این روز‌ها، در جای جای زندگی روزمره، دنیای واقعی و مجازی، با تبلیغات و آگهی‌های مختلف مواجه می‌شوید، به عبارتی، تبلیغات دنیای شما را احاطه کرده‌اند. از طرفی، کودکان در برابر جاذبه و قدرت این تبلیغات بسیار آسیب‌پذیرند. در این تبلیغات، تلاش می‌شود توجه و علاقه کودکان جلب شود. براساس مطالعات انجام‌شده، درست ۳۰ دقیقه بعد از پخش آگهی‌های مربوط به غذا‌های ناسالم در تلویزیون، مصرف این غذا‌ها توسط کودکان بیشتر شده است. همچنین، طبق این تحقیقات، تبلیغات آنلاینی که گروه هدفشان کودکان است آن‌ها را در فضای آنلاین هم دنبال می‌کنند و کودکان به محض تماشای تلویزیون، اتصال به محیط‌های آنلاین، استفاده از تبلت، گوشی‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی به طور فزاینده‌ای در معرض تبلیغات غذا‌های ناسالم قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه کودکان دقیقا چه زمانی و چه مقدار در معرض این آگهی‌ها قرار دارند، والدین باید همیشه درباره راه‌های به حداقل رساندن تاثیرات منفی این تبلیغات گوش به زنگ باشند. روش فرزندپروری مقتدرانه می‌تواند در کمک به کودکان برای یادگیری نحوه مراقب از خود در مقابل تبلیغات پرجاذبه و اغواکننده نقش مهمی داشته باشد تا کودکان به یک مشتری تیزبین و آگاه تبدیل شوند.

نتایج مثبت روش فرزندپروری مقتدرانه

بنا بر نتایج مطالعات انجام‌شده، روش فرزندپروری مقتدرانه بهترین روشی است که می‌تواند از کودکان مشتریان باهوشی بسازد. پژوهشگران سبک‌های فرزند‌پروری مختلف و پیامدهای آن‌ها را بررسی کرده‌اند. آن‌ها در این تحقیقات شاخص‌های رشد و سلامت مصرف‌کنندگان، از قبیل وزن کودک و نحوه ادراکش از نیت تبلیغات، را در ۲۰۰ هزار کودک بررسی کردند. براساس نتایج به‌دست‌آمده، روش فرزندپروری مقتدرانه بهترین روش برای تامین رشد و سلامت کودکان است.

روش های مختلف فرزندپروری

روش فرزندپروری مقتدرانه

والدین مقتدر معمولا به تعیین قوانین و حد و مرز‌ها تمایل دارند. آن‌ها دلیل قوانین و محدودیت را برای کودک توضیح می‌دهند و به این شیوه، او را به انجام قوانین ترغیب می‌کنند. آن‌ها به بچه‌ها اجازه می‌دهند مستقل باشند، اما انتظاراتشان از کودک را کاملا روشن می‌کنند و از او می‌خواهند به این توقعات احترام بگذارد. در این سبک، روابط والد و فرزند بسیار گرم و صمیمی است و کودکان والدین مقتدر در بیشتر زمینه‌ها نتایج خوبی کسب می‌کنند.

روش فرزند‌پروری مستبدانه

این والدین، با وجود اینکه قوانینی را تعیین می‌کنند، اما ارتباط گرم و صمیمانه‌ای با فرزندان خود ندارند. این والدین تمایل زیادی به وضع قوانین دارند، اما هیچ اطلاعاتی در اختیار کودک قرار نمی‌دهند و او را در این مسیر راهنمایی نمی‌کنند. آن‌ها انتظار دارند کودکان، بدون پرسیدن هیچ سؤالی، فقط اطاعت کنند.

روش فرزند‌پروری سهل گیرانه

چنین والدینی، که معمولا با عنوان والدین سهل‌گیر شناخته می‌شوند، قادر به تعیین حد و مرز برای رفتار‌های فرزندانشان نیستند و عواقب کارها و رفتارهای نامناسب کودک را گوشزد نمی‌کنند. آن‌ها به کودک مسئولیتی نمی‌سپارند، در برابر خواسته‌های او کوتاه می‌آیند و گام‌به‌گام به سمت لوس کردن کودک پیش می‌روند.

روش فرزند‌پروری طردکننده

والدین طردکننده و بی‌تفاوت معمولا عکس‌العملی نسبت به اینکه فرزندشان کجا می‌رود یا چه می‌کند نشان نمی‌دهند. در این سبک فرزندپروری، کمترین ارتباط، تعامل و گرمی بین والدین و فرزندان وجود دارد.

براساس تحقیقات انجام‌شده، روش فرزندپروری مقتدرانه کودکان را بیشتر به خوردن غذا‌های سالم، مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، تشویق می‌کند و معمولا انتخاب‌های این کودکان کمترین آسیب و خطر را دارد. برای مثال، استفاده از کلاه ایمنی برای دوچرخه‌سواری. همچنین، در این تحقیقات نشان داده شده است که فرزندان والدین مقتدر کمتر به انجام رفتار‌های منفی، مانند زورگویی و قلدری آنلاین، سوءمصرف مواد یا سرقت تمایل دارند.

انواع سبک های فرزندپروری و خلق مصرف کننده ای باهوش

روش‌هایی برای آموزش به کودک، برای نادیده گرفتن تبلیغات و کاهش اثرات منفی آن‌ها، وجود دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • کودکان را با خود به خرید ببرید. هر زمان خواستید خرید خانه را انجام دهید، کودک را با خود ببرید. به آن‌ها اجازه دهید قیمت‌ها را مقایسه کنند. سعی کنید سبد خریدتان پر از مواد غذایی سالم باشد.
  • همراه با کودکان تلویزیون تماشا کنید. مراقب برنامه‌های تلویزیونی یا آنلاینی که کودک می‌بیند باشید. وب‌سایت‌هایی را که کودک از آن‌ها بازدید می‌کند زیر نظر داشته باشید.
  • برای دیدن تلویزیون و استفاده از تلفن همراه و تبلت، زمان محدودی مشخص کنید. یکی از بهترین راه‌‌ها برای محدود کردن آسیب‌های این آگهی کاهش مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش در دستگاه‌های الکترونیکی است.
  • درباره پیام‌ها و آگهی‌های منفی که کودک در فیلم‌ها یا نمایش‌ها می‌بیند، با او صحبت کنید و علت منفی بودن این پیام‌ها و تاثیر ناخوشایندشان را برای او توضیح دهید. همچنین، برای آن‌ها درباره اطلاعات گمراه‌کننده این آگهی‌ها صحبت کنید.

فراموش نکنید سوالات و تجربه‌های خود را از طریق سایت کودکت یا اینستاگرام کودکت با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: تفاوت والدگری مقتدرانه و مستبدانه در سناریوهای رایج میان والدین و فرزندان

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید