش خطر بروزکم خونی شدید (anaemia) و کنترل میزان فشار خون شما می‌شود
  • آجیل و دانه‌های روغنی حاوی اسیدچرب‌های امگا ۳ (omega 3) برای رشد مغزی نوزاد ضروری هستند
  • دانه‌های سویا فراهم کننده پروتئین، فیبر و اسیدچرب‌های امگا ۳ هستند
  • مصرف ماهی به ویژه ماهی‌های روغنی را که برای رشد کودک مناسب هستند فراموش نکنید
  • گوشت کم‌چرب و مقداری گوشت قرمز سرشار از پروتئین هستند و می‌توانند گزینه خوبی برای افراد غیر گیاهخوار باشند.

نکات مراقبتی

دوران بارداری بدون شک یکی از زیباترین دوران در زندگی شما است و بنابراین حفظ سلامتی خود و نوزادتان در این دوران با انجام درست دستورات مراقبتی و بهداشتی دارای اهمیت فزاینده‌ای است. فهرستی از کارهای مجاز و ممنوع در دوران بارداری تهیه کنید که به شما در این امر کمک کنند. مهم تر از همه تلاش کنید وضعیت سلامت بدنی خود را به گونه‌ای نگهدارید که به شما کمک کند تا فرزند خود را تا زمان زایمان بدون هیچ مانعی در بطنتان حمل کنید.

کارهایی که باید انجام دهید:

کارهایی که باید انجام دهید:

فهرست ذیل شامل تمام کارهایی است که باید در طول هفته نوزدهم بارداری انجام دهید.

  • مثبت نگریستن و شاد بودن
  • در صورت نیاز از پزشک کمک بخواهید زیرا در این دوران دچار نوسانات خلق وخو خواهید شد
  • تغذیه مناسب در زمان‌های مناسب
  • تامین آب کافی بدن با مصرف آب و آب‌میوه
  • از بالش‌های مناسب برای جلوگیری از درد گردن و کمر استفاده کنید
  • انجام حرکات نرمشی و یوگا برای تمدد اعصاب و ذهن
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • داشتن استراحت فراوان و ساعات خواب کافی

بیشتر بخوانید: غذاهای نامناسب برای زنان باردار که باید از آن ها اجتناب کنند

کارهایی که نباید انجام داد:

در ذیل فهرستی از تمام کارهایی آمده است که شما نباید در طول هفته نوزدهم بارداری انجام دهید.

  • سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های مضر یا دارو
  • قرار گرفتن در یک وضعیت بهداشتی نامناسب
  • خود را در معرض رایحه‌ها، صداها و آلودگی‌های مخرب قرار دادن
  • استرس و اضطراب بی جهت
  • پرخوری یا عدم تغذیه مناسب
  • خجالت کشیدن از مشورت باپزشک در صورتی که حس کنید مشکلی وجود دارد
  • بی توجهی به سلامت دهان و دندان

رفتن به خرید و خریداری اقلام مورد نیازتان

خرید کردن در طول بارداری را نادیده نگیرید زیرا شما نیاز دارید که تا حد امکان احساس آرامش و راحتی کنید. حدالمقدور لباس‌های نخی گشاد مخصوص بارداری خریداری کنید که با پوشیدنشان بتوانید به راحتی حرکت کرده و تنفس کنید.

به همراه لباس کفش‌هایی با کفه تخت و کیفیت خوب و همچنین کتاب‌هایی با موضوع بارداری و مادر شدن بخرید. محصولات مراقبت از سلامت دهان و دندان و شوینده‌های سرویس‌های بهداشتی نیز باید خریداری شوند زیرا شما به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن ناشی از بارداری بیشتر از هر زمان دیگر مستعد ابتلا به عفونت‌های گوناگون هستید. از میان‌وعده‌های مقوی مانند آجیل، میوه و ماست برای بهبود تغذیه سالم دوران بارداری استفاده کنید.

با آمادگی قبلی و دنبال کردن دستورات بهداشتی و تغذیه در بارداری می‌توانید یک دوره امن و سالم بارداری را از سر بگذرانید. اگر شما هم نکته یا نظری در مورد هفته‌های میانی بارداری دارید که می‌توانید به مادرانی که این دوران را تجربه می‌کنند کمک کند حتما از طریق وبسایت کودکت با ما و والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید