چقدر از بیش فعالی کودکان اطلاعات دارید؟  عده‌ای از کودکان ساعت‌های زیادی به آرامی و همراه با خونسردی مشغول بازی یا سرگرم کشیدن نقاشی هستند؛ اما عده‌ای دیگر لحظه‌ای آرام و قرار ندارند. آنها مدام در حال پریدن و جست و خیز کردن و به اصطلاح در حال بالا رفتن از دیوار راست هستند. کودک شما هم ممکن است در حال دست و پنجه نرم کردن با روح ناآرام و سرکش خود باشد. این ناآرامی در کودک ممکن است روی زندگی روزانه‌ی او تاثیر بگذارد. در ادامه قرار است شما را با دلایل بیش فعالی کودکان و راه‌های کنترل آن بیشتر آشنا کنیم. تا با روش‌های تربیت کودک صحیح آشنا شوید.

۱. استرس و بیش فعالی کودکان

بیش فعالی کودکان

بیشتر بخوانید:  چطور به کودک بیش فعال نظم و انضباط یاد بدهیم

استرس یکی از دلایل بیش فعالی کودکان است. اگر کودک، مبتلا به استرس باشد، ممکن است با یک تغییر بزرگ یا یک بی نظمی کوچک در برنامه‌های روزانه، احساس ناآرامی و بی‌قراری کند. حتی تغییرات و اتفاق‌های خوشایند و مثبتی مانند تولد یک نوزاد یا رفتن به یک محله‌ی جدید، باعث اضطراب آنها خواهد شد. شاید فکر کنید که مشکلات مالی یا تنش‌های موجود در روابط والدین نمی‌تواند روی کودک تاثیری داشته باشد؛ اما باید بگوییم که کودکان به شدت تحت تاثیر استرس‌های والدین قرار می‌گیرند. اگر به عنوان والدین می‌توانید استرس خودتان را کنترل کنید، مطمئن باشید که کودکانی آرام خواهید داشت. همچنین مطمئن باشید که کودک در وضعیت ثابتی از نظر روحی و روانی به سر می‌برد. اگر در شرایط استرس‌زایی هستید، زمینه‌ی حفظ آرامش کودک را فراهم کنید.

۲. بیماری‌های روانی

مشکلات روانی یکی دیگر از علت‌های بیش فعالی کودکان است. کودک مبتلا اختلال اضطرابی ممکن است حتی قادر به نشستن هم نباشد. همچنین کودکی که تحت تاثیر یک اتفاق ترسناک، آسیب دیده باشد، قادر به تمرکز نیست.

۳. مشکلات مربوط به تغذیه

بیش فعالی کودکان

بیشتر بخوانید: آیا کودک من به بیش فعالی مبتلا است؟

با اینکه بعضی از تحقیقات تاثیر منفی شکر را روی بیش فعالی کودکان تایید نکرده است، بعضی از محققان می‌گویند بین افزودنی‌های غذایی و اختلالات رفتاری در کودکان ارتباط وجود دارد. چند تحقیق نشان داده است که مواد نگاهدارنده و رنگ‌های مصنوعی باعث بیش فعالی کودکان خواهد شد. اگر فکر می‌کنید که رژیم غذایی کودکتان باعث بیش فعالی در او شده، حتما با متخصص اطفال تماس بگیرید. برخی از رژیم‌های غذایی وجود دارد که به راحتی نشان می‌دهد که چه غذا‌هایی باعث تشدید رفتار کودک خواهند شد.

۴. بیماری‌های جسمی

یکی از دلایل بیش فعالی کودکان می‌تواند وجود مشکلات جسمی آنها باشد. فعالیت بیش از حد غده‌ی تیروئید (پر‌کاری تیروئید) منجر به طیف وسیعی از اختلالات از اضطراب تا بیش فعالی خواهد شد. دیگر مسائل ژنتیکی هم ممکن است باعث بیش فعالی کودکان شود. می‌توانید درباره‌ی علائم کودک با یک متخصص اطفال  هم صحبت کنید. یک فهرست دقیق از نگرانی‌های خودتان درباره‌ی کودک تهیه کنید. پزشک به کمک این فهرست می‌تواند مشکلات جسمی را که می‌تواند ریشه‌ی استرس و بیش فعالی کودکان باشد، تشخیص دهد.

۵. عدم فعالیت‌های ورزشی

بیش فعالی کودکان

بیشتر بخوانید: بیش فعالی و اوتیسم چه تفاوت‌هایی دارند؟

کودکانی که معمولا فعالیت‌های ورزشی ندارند، معمولا توانایی تمرکز بر فعالیت‌هایش را ندارد یا اغلب ناآرام است. متاسفانه بسیاری از کودکان به دلیل چنین مشکلات رفتاری و تحصیلی، نمی‌توانند مدرک خودشان را بگیرند. کودک را تشویق کنید که به طور منظم ورزش کند. بازی کردن در زمین بازی، دوچرخه‌سواری و دویدن می‌تواند انرژی او را در مسیر مفید و مثبتی به جریان بیندازد.

۶. اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی

با توجه به مطالعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، حدود ۱۱ درصد از کودکان دارای اختلال کم توجهی ـ بیش‌فعالی هستند. این بیماری یک اختلال رفتاری رشدی است که باعث اختلال تمرکز، رفتار‌های تکانشی یا فعالیت بیش از حد خواهد شد. اگر فکر می‌کنید که کودک شما مبتلا به این اختلال است، حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. آزمون معینی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. متخصص اطفال بررسی‌های اولیه را انجام می‌دهد. در صورت نیاز، پزشک دستور بررسی‌های بیشتر خواهد داد.

۷. خستگی بیش از حد

وقتی افراد بزرگسال خسته می‌شوند، دچار کسالت و تنبلی خواهند شد؛ اما جنب و جوش کودکان زمانی که خوابشان می‌آید یا خسته هستند، بیشتر می‌شود. زمانی که کودک استراحت کافی نداشته باشد، بدن او با تولید کورتیزول و آدرنالین بیشتری ترشح می‌کند تا او بیدار بماند. بررسی کنید که کودک شما خواب مناسب دارد یا نه. اگر کودک دچار بی‌خوابی است، حتما با یک متخصص اطفال تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:  لکنت زبان در کودکان را بیشتر بشناسید

باید مطمئن شویم که انتظارات ما از کودک مناسب با سن او است یا نه. نمی‌توان از یک کودک نوپا انتظار داشت که روی صندلی آرام و قرار داشته باشد. اگر کودک بیش فعال دارید، محدودیت‌های روشن و شفافی برای او در نظر بگیرید. زمینه‌ای را فراهم کنید که کودک شما از راه‌های مناسب و سالمی انرژی خود را تخلیه کند. می‌توانید از زمان‌بندی هم استفاده کنید و به طور جدی از کودکت درخواست کن که کار‌هایش را حتما در محدوده‌ی زمانی خاصی انجام دهد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید