مناسبت‌های مذهبی، سنتی و رسمی بستر بسیار مناسبی برای مانورهای موفقیت‌آمیز کودکان فراهم می‌کنند. دید و بازدیدهای عید نوروز و اعیاد رسمی ملی، جشن‌های عروسی، مجالس عزا یا هر گردهمایی دیگر استرس زیادی به کودکان وارد می‌کند و آن‌ها را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. اما با پیش‌بینی دلایل بروز مشکلات رفتاری کودک در یک دیدار رسمی، می‌توانید حضور او در آن مراسم را ساده‌تر کنید و برای خودتان نیز خاطره بهتری بسازید. با این مقاله همراه باشید تا با چند موقعیت چالش‌برانگیز در مناسبت‌های سنتی آشنا شوید و راهکارهایی برای حل پیش‌دستانه آن‌ها بیاموزید.

اولین انگیزه بدرفتاری و بروز مشکلات رفتاری کودک

لباس‌های رسمی و محدودکننده. برای کودکانی که به بافت پارچه حساس‌اند یا آن‌ها که با پوشیدن لباس‌های یقه‌دار، دکمه‌خور، شلوار رسمی و کمربند احساس ناراحتی می‌کنند، اصرار و اجبار شما به پوشیدن لباس مجلسی ممکن است زمینه‌ساز قشقرق و بدرفتاری باشد.

راه حل رفع این مشکل رفتاری در کودک چیست؟

از داشتن یک تصویر شیک و عالی، به نفع راحتی فرزندتان، چشم بپوشید. به کودک اجازه دهید، زیر کت رسمی‌اش، یک تی‌شرت راحت بپوشد و پس از مدت معینی، از لباس‌های ناراحت خلاص شود. برای مثال، کودک می‌تواند کت و شلوار را فقط برای گرفتن عکس‌های خانوادگی بپوشد. اگر این تصمیم شما افراد خانواده را ناراحت می‌کند، به آن‌ها توضیح دهید که با قرار گرفتن فرزند شما در یک دست لباس راحت، به همه بیشتر خوش خواهد گذشت.

دومین علت بروز مشکلات رفتاری در کودک

مشکلات رفتاری کودک در مهمانی ها

اجبار به آرام نشستن به مدت طولانی. برای یک کودک، غیرممکن است که مدتی طولانی در یک مراسم رسمی، ساکت و بی‌حرکت بنشیند.

راه حل چیست؟

پرس و جو که این مراسم چقدر طول خواهد کشید. یک گزینه ممکن این است که کودک را در طول ۸۰ دقیقه تشریفات اولیه بیرون نگه دارید و او را تنها در پذیرایی مراسم شرکت دهید. اما اگر میل دارید در تمام مدت یک دیدار حضور داشته باشد، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • او را برای تحمل زمانی که باید بدون حرکت بنشیند آماده کنید؛
  • اسباب بازی‌های کوچک را که می‌تواند با آن‌ها آرام بازی کند همراه داشته باشید؛
  • نزدیک در خروجی بنشینید تا در صورت نیاز کودک به استراحت، سری به بیرون ساختمان بزنید.

 

سومین انگیزه بروز مشکلات رفتاری کودکان در مهمانی های رسمی

مشکلات رفتاری کودک در تماس اجباری

تماس‌ها و دیدارهای اجباری. در آغوش کشیدن ها، دست دادن‌ها، ضربه‌های روی شانه، رقصیدن با دیگران. مناسبت‌های رسمی مملو از تماس شخصی با دیگر افرادند. اگر لمس شدن برای فرزند شما خوشایند نیست، او پس از هر بار تماس با دیگران، مقداری ناراحت‌تر خواهد شد.

برای رفع این مشکل رفتاری در کودک چه راه حلی پیشنهاد می شود؟

پیش از رفتن به مراسم رسمی، طی بازی ها و برنامه های تقویتی، تعاملات محتمل با اعضای خانواده و دوستان را شبیه‌سازی کنید تا کودک بداند این دیدارها چه احساسی خواهند داشت. اگر فرزند شما واقعا نمی‌تواند لمس‌های مکرر را تحمل کند، او را تشویق کنید هنگام سلام و احوال‌پرسی لبخند بزند، دست بدهد و ارتباط چشمی برقرار کند.

چهارمین انگیزه بروز مشکلات رفتاری کودک

تشریفات مذهبی و اضطراب کودکان

ناآشنایی با تشریفات مذهبی. فرزند شما، هنگام حضور در یک رخداد مذهبی و در مواجهه با رفتارهایی که هیچ درکی از معنای آن‌ها ندارد، دچار اضطراب می‌شود، به‌خصوص اگر به او گفته شود ساکت بایستد یا با بقیه افراد همراهی کند.

چه کاری می‌توانید برای رفع این نوع از مشکلات رفتاری در کودک انجام دهید؟

مدتی پیش از رفتن به چنین مراسمی، با کودک درباره آنچه تجربه خواهد کرد، به طور مفصل صحبت کنید: مکان مراسم، بازه زمانی آن، افرادی که در آنجا حضور دارند، رفتارهای مورد قبول و کارهایی که انجام خواهند شد. صحبت‌های خود را، صبح روز مراسم و حتی در راه رسیدن به آن، مرور کنید. در زمان‌های استراحت بین مراسم (مثلا پس از عزاداری و پیش از شروع پذیرایی) به کودک بگویید در مرحله بعد چه کاری انجام خواهد شد.

پنجمین انگیزه بروز مشکلات رفتاری در کودک

تحریک و برانگیختگی بیش از حد. یک اتاق شلوغ و مملو از افراد در حال رقص و فلش‌های نور و پر از صدا ممکن است از حد تحمل کودکی که به صدا و نور حساس است خارج باشد.

راه حل چیست؟

اگر فرزند شما به آرامش نیاز دارد، او را به مکان ساکتی ببرید تا بتواند کتاب بخواند. یا شاید رنگ‌آمیزی کند و هر کار دیگری را که مورد علاقه اوست انجام دهد. این مکان می‌تواند یک اتاق یا نمازخانه در تالار پذیرایی یا حتی اتومبیل شما باشد. همچنین، درباره مدت ماندن در چنین مراسمی، منطقی باشید. برای مثال، ترک زودتر مراسم و از دست دادن پذیرایی چای بعد از شام ممکن است بهتر از ماندن و تحمل قشقرق‌های کودک باشد.

ششمین دلیل بروز مشکلات رفتاری کودک در مهمانی های رسمی

گپ زدن‌های خودمانی. طبعا برای فرزند شما دشوار است با افرادی که به‌سختی می‌شناسد حرف‌های خودمانی بزند. بسته به شخصیت کودک، در چنین موقعیتی، او ممکن است کاملا ساکت شود یا اینکه تمام مکالمات را به انحصار خود درآورد.

چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

چند روز پیش از حضور در ملاقات یا مراسم رسمی، اصول مکالمه را در فرزند خود تقویت و نحوه شروع و ادامه صحبت را با او تمرین کنید. کودک را تشویق کنید با شما، خواهر و برادر یا دوستانش گپ زدن را تمرین کند. اگر سر میز شام کنار کودک نمی‌نشینید، به او یادآوری کنید، در صورت خستگی، کجا می‌تواند شما را پیدا کند.

هفتمین دلیل بروز مشکلات رفتاری کودکان

وجود غذاهای ناآشنا. پذیرایی شام یا ناهار یا میوه و شیرینی بخش مهمی از بیشتر مناسب‌ها و ملاقات‌های رسمی را تشکیل می‌دهد. برای کودکانی که همه نوع غذایی را امتحان نکرده‌اند یا به بعضی از آنها حساسیت غذایی نشان  می‌دهند، مواجهه با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ناآشنا ممکن است منبع پریشانی باشد.

چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

غذایی را که مطمئنید کودک می‌تواند بخورد با خود ببرید. در ضمن، او را تشویق کنید از غذاهایی که به نظرش خوشمزه می‌رسند مقداری امتحان کند. اما او را مجبور به این کار نکنید. به طور کلی، این موضوع را از خاطر نبرید که روز بزرگ یک فرد دیگر، به هیچ عنوان، زمان ایده‌آلی نیست برای آنکه به فرزندتان اصرار کنید چیزهای جدید را امتحان کند. پس بهتر است برای اینکه با مشکلات رفتاری کودک خود در این مراسم ها مواجه نشوید کمی او را آزاد بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید