اگر به شپش‌ها به‌موقع توجه نکنید، می‌توانند به‌سرعت به یک مزاحم تبدیل شوند. با توجه به خارش و سوزش شدیدی که شپش ایجاد می‌کند، کودک اوقات سختی را هنگام استراحت و انجام فعالیت‌های روزانه در خانه و مدرسه خواهد داشت. صرف زمان زیاد خارج از منزل و همراهی با کودکان دیگری که مبتلا به شپش هستند باعث می‌شود کودک با این مشکل مواجه شود. مشاهده تخم شپش روی سر کودک نشانه نهایی ابتلا به شپش است. بسیاری از شما می‌پرسید برای از بین بردن شپش سر بچه ها چه باید کرد؟ در این مقاله، به شما راهکارهایی طبیعی برای درمان شپش سر در کودکان داده می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

شپش سر چیست؟

شپش‌ها حشراتی‌اند که در موهای انسان‌ زندگی می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند پرواز کنند یا بپرند، اما قادرند با سرعت ۵ اینچ ( تقریبا ۲۳ سانتی‌متر) در دقیقه حرکت کنند. شپش‌ها معمولا با تماس مستقیم سر به سر به شخص دیگر منتقل می‌شوند. آن‌ها عمدتا در قسمت پشت سر یا پشت گوش‌ها یافت می‌شوند، در حالی که گاهی روی مژ‌ه‌ها یا ابروها نیز ظاهر می‌شوند.

علائم شپش سر کودکان چیست؟

در صورت مشاهده این علائم در کودک، احتمالا موها و سر او به شپش آلوده شده است:

  • خارش مداوم،
  • بدخلقی یا مشکل در خوابیدن،
  • متورم شدن غدد لنفاوی،
  • ایجاد زخم به دلیل خارش،
  • احساس خارش یا غلغلک روی سر،
  • مشاهده تخم یا حشره شپش در سر.

چرا درمان خانگی برای شپش سر کودکان را ترجیح می دهیم؟

اگرچه می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و از دارو استفاده کنید، اما بسیاری از والدین، به دلیل عوارض جانبی، از درمان شپش با این داروها اجتناب می‌کنند. درمان‌های خانگی برای شپش سر معمولا شامل روش‌ها و محصولات طبیعی برای از بین بردن شپش و حفظ سلامت پوست سر هستند. علاوه بر این، اگر کودک به ragweed (گیاه آمبروسیا) یاchrysanthemum  (گل داوودی) حساسیت دارد، باید از مصرف داروهای تجویزی برای از بین بردن شپش خودداری کنید. حساسیت به ragweed زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به گرده گیاه آمبروسیا، که موجب تولید هیستامین می‌شود، واکنش نامناسبی نشان می‌دهد.

۱۵ روش برای درمان شپش سر کودکان در خانه

 

در ادامه، ۱۵ روش برای درمان شپش سر کودکان در خانه ارائه شده است. سازگار بودن روش‌های زیر امتحان شده است.

۱٫ درمان شپش سر با کمک سرکه

از سرکه تقطیرشده استفاده کنید و به‌آرامی آن را روی موهای سر کودک بمالید. اجازه دهید سرکه برای مدتی روی موها بماند، سپس موها را با آب ساده آبکشی کنید. از سرکه سیب نیز می‌توانید برای این کار استفاده کنید. همچنین، پیشنهاد می‌شود هنگام شانه کردن موهای کودک پس از شستشو، برای خارج کردن شپش‌های مرده، از روغن نارگیل استفاده کنید.

۲٫ روغن زیتون

روغن زیتون را، تا حدی که مطمئن شوید تمام سر به روغن آغشته شده است، روی پوست سر کودک بمالید. این روغن جایی برای تنفس شپش‌ها و تخم‌های آنان باقی نمی‌گذارد و باعث خفگی و مرگ شپش‌ها می‌شود. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، با شانه کردن موها، شپش‌های مرده را خارج کنید و برای شستشوی سر و پاک شدن روغن از شامپو استفاده کنید. این فرایند را چند بار تکرار کنید تا وقتی هیچ برجستگی و برآمدگی قرمزرنگی روی پوست مشاهده نشود. دقت کنید پس از هر بار شستشو، لباس‌های کودک را با دقت بشویید.

۳٫ روغن درخت چای

درمان شپش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از بهترین داروهای خانگی برای رهایی از شپش‌ها و تخم آنان در موی کودکان است. به‌سادگی روغن درخت چای را درون یک بطری اسپری‌دار بریزید و آن را با آب مخلوط کنید. سپس محلول به‌دست‌آمده را روی سر کودک اسپری کنید و برای مدتی سر او را با یک حوله بپوشانید. پس از مدتی، حوله را باز کنید و سر کودک را بشویید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. می‌توانید مقداری روغن درخت چای را به شامپوی کودک یا روغن زیتون اضافه کنید تا لانه‌های شپش به طور طبیعی با شانه کردن از سر خارج شود.

۴٫ سیر

شپش‌ها از سیر متنفرند و با آن می‌توانید شپش را از بین ببرید. به‌سادگی ۸ الی ۱۰ بوته سیر خردشده را به مقداری آب‌لیمو اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. خمیر به‌دست‌آمده را روی پوست سر بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و پس از آن، سر کودک را با آب گرم بشویید.

۵٫ وازلین

وازلین از لانه‌گزینی شپش‌ها جلوگیری می‌کند و مانند عاملی بازدارنده عمل می‌کند. یک لایه ضخیم از وازلین را قبل از خواب روی پوست سر کودک بمالید و سپس، سر را با یک حوله یا کلاه حمام بپوشانید. وقتی صبح کودک از خواب بیدار شد، از یک شانه مخصوص و روغن کودک برای خارج کردن شپش‌های مرده از سر استفاده کنید.

۶٫ سشوار

استفاده از سشوار روشی سریع و مطمئن برای از بین بردن شپش سر است. حتما این کار را خارج از خانه انجام دهید تا شپش‌ها به وسایل و افراد دیگر در منزل منتقل نشوند. از انجام این کار برای کودکان نوپا خودداری کنید، زیرا هوای گرم برای پوست سر آن‌ها مناسب نیست.

۷٫ آب پیاز

مقداری آب پیاز در خانه تهیه کنید و حدود ۳ الی ۴ ساعت روی پوست سر کودک بگذارید. شپش‌های مرده و تخم‌هایشان را از روی سر کودک پاک کنید و موها را با شامپو کاملا بشویید. برای نتیجه بهتر، این کار را هر ۳ یا ۴ روز یک بار انجام دهید.

۸٫ پوره سیب

این روش ممکن است موجب کثیفی سر کودک شود، اما بسیار کارآمد است. می‌توانید پوره سیب را روی پوست سر کودک خود بمالید و اجازه دهید چند ساعت بماند تا شپش‌ها و تخم آن‌ها از بین برود. نکته اصلی این است که موها را کاملا بپوشانید و پس از یک ساعت، کاملا بشویید.

۹٫ درمان شپش سر کودکان با سس مایونز

وقتی از مایونز استفاده می‌کنید، مقداری از آن را برای درمان شپش سر در کودکان خود نگه دارید. مقداری سس مایونز را به طور کامل روی پوست سر کودک بمالید و بگذارید یک شب روی سر بماند. برای اینکه مایونز به جایی نمالد و روی سر بماند، می‌توانید از کلاه حمام استفاده کنید. صبح روز بعد، سر کودک را با شامپو بشویید و شپش‌های مرده را خارج کنید.

۱۰٫ روغن نارگیل

روغن نارگیل را روی پوست سر کودک بمالید. به مدت ۲ ساعت به کمک کلاه حمام به آن دست نزنید و با استفاده از شانه مخصوص، شپش‌ها و تخم‌های مرده را خارج کنید. موها را با شامپوی نرم‌کننده بشویید و پس از خشک شدن موها، مجددا روغن نارگیل را روی سر کودک بمالید. وقتی کودک به رختخواب می‌رود، سر او را با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید روغن یک شب روی سر بماند. مجددا از شانه استفاده کنید، موها را بشویید، آن‌ها را خشک کنید و برای نتیجه مؤثر، این روش درمانی را دو بار در هفته تکرار کنید.

۱۱٫ روغن دانه درخت چریش

روغن درخت چریش

چند قطره روغن دانه درخت چریش (Neem) را به شامپوی کودک خود اضافه کنید و در زمان حمام کردن، موهای او را بشویید. از شانه مخصوص برای شانه کردن قسمت‌های مختلف مو و خارج کردن شپش‌های مرده استفاده کنید. شامپوی مخلوط‌شده با روغن نیم، برای تاثیر بیشتر و از بین بردن شپش‌ها، باید به طور منظم استفاده شود.

۱۲٫ استفاده از بنزین الکل برای درمان شپش سر

اگر کودک شما بیش از ۶ ماه دارد، می‌توانید محلول شیمیایی بنزین الکل را روی پوست سر او بمالید و سپس، برای کشتن شپش‌ها و خارج کردن شپش‌های مرده، سر کودک را با آب ساده آبکشی کنید. این کار را مجددا پس از یک هفته تکرار کنید تا باقیمانده شپش‌ها، که از تخم بیرون آمده‌اند، از بین بروند. اطمینان حاصل کنید پس از شستشو، موها را با شانه مخصوص به‌دقت شانه کنید.

۱۳٫ روغن اکالیپتوس

اگر شپش‌ها در برابر درمان‌های شیمیایی مقاوم‌اند، ۱۵ الی ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی پوست سر کودک بمالید. سر را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید محلول به‌دست‌آمده یک شب روی پوست سر بماند. صبح روز بعد، موها را برای خارج کردن شپش‌های مرده شانه کنید. حتما پوست سر را پس از شانه کردن موها بشویید و سپس آن‌ها را خشک کنید.

۱۴٫ مخلوط نمک و سرکه

با استفاده از مخلوط نمک و سرکه، پوست سر را از هر گونه شپش پاکسازی کنید. نمک ضدعفونی‌کننده است، در حالی که سرکه مانع از چسبیدن تخم شپش‌‌ها به تارهای مو می‌شود. ترکیب به‌دست‌آمده را در یک بطری اسپری‌دار بریزید و سپس محلول را برای از بین رفتن شپش‌ها روی سر اسپری کنید. با شستشوی سر، فرایند درمان با نمک و سرکه را کامل کنید.

۱۵٫ جوش شیرین برای مقابله با شپش سر کودکان

با از کار انداختن سیستم تنفسی شپش‌ها با ترکیبی از یک واحد جوش شیرین و سه واحد نرم‌کننده، باعث از بین رفتن شپش‌ها شوید. این مخلوط را روی موهای کودک قرار دهید و پس از تقسیم کردن موها به دو قسمت، موها را شانه کنید. از پارچه‌ای نرم برای تمیز کردن شانه، تخم شپش‌ها، شپش‌های کودک و شپش‌های بزرگسال استفاده کنید. سپس موها را با شامپوی ضد شپش بشویید. این کار را چند بار در روزهای بعد انجام دهید تا به طور کامل شپش‌ها از بین بروند.

این روش‌های درمان شپش سر در کودکان ، که ساده اما کارآمد هستند را امتحان کنید تا مو و پوست سر کودک خود را عاری از شپش‌های مزاحم ببینید. برای کسب نتیجه بهتر، ۲ الی ۳ بار در هفته، از روش‌های درمانی مطرح‌شده پیروی کنید. با این حال، برخی از این روش‌ها می‌توانند هر روز هم به کار گرفته شوند.

شما چه تجربه‌ای در درمان شپش سر دارید؟ چه روش‌های کارآمدی را تجربه کرده‌اید؟ برای ما بنویسید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید