آموزش مسئولیت پذیری به کودکان یکی از وظایف مهمی است که بر عهده والدین است. بسیاری از بزرگسالان مسئولیت پذیری را نه در مورد خودشان و نه افراد دیگر با اهمیت نمی‌دانند در حالی که کودکان مسئولیت پذیر نقش مهمی در ساختن جامعه‌ی بهتر دارند. با این وجود آموزش مسئولیت پذیری به کودکان خود کاری سخت و غیر ممکن نیست. کودکانی که در آینده به بزرگسالانی مسئولیت پذیر تبدیل می‌شوند، در سنین جوانی خود راهنمای افراد دیگر در زندگی‌شان شده‌اند‌، به آنها فرصتی برای کمک به خانواده خود در برخی از اشکال داده شده‌، در مورد پول آموزش دیده‌اند و یاد گرفته‌اند که چگونه با تکیه بر خود در زندگی کسب استقلال کنند.

گرچه باید به کودکان فرصت داده شود که کودکی کنند اما آموزش مسئولیت پذیری به کودکان از سنین اولیه رشد به همان اندازه مهم است.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

بیشتر بخوانید: تشویق کودکان نوپا به انجام کارهای روزانه چقدر اهمیت دارد؟

یکی از روش‌های آموزش مسئولیت پذیری به کودکان این است که به آنها کاری را محول کنید . مثلا داشتن مسئولیت در خانه یا کمک به اعضای خانواده می‌تواند در این زمینه مفید باشد. علاوه بر این انجام یک کار به آنها احترام را می‌آموزد. یعنی آنها یاد می‌‌گیرند به آنچه پدر و مادرشان برای آنها انجام می‌دهند، به اسباب بازی‌ها و متعلقات خود و به توانایی خود برای مشارکت در کارهای مختلف احترام بگذارند.

یکی از بزرگترین مشکلات یا چالش‌های پیش روی بزرگسالان‌، مدیریت پول است. همانطور که می‌دانیم عادت‌های خوب باید از دوران کودکی آموخته شوند و والدین در این زمینه می‌توانند نقش اساسی را ایفا کنند. خرجی دادن به فرزند اولین گام آموزش مسئولیت پذیری به کودکان است. به آنها در مورد صرفه جویی و درست خرج کردن آموزش دهید و بعد اجازه دهید که خودشان تصمیم بگیرند و این همان جایی است که آنها می‌توانند اشتباه کنند و بعد تصمیم بگیرند که چطور به نفع خودشان عمل کنند و هم چنین آموزش به آنها در مورد سازمان خیریه نه تنها می‌تواند آنها را مسئولیت پذیرتر کند بلکه کمک به دیگران هم به آنها می‌آموزد.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

بیشتر بخوانید: رعایت نظم در کودکان را پرورش بدهید

بسیاری از والدین به اصطلاح عامه کودکان خود را در پر قو بزرگ می‌کنند. اما این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که معیار استقلال می‌تواند به کودکان کمک کند که در زندگی بر خود تکیه کنند و از وابستگی صرف به والدین دور شوند. بنابراین سعی نکنید که از تصمیمات مستقلانه آنها محافظت کنید.

همانطور که می‌دانیم یادگیری در اغلب موارد از اشتباهات نشات می‌گیرد و بهتر است به عنوان یک کودک تا زمانی که پیامد کارهایشان آنقدر شدید نیست اجازه دهید اشتباه کنند. نگران نباشید که کودکتان تنها وقت خود را صرف کند یا اینکه درباره زمان، سرگرمی و دوستانش خودش تصمیم بگیرد.

مجددا ذکر این نکته ضروی است که آموزش مسئولیت پذیری به کودکان غیر ممکن نیست. به آنها کارهای مناسب سنشان را آموزش دهید و بدانید آنها بهتر از آنچه که برای آنها انجام می‌دهید و اینکه ماهیت آن کارچیست از شما قدردانی می‌کنند. علاوه بر این به آنها بعد از انجام یک مسئولیت به شکل هفتگی یا ماهانه استراحت بدهید و اجازه دهید کار یا سرگرمی مورد علاقه خود را انجام دهند.

کودک مسئولیت پذیر

بیشتر بخوانید: تربیت کودک محور و دادن اختیار عمل به کودکان یا روش سخت گیرانه؟

در نهایت اینکه فرزندتان زیاد خرج کند یا خساست به خرج دهد، زمانی که به بزرگسالی می‌رسند درس‌های مالی را یاد خواهند گرفت. به کودک خود پایه و اساس مسئولیت پذیری را از زمان کودکی آموزش دهید تا این ویژگی شخصیتی آنها را به همان بزرگسالی تبدیل کند که در آینده دنیا به آن نیاز دارد.

تربیت کودک مفید و با مهارت یکی از دغدغه‌های همه‌ی والدین است. وبسایت کودکت سعی کرده است با ارائه نکات آموزنده در مورد فرزندپروری به والدین جوان کمک کند تا بهتر بتوانند فرزند خود را برای آینده در جامعه آماده کنند. شما هم می‌توانید با به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خود در زمینه تربیت کودک در این راه همراه ما باشید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید