صبوری یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که باید داشته باشید و از آن در طول عمرتان در حوادث و اتفاقات مختلف استفاده کنید. بنابراین لازم‌ است آموزش صبوری به کودکان را جدی بگیرید و از سنین پایین به کودک صبر کردن را آموزش دهید.

یکی از بهترین روش‌های آموزش صبوری به کودکان این است که خودتان صبور باشید و روزانه صبر را در زندگی به کار ببرید. هرچند این برای همه درست نیست، چون بعضی افراد ذاتاً نسبت به دیگران صبورترند. در این مقاله کودکت درباره آموزش صبوری به کودکان بیشتر خواهید آموخت و با بازی‌ها و فعالیت‌هایی برای تقویت آن آشنا خواهید شد.

چرا آموزش صبوری به کودکان مهم است؟

به طور طبیعی کودکان تمایلی به صبور بودن ندارند و  انتظار کشیدن در صف یا منتظر بودن برای شام ممکن است چالش‌برانگیز باشد. برای داشتن زندگی شادتر، به کودکان اهمیت صبر کردن را آموزش دهید و به آن‌ها در تمرین صبر کمک کنید.

دنیای امروز سرشار از لذت‌های آنی است و بچه‌ها برای رسیدن به این لذت‌ها هیچ‌وقت مجبور نیستند زیاد صبر کنند. بنابراین شما موقعیت‌های خیلی محدودی برای تمرین صبوری دارید که باعث می‌شود آموزش صبر کردن دشوار شود.

با این حال، مواقعی هست که کودک باید صبر کند، از جمله انتظار برای ملاقات با دکتر یا انتظار برای نوبت در بازی. آموزش صبوری به کودکان بسیار مهم است و نباید در آن سهل‌انگاری شود.

بیشتر بخوانید: عادت های صحیح کودکان که باید به آن ها بیاموزیم و تقویت کنیم

چگونه صبر کردن را به کودکان آموزش دهیم؟

آموزش صبوری به کودکانبرای آموزش صبوری به کودک هرچه زودتر اقدام کنید بهتر است، بنابراین اگر کودک نوپا دارید آموزش را شروع کنید. شروع آموزش از سنین پایین باعث می‌شود کودک مفاهیم را از ابتدا درست یاد بگیرد. علاوه بر ‌این، روند آموزش در عمل هم برای شما و برای او بسیار آسان‌تر خواهد بود. در ادامه به نکاتی اشاره می‌شود که در این فرایند کمکتان می‌کند:

الگو بودن

والدین می‌دانند که بیدار شدن، صبحانه خوردن و آماده شدن برای رفتن به مدرسه هر روز و به‌موقع کار آسانی نیست. بنابراین بهتر است خونسردی‌تان را حفظ کنید و در صبوری الگوی مناسبی برای کودک باشید.

استفاده از فرصت ها

در زندگی روزمره به دنبال فرصت‌هایی باشید تا کودک برای چیزی که می‌خواهد کمی منتظر بماند. برای شروع آموزش صبوری یک یا دو دقیقه انتظار کافی است. کودک به‌آرامی مفهوم انتظار را می‌آموزد. به‌مرور می‌توانید زمان انتظار را افزایش دهید تا کمی بیشتر منتظر بماند.

نمایش رفتار مناسب

در حالی که در صبوری الگوی کودکید، به یاد داشته باشید که آرام باشید، لبخند بزنید و تلاش کنید با هر مشکل ناخواسته‌ای مثبت برخورد کنید. شاید حتی با صدای بلند فکر کنید که کودک بتواند در حل مسئله شرکت کند. از بداخلاقی و شکایت کردن اجتناب کنید، زیرا باعث می‌شود کودک عجله کند که شما احساس خوشحالی کنید.

گوش شنوا باشید

وقتی کودک از منتظر ماندن شکایت می‌کند، آرام باشید و او را تشویق کنید که از احساساتش صحبت کند. او را جدی بگیرید و با هم راه‌حلی پیدا کنید.

تأخیر در لذت

قبل از اینکه خواسته کودک را برآورده کنید، کمی مکث کنید. با این کار صبوری را به او آموزش می‌دهید. برای مثال، اگر در حال شستن ظرف‌هایید و کودک می‌خواهد با او بازی کنید، می‌توانید از او بخواهید منتظر بماند تا کارتان تمام شود و سپس با او بازی کنید.

به زمان‌بندی خود پایبند باشید

بهتر است به جای اینکه مدام به کودک زمان را اعلام کنید، با استفاده از ساعت زمان را نشانش دهید. راه دیگر این است که با استفاده از کارها و موقعیت‌ها زمان را برایش توضیح دهید. مثلاً به جای اینکه بگویید «شام ۱۵ دقیقه دیگر آماده است»، بگویید «بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها آماده شد شام می‌خوریم.»

سرگرم کردن کودک

اگر از قبل می‌دانید باید مدتی منتظر بمانید، کتاب‌های رنگ‌آمیزی یا سرگرمی‌های کوچک، که مورد علاقه کودک‌اند، بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

تشویق صبر و حوصله

 

صبر مهارت است! وقتی کودک صبور است، او را تشویق کنید. بنابراین کودک احتمالا این کار را دوباره تکرار می‌کند. برای مثال، اگر کودک در مطب دکتر بدون بدقلقی منتظر نوبت ماند، حتماً از این کارش قدردانی کنید و از او تعریف و تمجید کنید.

از فعالیت‌های آرام لذت ببرید.

با کودک بازی‌های نشستنی و فکری کنید یا با هم بازی‌هایی مثل ساختن اوریگامی انجام دهید. همچنین برای سرگرم کردن او هرگز گوشی همراهتان را در اختیارش نگذارید، بازی‌های گوشی کودک را حواس‌پرت و عجول می‌کند.

بیشتر بخوانید: تربیت فرزند خوشبین چه راه و رسمی دارد؟

بازی‌ها و فعالیت‌هایی برای آموزش صبوری به کودکان

هرگز توضیح دادن جای تجربه کردن را نمی‌گیرد. بیشترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که کودک خودش وارد عمل می‌شود و آن را تجربه می‌کند. در ادامه برخی از فعالیت‌ها و بازی‌های صبورانه برای کودکان آورده شده است:

باز کردن بسته‌ها

بسته‌ای را در چندین جعبه قرار دهید و از کودک بخواهید به‌نوبت جعبه‌ها را باز کند. این کار به روش جالبی صبر و شکیبایی را به کودک آموزش می‌دهد.

پخت و پز

اندازه‌گیری مواد اولیه و انتظار برای پخته شدن مواد و خنک شدن غذا برای سرو نیاز به صبر دارد. البته، در پایان، این کار پاداش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

کاشت گیاه

پس از کاشتن بذر کمی زمان می‌برد تا بذر به گیاه تبدیل شود. کودک سختی این کار را به‌آرامی تجربه خواهد کرد.

ماهیگیری

ماهی گیری

ماهی‌گیری فعالیتی است که به صبر زیادی نیاز دارد. اگر نمی‌خواهید به ماهی‌ها در این فرایند آسیب برسانید، می‌توانید به‌جای قلاب از تور استفاده کنید و بعد ماهی‌های گرفتار را رها کنید.

حل کردن پازل

پازل بزرگی انتخاب کنید تا فرزندتان را مدتی سرگرم نگه دارید. درست کردن پازل‌ها واقعاً به صبوری کودک کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: حل پازل برای کودک چه فوایدی دارد؟

خلاق باشید

اگر مجبورید با چند کودک منتظر بمانید، خلاقیت داشته باشید. از آن‌ها بخواهید برایتان داستان تعریف کنند، اما هر یک از آن‌ها باید به‌نوبت و فقط یک جمله بگوید. این می‌تواند بازی سرگرم‌کننده‌ای باشد چون کودکان گاهی بسیار خلاق‌اند.

جمع کردن آب باران

وقتی بارش باران‌ شروع می‌شود، می‌توانید این بازی را انجام دهید. از کودک بخواهید سطل یا لیوان را با باران پر از آب کند. انتظار برای پر شدن کل سطل یا لیوان روشی متفاوت و جالب برای آموزش صبوری به کودکان خواهد بود.

بازی سکوت

سکوت بخش بسیار مهمی از صبر و شکیبایی است. زمان‌سنج را روشن کنید و از بچه‌ها بخواهید تاآنجاکه ممکن است بی‌حرکت و ساکت بنشینند. هرکسی به مدت طولانی‌تری این‌کار را انجام دهد برنده است.

برای اینکه بفهمید کدام‌یک از بازی‌ها مؤثرترین روش آموزش صبوری است، ابتدا باید عامل کم‌طاقتی و بی‌قراری کودک را درک کنید. آیا کودک به‌سختی در نوبت بودن را می‌پذیرد؟ آیا کودک در مواجهه با چیزهای جدید ناامید می‌شود؟ آیا کودک در حل معما ناامید می‌شود؟

دانستن اینکه چه چیزی کودکان را تحریک می‌کند کلیدی برای کمک کردن به یادگیری صبوری آن‌هاست. برای مثال، اگر کودک زمان امتحان کردن چیزهای جدید ناامید می‌شود، می‌توانید خیلی به‌آرامی روش کار را برایش توضیح دهید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید