با گذشت چند از هفته از به دنیا آمدن کودک، شاید به نظر برسد که هر روز بیشتر از قبل کودکتان را شناخته‌اید و او هم ارتباط بیشتری با شما برقرار کرده است. با این حال ممکن است با موارد جدیدی رو به شوید و از خودتان بپرسید آیا واقعا کودک خود را می‌شناسید. لازم نیست نگران باشید، زیرا این‌ها نشانه‌ای از هفته سوم رشد کودک و درک و شناخت سریع و عمیق او از جهان اطراف است. در ادامه بیشتر با جزئیات هفته سوم رشد کودک و نحوه مراقبت از او آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته دوم رشد کودک

هفته سوم رشد کودک

رشد نوزاد سه هفته ای

هر نوزاد متفاوت از نوزاد دیگر رشد می‌کند. بنابراین هیچ قاعده یا اصول خاصی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان رشد سالم نوزاد را تعریف کرد. در هفته سوم رشد کودک او بیشتر از قبل شروع به تولید صدا  و با چرخاندن سر به اطراف تلاش زیادی برای نگاه کردن می‌کند. در این هفته بین حرکات دو چشم هماهنگی بیشتری ایجاد خواهد شد.

نقاط عطف هفته سوم رشد کودک

رفتار نوزاد سه هفته ای

قد و وزن در هفته سوم رشد کودک بر اساس جنس او در نظر گرفته می‌شود. قد نوزادان دختر حدود ۵۲ تا ۵۳ سانتی‌متر و وزن آنها حدود ۳.۵ تا ۴ کیلوگرم و قد نوزادان پسر حدود ۵۳ تا ۵۴ سانتی‌متر و وزن آنها حدود ۴.۵ تا ۵ کیلوگرم است. البته نوزادانی که بزرگ‌تر یا کوچکتر از حد معمول هستند، قد و وزن متفاوتی از موارد مذکور دارند. در این هفته دهان کودک به حالت‌های مختلف و متعددی حرکت می‌کند و حتی این حرکت‌ها در صورت نگاه کردن به چهره مادر ممکن است به لبخند زدن، ختم شود. کودک بیشتر از هر زمانی، زبانش را بیرون می‌آورد و صدا‌های مختلفی تولید می‌کند. در این هفته او موفق به درک تفاوت‌های جزیی بین شما به عنوان والدین و سایرین و حتی بین پدر و مادر خود خواهد شد.

تغذیه

میزان تغذیه در هفته سوم رشد کودک نسبت به هفته‌های قبل افزایش پیدا می‌کند. او تلاش بیشتری برای شیر خوردن می‌کند و بیشتر خسته خواهد شد. بنابراین چرخه خواب طولانی‌تری خواهد داشت. با توجه به کوچکی معده، او قادر به نگاه داشتن حجم زیادی از شیر نیست، بنابراین چرخه تغذیه با شیر باید تکرار شود.

اگر کودک با شیر مادر مشکل دارد، باید از شیر‌خشک استفاده کرد. تعداد دفعات شیر خوردن می‌تواند هر ۴ ساعت یکبار یا بیشتر باشد. در این هفته هم مانند هفته دوم زندگی نوزاد نمی‌توان یک روال عادی و منظم برای تغذیه او تعیین کرد، زیرا رشد در اوج خود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: مرور کلی بر روش‌ های غذا دادن به نوزاد و تغذیه در ماه های اول زندگی

خواب

میزان زیاد تغذیه باعث خستگی و به دنبال آن خواب در هفته سوم رشد کودک می‌شود. خواب کودک می‌تواند بلافاصله بعد از غذا خوردن باشد یا به راحتی در آغوش شما خوابش ببرد. اگر شکم نوزاد سیر باشد، او احساس آرامش می‌کند و بدن او به طور خودکار این پیام را می‌دهد که اکنون زمان خوبی برای خوابیدن است.

با توجه به چرخه‌های گرسنگی مداوم، الگو‌های خواب یک نوزاد سه هفته‌ای در یک ساختار قرار نمی‌گیرد، چون با گذشت فقط چند ساعت بعد از تغذیه قبلی، دوباره آماده خوردن شیر هستند. اگر بعد از شیر خوردن، نوزاد به راحتی نمی‌خوابد، لازم است که در این مدت دکتر را حتما مطلع کنید. دکتر بررسی می‌کند تا ببیند افزایش وزن طبق انتظار پیش می‌رود یا نه. گاهی ممکن است به دلیل عوارض زایمان یا در مورد نوزادان زودرس، مدت زمان بیشتری نیاز باشد تا کودک به وزن ایده‌آل خود برسد. نوزاد را با یک پارچه نرم و راحت، قنداق کنید. زیرا ممکن است نوزادان در حین خواب، ناگهان بیدار شوند و اطراف تخت یا گهواره به بدنشان آسیب برساند.

رفتار

بسیاری از واکنش‌های غیر‌ارادی انسان که در او نهادینه شده و از نوزادی همراه اوست در این هفته آشکار می‌‌شود. اعمالی مانند مکیدن پستان و قاپیدن اشیای موجود در اطراف و محکم گرفتن سینه به طور غیر‌ارادی انجام می‌شود. واکنش‌های مربوط به بیدار شدن از خواب یا خوابیدن را از این هفته می‌توانید ببینید. این نوع واکنش‌ها تا سال‌ها بعد هم ادامه دارد.

نکات مراقبتی هفته سوم رشد کودک

هفته سوم رشد کودک

تغذیه مناسب

تغذیه کودک در این هفته بسیار کلافه‌کننده است، اما باید به طور منظم انجام شود. ممکن است آنها در هنگام غذا خوردن بخوابند یا مدت کوتاهی بعد از سیر شدن شکمشان، بیدار شوند. از سیر شدن کامل آنها اطمینان حاصل کنید.

سازگاری با الگو‌های خواب

ممکن است بخواهید همزمان با کودک خود بخوابید، اما بعد از گذشت مدت کوتاهی کودک برای غذا خوردن بیدار می‌شود و گریه می‌کند. حتی باید برای خواباندن مجدد او باید او را در آغوش بگیرید. به هر صورت در این هفته طبق الگو‌های منظمی خوابش می‌برد.

روی شکم قرار دادن کودک

با افزایش قدرت بدنی کودک، شما باید شرایط ویژه‌ای را برای درک آن، به کودک هدیه دهید. کمک کنید تا نوزاد روی شکمش قرار بگیرد تا بتواند سر خود را نگاه دارد یا از بازو‌هایش استفاده کند.او در این وضعیت چشمانش را به اطراف حرکت می‌دهد.  اگر کودک گریه کرد، او را به پشت قرار دهید.

تنظیم منظم پوشک

با افزایش تغذیه، میزان مدفوع و ادرار کودک هم افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید به طور مرتب، پوشک کودک را عوض کنید و ناحیه پوشک را تمیز نگاه دارید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید هنگام تعویض پوشک کودک حتما رعایت کنید

مراقبت از ناف

باقی‌مانده بند ناف نوزاد سه هفته‌ای دیگر خشک شده و افتاده است. اما احتمالا اطراف ناف او هنوز حساس است. آرام و با احتیاط کودک را حمام کنید و آن ناحیه را خشک کنید.

بهداشت

اگرچه نیاز به حمام کردن روزانه وجود ندارد، اما تمیز و پاک نگاه داشتن تمامی نواحی بدن کودک ضروری است. یک حمام عالی باعث آرامش کودک خواهد شد و به خواب بهتر او کمک می‌کند.

یبوست

برخی از نوزادان به دلیل حرکات کم روده ممکن است دچار یبوست شوند. بهتر است میزان کارکرد روده نوزاد بررسی کنید و ببینید بعد از وعده‌ غذایی، اجابت مزاج دارد یا نه. نوزادانی که از شیشه‌شیر تغذیه می‌کنند، معمولا در روز سه بار اجابت‌مزاج دارند. اگر کودک بیشتر از دو یا سه روز اجابت مزاج نداشت، به پزشک مراجعه کنید.

واکسیناسیون

اگر کودک در هفته اول و دوم، واکسن‌های مورد نیاز را تزریق کرده باشد، در این هفته نیازی به واکسن وجود ندارد.

بازی و فعالیت

کودک در این سن شروع به تولید صدا‌های مختلف می‌کند. می‌توانید از بازی با او لذت ببرید. می‌توانید صدا‌های مختلف از خودتان تولید کنید و با او صحبت کنید. در این هفته او تمایل زیادی به دنبال کردن حرکت چشم و دهان شما دارد و سعی می‌کند صدا‌ها و ادا‌ها را تقلید کند. همین کار را انجام دهید و صدا‌هایی که او مایل به تقلید آن است، تکرار کنید. دو انگشت خود را از روی پا تا بالای بدن او حرکت دهید و به تدریج صدا‌هایی از خودتان تولید کنید تا کودک لذت ببرد.

تماس با پزشک

بیماری های نوزاد سه هفته ای

در هفته سوم رشد کودک او به دلیل تغذیه مکرر ممکن است دچار اسهال شوند. اگر اسهال آنها بیش از یک هفته طول بکشد و خون باشد، به پزشک مراجعه کنید. تعداد دفعات مدفوع هم باید طبیعی باشد. اگر کودک بیش از دو روز اجابت مزاج نداشت، پزشک را مطلع کنید.

کودک در این هفته‌های نخست زندگی و رشد خود به توجه و مراقبت والدین به ویژه مادر خود نیاز دارد. اگر تجربه یا دانشی در این زمینه دارید، لطفا از طریق بخش نطرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر والدین در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید