در این مقاله کودکت، به معرفی راه‌هایی پرداخته می‌شود که با کمک آن‌ها می‌توانید به مقابله با آنفلوانزا و سایر بیماری‌های تنفسی بپردازید.

به طور کلی، تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین راه پیشگیری و مقابله با آنفلوانزا به شمار می‌رود و تا ۶۰ درصد احتمال بروز بیماری را کاهش می‌دهد. در شرایط کنونی، با توجه به احتمال کمبود این واکسن در کشور، می‌توانید با رعایت هر چه بیشتر سایر اصول پیشگیری، جامعه را در گذر از فصل شیوع این بیماری یاری کنید.

شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نقش مهمی در انتشار نیافتن ویروس‌های تنفسی از جمله ویروس آنفلوانزا دارد. براساس شواهد موجود، در این مدت نسبت به زمان‌های کوتاه‌تر، تعداد بیشتری از ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا از روی دست جدا می‌شوند. برای شست‌وشو حتما از آب جاری مانند شیر آب استفاده کنید، چرا که احتمال باقی ماندن میکروارگانیسم‌ها روی دست به دنبال شست‌وشو در آب راکد وجود دارد. به نظر می‌رسد دمای آب در میزان جدا شدن میکروارگانیسم‌ها از سطح پوست تاثیری ندارد. بهتر است پس از آبکشی، دست‌ها را با حوله تمیز یا دستگاه خشک‌کن خشک کنید، زیرا احتمال آلوده شدن مجدد دست مرطوب بیشتر است. هنگام شست‌وشو، همه نواحی دست را که احتمال آلودگی دارند بشویید، به‌ویژه زیر ناخن‌ها که بستری برای تجمع میکروب‌هاست.

پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمالی تمیز یا با کمک گودی آرنج از انتشار ذرات تنفسی حاوی ویروس در هوا جلوگیری می‌کند. در صورت نپوشاندن دهان و بینی، امکان انتقال این ذرات تا مسافت ۸ متر وجود دارد. پس از عطسه یا سرفه در دستمال، بلافاصله آن را دور بیندازید و از رها کردن دستمال در محیط اطراف بپرهیزید. در صورتی که دستان شما یا کودکتان به ترشحات دهان و بینی آغشته شده است، بلافاصله آن‌ها را با ماده ضدعفونی‌کننده یا آب و صابون بشویید.

لمس نکردن چشم، دهان و بینی راه مؤثری برای پیشگیری از ورود ویروس به بدن است. در صورتی که امکان شست‌وشو و ضدعفونی کردن را ندارید، برای خاراندن چشم یا بینی می‌توانید از دستمال کاغذی تمیزی استفاده کنید.

تغذیه سالم و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و نیز نوشیدن آب کافی تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت. از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی می‌توان به ویتامین C، ویتامین D و زینک (روی) اشاره کرد. در صورتی که تمایل به استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف دارید، حتما با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. مکمل‌ها (گیاهی یا شیمیایی) بی‌خطر نیستند و مصرف آن‌ها در شرایطی ممکن است آسیب‌های جدی به بدن شما وارد کند.

لازم به ذکر است مصرف مایعات به میزان زیاد راه‌حل کلیدی برای بهبودی هر چه سریع‌تر در زمان ابتلا به بیماری ویروسی مانند آنفلوانزاست.

فعالیت بدنی و ورزش با فشار متوسط به بدن موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و اثر مثبت بر سیستم ایمنی می‌شود.

در صورت بروز علائم آنفولانزا، تا بهبودی کامل در خانه بمانید و از فرستادن کودکان به مهدکودک، خانه بازی و مدرسه پیش از موافقت پزشک و تایید بهبودی خودداری کنید. از سوی دیگر، استراحت کافی در تسریع بهبودی شما بسیار مؤثر است.

با ضدعفونی کردن سطوح پراستفاده مانند کلید برق، دستگیره در و مانند این‌ها نیز می‌توانید از انتشار ویروس جلوگیری کنید.

مصرف برخی داروهای ضدویروس با تجویز پزشک در شرایط خاص نقش پیشگیرانه دارد. نگرانی‌های خود را با پزشک مطرح کنید و بدون صلاحدید پزشک، از داروهای ضدویروس استفاده نکنید. همچنین، لازم به تاکید است، آنتی‌بیوتیک‌ها (چرک‌خشک‌کن) در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی هیچگونه نقش اثربخشی ایفا نمی‌کنند و در صورت استفاده، فقط ریسک ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می‌دهند که ممکن است در آینده نزدیک برای کل جامعه بسیار خطرناک و جبران‌ناپذیر باشد.

در نهایت، با دوری از اخبار نگران‌کننده و حفظ خونسردی و آرامش، در کنار رعایت اصول پیشگیری و پایبندی به آن‌ها در هر شرایطی، می‌توانید از این روزهای سخت اجتماعی گذر کنید و به خوبی به مقابله با آنفلوانزا بپردازید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید