در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، آموزش مفاهیم مالی به کودکان بیش از پیش اهمیت یافته است. در این مقاله از کودکت، به اهمیت آموزش مفهوم پول و نحوه آشنا کردن کودکان با پول پرداخته و مفاهیم مربوط به آن مرور می‌شود.

اهمیت آموزش مهارت های مالی به کودکان

اموزش مفاهیم مالی به کودکان

اگر کودکان از سنین پایین مهارت‌های مالی را یاد بگیرند، برای چالش‌های مالی در بزرگسالی آماده می‌شوند. تقویت بنیان مالی کودکان و آشنا کردن آن‌ها با مفهوم پول در رشد شخصی‌شان اهمیت بسیاری دارد. آشنایی کودکان با مفاهیم پایه مانند حساب و کتاب، هزینه و پس انداز و برنامه‌ریزی مالی بلندمدت و کوتاه‌مدت نگرش مالی آن‌ها را برای تمام زندگی استحکام می‌بخشد.

پول نامرئی

در دوران کارت‌های اعتباری، بانکداری اینترنتی و خرید آنلاین، کودکان طرفین معامله و پول نقد مانند سکه و اسکناس را نمی‌بینند. ندیدن اسکناس و سکه در مبادلات مالی باعث می‌شود کودکان کمتر متوجه مفاهیم مالی و ارزش پول شوند. آن‌ها پول‌هایی نامرئی را می‌بینند که از منابع نامشخص و نامحدود در حساب‌های بانکی جابه‌جا می‌شوند.

صحبت کردن با بچه‌ها درباره این مفاهیم باعث می‌شود این پول‌های نامرئی برای آن‌ها واقعیت عینی پیدا کند.

از چه سنی آموزش مفاهیم مالی و پول را به کودکان آغاز کنید؟

آموزش مفاهیم مالی به کودک

آموزش مفاهیم مالی و ارزش پول، از کودکی و در جریان زندگی روزمره، به کودکان کمک می‌کند بفهمند پول‌ها از کجا و چگونه به دست می‌آیند.

در ادامه، چند نمونه از موقعیت‌های مناسب برای آموزش مفاهیم مالی و پول به کودکان ذکر شده است.

دستگاه خودپرداز

می‌توانید فرزندتان را با دستگاه خودپرداز آشنا کنید و به او بگویید این دستگاه پول‌ها و پس اندازهای ما را نزد خود به امانت نگه می‌دارد و فقط حفره خروج پول روی دیوار نیست. به او بگویید وقتی پول از دستگاه بیرون می‌آید، در واقع، از حساب بانکی ما برداشت می‌شود و این یعنی پول ما کمتر شده است.

در فروشگاه

هنگام خرید، می‌توانید به بچه‌ها توضیح دهید قیمت اجناس چقدر است و نمونه‌های ارزان‌تر و گران‌تر هر محصول را به آن‌ها معرفی کنید. در این موقعیت، می‌توانید نحوه خرید با بهترین قیمت ممکن را به آن‌ها آموزش دهید. آن‌ها را تشویق کنید قیمت‌ها را مقایسه کنند و مناسب‌ترین کالا را انتخاب کنند. در صورتی که دنبال مارک و مدل خاصی هستند، تفاوت قیمت آن‌ها را برایشان توضیح دهید.

بیشتر بخوانید: مهارت های ضروری زندگی و آموزش آنها به کودکان قبل از ترک خانه

پرداخت قبوض

هنگام دریافت و پرداخت آنلاین قبوض، بهترین فرصت است که به کودکان توضیح دهید آب، برق، تلفن و اتصال به اینترنت هزینه دارد. برای مثال، به آن‌ها بگویید چند روز باید کار کنید تا بتوانید قبض برق را پرداخت کنید. با این توضیحات، ارتباط زمانی که در محل کار می‌گذرانید، پول و هزینه‌های مصرفی را برای او شرح داده‌اید. همچنین، باعث می‌شود کودک درباره استفاده از منابع بیشتر تامل کند.

صرف بودجه

دخالت دادن کودکان در بحث‌های مربوط به بودجه خانواده به آن‌ها کمک می‌کند با مفهوم هزینه آشنا شوند. به آن‌ها توضیح دهید خانواده شما هر هفته چقدر هزینه دارد و این هزینه‌ها برای چه مواردی صرف می‌شود. در این شرایط، کودکان هزینه‌های زندگی را بیشتر درک می‌کنند و صرفه‌جویی را یاد می‌گیرند.

چگونه به کودکان پول تو جیبی دهید؟

دادن پول تو جیبی به کودک

دادن پول تو جیبی به کودکان می‌تواند به آن‌ها کمک کند از سنین پایین ارزش پول را بیشتر درک کنند. میزان پول تو جیبی و نوع پرداخت آن بستگی به شرایط خانوادگی شما دارد. می‌توانید بنا به وضعیت مالی و فرهنگی خانواده، مبلغی را به عنوان پول تو جیبی هفتگی یا ماهانه به کودک بدهید.

پرداخت پول در عوض انجام کار

ممکن است ترجیح دهید پول توجیبی فرزندتان را در قبال انجام برخی وظایف افزایش دهید و در واقع، تصمیم بگیرید کودک با انجام کار یا قبول وظیفه‌ای مبلغی دریافت کند. برای مثال، در صورتی که در شستشو، مرتب کردن باغچه و تمیز کردن کف پارکینگ همکاری کنند، مبلغی به آن‌ها پرداخت کنید. اما کارهای ساده‌ای مثل مرتب کردن اتاق شخصی، همکاری در چیدن میز غذا و مرتب کردن تخت، که مسئولیت‌های فردی کودک است، موارد مناسبی برای پرداخت پول تو جیبی نیستند. کودک به این روش می‌آموزد پول در قبال زحمت به دست می‌آید.

در صورتی که وظایفی برای آن‌ها مشخص کرده‌اید اما آن‌ها را کامل انجام نداده‌اند، می‌توانید پول تو جیبی اضافه را نپردازید یا مبلغی از آن کسر کنید. به این صورت، کودک می‌آموزد کار و تلاش او برایش دستاورد مالی دارد.

استفاده از قلک

انداختن پول در قلک روش خوبی برای آموزش مفهوم پس انداز کردن به کودکان است. کودکان خردسال که در نقطه شروع قرار دارند می‌توانند به این روش پول را لمس کنند و با آن آشنا شوند. در سنین بالاتر، باز کردن حساب بانکی می‌تواند نوجوانان را با مفاهیم پس انداز و صرفه‌جویی آشنا کند.

مشورت با والدین دیگر

مشورت و همفکری با والدین دیگر می‌تواند شما را با ایده‌های مختلف درباره پرداخت پول تو جیبی آشنا کند. می‌توانید از آن‌ها بپرسید در قبال انجام چه وظایفی به فرزندانشان پول تو جیبی بیشتری می‌دهند و مبلغ آن چقدر است.

روش های عملی برای آشنایی کودکان با مفاهیم مالی چیست؟

آموزش مفاهیم مالی به کودک

در ادامه، به معرفی روش‌هایی پرداخته شده است که استفاده از آن‌ها می‌تواند به کودکان کمک کند، پیش از داشتن شغل، استقلال مالی را تجربه کنند و نسبت به پول و مسائل مالی آگاه باشند:

لیست خرید

از فرزندانتان بخواهید در تهیه لیست خرید کالاهای مورد نیاز منزل به شما کمک کنند.

تحقیق درباره کالاهای مورد نیاز

از کودکان بخواهید، به صورت آنلاین یا با پرس و جو، درباره کالاهای مورد نیاز تحقیق کنند و بهترین قیمت کالای مورد نظر را پیدا کنند.

برنامه ریزی

از فرزندان خود بخواهید برای یک مسافرت یا مهمانی تولد برنامه‌ریزی کنند و با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها، بودجه آن را تخمین بزنند.

تعیین اولویت ها

به فرزندانتان یاد دهید اهداف و اولویت‌های خود را تعیین کنند تا بتوانند از صرف هزینه‌های خودجوش و بی‌دلیل خودداری کنند. تفاوت نیازها و تمایلات را برای فرزندانتان توضیح دهید و آن‌ها را ترغیب کنید، پیش از پرداخت هزینه برای هر چیز، به این فکر کنند که آیا واقعا به آن احتیاج دارند یا فقط دوست دارند آن را داشته باشند.

نحوه استفاده بهینه از تلفن همراه

پس از اینکه اولین تلفن همراه را برای فرزندتان تهیه کردید، به او نشان دهید چگونه می‌تواند میزان مصرفش را کنترل کند و آن را به حداقل برساند. پیش از استفاده، برای او حد و مرز تعیین کنید و او را در پرداخت هزینه‌های مربوط دخالت دهید.

بررسی تبلیغات

تبلیغات تلویزیونی و کاتالوگ‌ها را با کودکان خود مرور کنید. از آن‌ها بپرسید به نظرشان هدف از این تبلیغات چیست، چه کالایی را به فروش می‌رسانند و چگونه او را متقاعد می‌کنند کالای مورد نظرشان را خریداری کند.

تعیین اهداف

فرزندان خود را تشویق کنید اهدافی را تعیین و برای رسیدن به آن‌ها تلاش و پس انداز کنند.

بیشتر بخوانید: هدف گذاری و راه رسیدن به آن را به کودک خود یاد می دهید؟

آموزش مفاهیم مالی به کودکان در مدرسه چگونه است؟

کودکان باید در مدرسه نیز با مفهوم پول آشنا شوند. این آشنایی می‌تواند از روش‌های گوناگونی صورت گیرد که جمع‌آوری کمک‌های مالی در مدرسه یکی از این روش‌هاست. مدارس مکانی ایده‌آل و معلمان افرادی مناسب برای توسعه دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای دانش‌آموزان است. آموزش مفاهیم مالی در مدارس باعث افزایش درک دانش‌آموزان از مفاهیم مالی می‌شود و این افزایش آگاهی به مربیان، خانواده‌ها و جامعه کمک می‌کند جوانان را با ارزش پول آشنا کنند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید