شما اکنون در هفته ۲۸ بارداری هستید یعنی وارد ۳ ماهه سوم و آخر بارداری خود شده‌اید. احساس فوق‌العاده‌ای دارید، این طور نیست؟ ۳ ماهه سوم بارداری از ماه هفتم تا نهم را شامل می‌شود. در این مدت، به تدریج شاهد دردهایی خواهید بود که نوید از نزدیکی زایمان می‌دهند. توصیه می‌شود که در هفته ۲۸ باردرای هر ۲ هفته یک‌بار به دیدار پزشک بروید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

رشد جنین در هفته ۲۸ بارداری

بیشتر بخوانید؛ وضعیت جنین و مادر در هفته بیست و هفتم بارداری چگونه است؟

تا هفته ۲۸ بارداری دیگر جنین توانایی پلک زدن پیدا کرده است و بخش بینایی او تا حد زیادی رشد پیدا می‌کند. در واقع، در این دوران، او می‌تواند نور کم‌سوی موجود در درون رحم مادر را ببیند. ضمن اینکه در مغز کوچکش هم هزاران میلیارد نورون در حال تشکیل هستند. در هفته ۲۸ بارداری، جنین مهارت‌هایی نظیر: پلک زدن، کنترل دمای بدن و رویا دیدن دارد.

تغییر حالت غضروف‌ها در ماه‌های هفتم و هشتم از جدی‌ترین تغییرات جنین در این هفته‌ها به شمار می‌رود. در هفته ۲۸ بارداری باید حواس‌تان به مصرف مقدار کافی کلسیم باشد چون جنین در حال استخوان‌سازی است و به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارد.

در ۳ ماهه سوم، حواس پنجگانه جنین هم در حال شکل‌گیری است. بنابراین گیرنده‌های لامسه کم‌کم فعال می‌شوند، جنین می‌تواند صدای‌تان را بشنود و تشخیص نور و مزه کردن هم از مهارت‌های جدید او در هفته ۲۸ بارداری خواهد بود.

اندازه جنین در هفته ۲۸ بارداری

هفته ۲۸ بارداری - جنین

در هفته ۲۸‌ام اندازه جنین در حد و اندازه یک بادمجان بزرگ است و تقریبا وزن آن به ۱/۰۲ کیلوگرم می‌رسد. در ۳ماهه سوم بارداری رشد بچه بسیار سریع رخ می‌دهد و قد او هم با سرعت بیشتری بلند می‌شود. علاوه بر قد، وزن هم افزایش پیدا می‌کند و از ۱ کیلوگرم در آغاز هفته ۲۸‌ام به ۲ تا ۴ کیلوگرم در پایان هفته ۴۰‌ام می‌رسد. در واقع، فرزند دلبند شما روز به روز رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود.

تغییرات بدن مادر

کودک در هفته ۲۸ بارداری در حال رشد است در نتیجه به طور طبیعی ظاهر مادر تغییرات بیشتری خواهد داشت. از جمله تغییرات ظاهری متداول در این دوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روی شکم مادر به واسطه کشیده شدن پوست، خطوطی ایجاد می‌شود. این خطوط می‌توانند جنبه ارثی هم داشته باشند. مثلا اگر مادر یا خواهرتان در دوران بارداری چنین موضوعی را تجربه کرده باشد، احتمال دارد که روی شکم شما هم خطوط ناشی از بزرگ شدن شکم به وجود بیاید.
  • کمبود خواب هم مشکل دیگری است که می‌تواند در هفته ۲۸‌ام به وقوع بپیوندد. دلایل متفاوتی برای نخوابیدن وجود دارد. مثلا بزرگی شکم، نیاز به استفاده مکرر از سرویس بهداشتی و لگذ زدن بچه باعث می‌شود تا شما نتوانید به اندازه کافی و به درستی بخوابید.
  • تورم پاها که به ادیما هم موسوم است، یکی دیگر از تغییرات بدنی مادر در هفته ۲۸ بارداری به شمار می‌رود. تورم در پاها به خاطر نگهداشت آب در میان بافت‌ها صورت می‌گیرد و اضافه وزن هم دلیل دیگر آن است.

خروج شیر از پستان و برجسته شدن رگ‌ها هم از سایر تغییرات جسمانی در این دوران بارداری است.

مشکلات هفته ۲۸‌ بارداری

بیشتر بخوانید؛ تغذیه در بارداری؛ میوه های مناسب دوران بارداری

علاوه بر تغییرات بدنی، علائم دیگری هم در ۳ماهه سوم شاهد خواهید بود:

  • احتمال تجربه دردهای شکمی ناشی از انقباضات و درد در ناحیه پایینی شکم وجود دارد. علت هم بزرگتر شدن جنین و کشیدگی شکم است.
  • خستگی یکی دیگر از علائم متداول این دوران است. در این دوران از بدن کار زیادی کشیده می‌شود و به همین خاطر فشار بسیاری به مادر تحمیل می‌شود.
  • سندروم پاهای بی‌قرار هم می‌تواند در هفته ۲۸ بارداری پدیدار شود. وقتی در ناحیه پایینی بدن، احساسی ناخوشایند شکل می‌گیرد و نیاز به تکان دادن مکرر پاها به وجود می‌آید، مادر به سندروم پاهای بی‌قرار دچار می‌شود. این حالت حتی در خواب و موقع استراحت هم استمرار دارد و باعث آزار می‌شود.  برای رفع این سندروم باید پاها را به حالت کشیده درآورید یا آنها را ماساژ بدهید. مشورت با پزشک برای مصرف مکمل‌هایی نظیر مکمل آهن هم ایده خوبی است.
  • پری-اکلامپسیا (Preeclampsia): در زنانی که فشار خون بالا دارند بعد از هفته بیستم بارداری به وقوع می‌پیوندد. ایجاد پُف دور چشم‌ها و تورم، ایجاد اضافه وزن سریع، سردرد مداوم و حالت تهوع و استفراغ از علائم پری‌اکلامپسیا است.
  • ترشحات سینه، همزمان با تولید کلستروم در سینه شما
  • تنگی نفس – رحم شما بیشتر از قبل به قفسه سینه شما فشار می آورد، که این یعنی فضای کمتری برای شش های شما وجود دارد.
  • درد در نقاط پایینی کمر و پادرد – سعی کنید راست بایستید و لگن خود را رو به جلو خم کنید
  • رفلاکس معده و سوزش سر دل
  • دست و پاهای ورم کرده – هرچقدر که میتوانید آب بنوشید، پاهای خود را هرچقدر که میتوانید بالا نگه دارید، و حلقه و هرنوع زیورآلات تنگی که دارید را در بیاورید.

برخی از مادران هم دچار سرگیجه، کیپ شدن بینی، تجمع گاز در روده و معده و خونریزی از لثه می‌شوند.

اوضاع شکم مادر در هفته ۲۸ بارداری

در این هفته‌ بچه باید در جایگاه مناسبی قرار بگیرد و کم‌کم برای زایمان، موقعیت مکانی مناسبی در شکم مادر پیدا کند. طول نوزاد که از استخوان شرمگاهی تا رحم امتداد پیدا می‌کند تقریبا ۲۶ تا ۳۰ سانتی‌متر است. در صورتی که بچه‌ها دوقلو باشند، امکان اندازه‌گیری قد آنها وجود نخواهد داشت. در این دوران بچه مدام حرکت می‌کند و تقریبا در عرض کمتر از ۲ ساعت، ۱۰ بار حرکت دارد.

سونوگرافی در هفته ۲۸ بارداری

بعد از ۲۸ هفته بارداری، چربی بدن جنین بیشتر می‌شود و پوستش صاف‌تر خواهد شد و شُش‌ها آنقدر رشد می‌کنند که جنین می‌تواند نفس بکشد. اگر حاملگی شما پیچیدگی خاصی نداشته باشد، سونوگرافی در این هفته از سوی هیچ پزشکی توصیه نمی‌شود. مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد و نیاز فوری به بررسی از طریق سونوگرافی در هفته ۲۸ بارداری به وجود بیاید. اما باید ۲ بار در ماه به پزشک مراجعه شود.

تغذیه در این هفته

هفته ۲۸ بارداریاز آنجایی که رشد بچه در هفته ۲۸ بارداری از بیشترین سرعت برخوردار است، تغذیه مادر در این دوران بسیار اهمیت دارد. به خاطر حجم شکم و حالت تهوع، احتمالا میل زیادی به خوردن غذا در مادر وجود ندارد پس برای جلوگیری از ایجاد هر گونه کمبودی باید وعده‌های غذایی را کم‌حجم‌تر و دفعات آن را بیشتر کرد. در هر وعده هم باید از غذاهای مقوی و مناسب بهره برد.

پزشکان در ۳ماهه سوم بارداری، مصرف ماهی را به مادران توصیه می‌کنند زیرا سرشار از خاصیت است. البته مصرف ماهی‌هایی که حاوی جیوه هستند به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود.

خطرات هفته ۲۸ بارداری

بیشتر بخوانید؛ چطور از دوران بارداری در فصل پاییز لذت بیشتری ببریم؟

  • ورزش‌های سبک و رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم را فراموش نکنید. از ورزش و تمرین سخت که ممکن است به شکم شما فشار بیاورد بپرهیذید.
  • به لگدهایی که بچه می‌زند و تعداد دفعات آن دقت کنید.
  • ترک سیگار از واجبات است. سیگار کشیدن اثرا ت منفی متعددی از جمله کاهش وزن جنین را در پی دارد.
  • از خوردن تخم‌مرغ و گوشتی که خوب پخته نشده، باید جدا پرهیز شود.
  • از خوردن ماهی خام و دودی خودداری کنید.
  • سعی کنید از خوردن جوانه خام خودداری کنید.
  • مصرف سوسیس و کالباس باید ترک شود.
  • از نشستن در سونا و جکوزی خودداری شود.

چیزی به موعد زایمان نمانده است پس قوی و سالم بمانید که نی‌نیِ کوچک در راه است.

برای اطلاع از وضعیت جنین در هفته‌های دیگر بارداری و بایدها و نبایدهای هر هفته از بارداری می‌توانید به مجموعه مقالات بارداری هفته به هفته سر بزنید و نظرات، تجربیات و خاطرات خود از دوران باردرای را از طریق سایت کودکت با ما به اشتراک بگذارید.

این مقاله در زمستان سال ۱۴۰۰ توسط تیم تولید محتوای کودکت بازبینی شده است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید