طلاق گاهی بستری برای انواع بی‌نظمی‌ها و آشفتگی‌ها ایجاد می‌کند. اغلب کودکان، پس از طلاق والدین، از آن‌ها دلخور و عصبانی می‌شوند یا خودشان را در این اتفاق مقصر می‌دانند. بیشتر اوقات، پس از طلاق والدین، تغییرات شدیدی در رفتار و شخصیت کودکان مشاهده می‌شود. این تغییرات رفتاری کودکان به خصوص در شرایطی بروز پیدا می‌کند که والدین مشغول بنا کردن زندگی جدیدی هستند و کمتر فرصت نظم دادن به مشکلات کودک پس از طلاق را پیدا می‌کنند.

اگرچه در خانواده‌هایی که بی‌اخلاقی و توهین‌های کلامی وجود دارد، طلاق می‌تواند به بهبود رفتار کودکان کمک کند، اما در بیشتر مواقع، رفتار کودکان پس از طلاق دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

به طور معمول، کودکانی که در سنین پیش از دبستان طلاق والدین را تجربه می‌کنند شخصیت‌های وابسته‌ای پیدا می‌کنند. آن‌ها از اینکه پشتیبان و سرپرستی نداشته باشند دچار ترس و استرس می‌شوند. در این شرایط، ممکن است رفتارهای وا پس رو و کودکانه از خود نشان دهند. برای مثال، انگشست شست خود را بمکند، تغییرات روحی و رفتاری شدیدی داشته باشند، خوابشان مختل شده باشد یا نتوانند ادرار یا مدفوع خود را کنترل کنند. کودکان در سنین مدرسه اغلب حس خشم و عصبانیت را نسبت به والدین خود تجربه می‌کنند. گاهی هم ممکن است عملکردهای تحصیلی آن‌ها افت پیدا کند یا با همسالان خود روابط مشکوک یا ناسالمی برقرار کنند.

نظم دادن به مشکلات کودک پس از طلاق

در این مقاله، به منظور نظم دادن به مشکلات و برقراری ارتباط موثر با فرزندان پس از طلاق، روش‌هایی ارائه شده است.

۱. کنار کودکان طلاق باشید و محبت خود را از آن ها دریغ نکنید

مشکلات کودک پس از طلاق

بیشتر آشفتگی‌ها مربوط به کودکانی است که از نظر عاطفی تحت فشارند و نگران از دست دادن مراقبت و محبت والدینشان هستند. سعی کنید بلافاصله پس از طلاق، کمترین تغییرات ممکن را در زندگی فرزندتان ایجاد کنید. همه استرس‌ها را یکباره به او وارد نکنید، مدرسه‌اش را تغییر ندهید و اگر به عنوان یک والد تک سرپرست مجبورید ساعات کاری خود را افزایش دهید، این کار را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. کودکی که کمتر از ۵ سال دارد ممکن است از این ساعات طولانی دوری این‌طور برداشت کند که شما هم قصد دارید او را ترک کنید.

مقاله مرتبط: آنچه باید درباره اثرات روانی طلاق روی کودکان بدانیم

۲. مشکلات را به اندازه سن و فهم کودک درگیر طلاق توضیح دهید

پیش از اینکه کودکان در ذهن کوچک خود ماجرای طلاق شما را تفسیر و تعبیر کنند، خودتان همه‌ چیز را به اندازه فهم و سن آن‌ها برایشان توضیح دهید. به هیچ وجه درباره جزئیات مشکلاتتان صحبت نکنید یا همسرتان را متهم نکنید. اما در توضیحات خود به دو نکته توجه داشته باشید: اول اینکه به فرزندانتان اطمینان دهید که طلاق شما تقصیر آن‌ها نیست. دوم اینکه به آن‌ها بگویید هنوز یک پدر و یک مادر دارند و هر دوی شما آن‌ها را عمیقا دوست دارید و مراقبشان هستید، حتی اگر نتوانید به عنوان یک خانواده کنار هم زندگی کنید.

والدین شاید از هم جدا شوند، اما هرگز از فرزندان خود جدا نخواهند شد. سپس شکل جدید زندگی خانوادگی را برای آن‌ها ترسیم کنید و تغییرات را برایشان توضیح دهید. بیشتر نگرانی کودکان هنگام طلاق والدین این است که چه بلایی سر آن‌ها خواهد آمد.

۳. نظم زندگی کودکان طلاق را رعایت کنید

مشکلات کودکان پس از طلاق

بسیاری اوقات پس از طلاق والدین، نظم و انضباط زندگی از بین می‌رود و بی قانونی حاکم می‌شود. در صورتی که فرزند مدرسه‌ای دارید، گاهی جلسات خانوادگی برقرار کنید تا مطمئن شوید هر کسی وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد. واقعیت انکارناپذیر این است که فرزندان پس از طلاق با مسئولیت‌های مضاعفی مواجه می‌شوند. آن‌ها از طلاق والدین خود عصبانی هستند، بنابراین، شرایطی را فراهم کنید که به تدریج با مسئولیت‌های جدید خود آشنا شوند و بتوانند از عهده آن‌ها برآیند.

در این شرایط، می‌توانید از سرکشی ناشی از عصبانیت آن‌ها نیز جلوگیری کنید. همواره پشتیبان آن‌ها باشید و اوقاتی را به تفریح و خوشگذرانی با هم اختصاص دهید. گاهی نیز در انجام کارهای منزل از کودکان کمک بگیرید تا مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند و به این ترتیب، پیوند دو طرفه‌تان با آن‌ها قوی‌تر شود.

مقاله مرتبط: اشتباهات تربیتی والدین پس از طلاق و مشکلات رفتاری کودکان

۴. در نظر داشته باشید که والد دیگر ممکن است سبک زندگی متفاوتی داشته باشد

اغلب اوقات پس از طلاق، والد سرپرست سعی دارد نظم و انضباط را در منزل برقرار کند و فرزندی مسئولیت‌پذیر تربیت کند. به همین دلیل، قوانین بیشتری اعمال می‌کند و سخت‌گیرتر می‌شود. اما در مقابل، والد غیر سرپرست فقط مسئولیت تفریح و بازی و خوشگذرانی را به عهده می‌گیرد و هیچ قانون و مقرراتی برقرار نمی‌کند. این دو جبهه متفاوت ممکن است بستری برای عصبانیت و اختلاف بین دو والد ایجاد کند. با درک تفاوت این دو نقش، می‌توان از این اختلافات مداوم جلوگیری کرد. نگران نباشید که این تفاوت‌ها باعث سردرگمی فرزندتان شود؛ کودکان بسیار باهوش هستند و متوجه می‌شوند کدام جایگاه برای آن‌ها امنیت بیشتری به همراه دارد.

آن‌ها قادرند بیرون از خانه به اندازه کافی خوش بگذرانند، اما به محض ورود به منزل، با قوانین حاکم بر آن تطبیق پیدا کنند. البته نمی‌توان گفت این دوگانگی به هیچ وجه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر حداقل یکی از والدین قانونمند و منظم باشد، می‌توان امیدوار بود کودک آموزش‌های لازم را دریافت کند. فرزندان آینه رفتارهای والدین خود هستند و شرایط پس از طلاق را همانگونه‌ می‌بینند که شما می‌بینید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید