در سال جدید، تغییرات جدیدی در فضای خانه­ ها به وجود آمد. سفرهای نوروزی لغو شد، مدارس برای هفته ­ها تعطیل شدند، اما آموزش آنلاین آن‌ها ادامه دارد و به این موارد، دورکاری والدین به دلیل شیوع ویروس کرونا هم اضافه می‌شود. مقاله پیش رو به آرامش شما و فرزندانتان در این ایام کمک می‌کند و روش هایی برای سرگرم کردن کودکان در دوران شیوع ویروس کرونا به شما ارائه می دهد.

برنامه روزانه

برنامه و ساختار داشتن به کودکان احساس امنیت و ثبات می‌دهد. به این معنا که زمان غذا خوردن، ساعت و میزان خواب و برنامه‌های روزانه‌شان مثل گذشته ثابت باشد و برای سایر برنامه‌های روزانه با او مشورت کنید. از او بپرسید: «دوست داری روزت را چطور بگذرانی؟»

به خاطر داشته باشید که این خانه‌نشینی برای کودکان تغییر بزرگی است و شما می‌توانید، با ثابت نگه داشتن برنامه‌های روزانه، به آن‌ها احساس امنیت دهید.

زمان اختصاصی برای سرگرم کردن کودکان در دوران ویروس کرونا

مهم نیست که فرزندان شما چندساله‌اند. همه کودکان به زمانی برای سکوت نیاز دارند. پس زمانی را برای آرامش آن‌ها قرار دهید؛ در این زمان می‌توانند کتاب بخوانند، در اتاقشان بازی کنند، نقاشی بکشند یا خواب نیمروزی داشته باشند. کاملا طبیعی است که در طول روز احساس کلافگی کنند و حوصله‌شان سر رود. ولی چیزی که اهمیت دارد این است که هر عضو خانواده نیاز به خلوت دارد و این فرصت را باید برای همه اعضای خانواده فراهم کرد.

فعالیت بدنی

روزانه یک ساعت را به فعالیت بدنی کودکان اختصاص دهید. وقتی زمان فعالیت بدنی آن‌ها فرا می‌رسد، آن‌ها را تشویق کنید که خارج از خانه بازی کنند (حیاط، تراس، حیاط‌خلوت) و اگر این امکان را ندارید با آن‌ها یوگا کار کنید، حرکات موزون، بشین و پاشو، بالابلندی، حرکات کششی و مانند این‌ها همگی پیشنهاداتی برای فعالیت بدنی آن‌هاست.

بازی ها

سرگرم کردن کودکان در خانه در دوران کرونا

با فرزندانتان بازی­های تعاملی و جدید انجام دهید. مثلا به آن‌ها اجازه دهید لباس شما را بپوشند و نقش شما یا همسرتان را بازی کنند. کودکان کم‌سن‌تر از ساخت قلعه با بالش و پتو لذت می‌برند. چراغ‌قوه‌ای داخل قلعه آن‌ها بگذارید یا آن را از سقف قلعه‌شان آویزان کنید. همیشه پس از بازی از کودکان بخواهید همه چیز را سر جای خودشان بگذارند. با این روش، آن‌ها به عنوان یک مهارت یاد می‌گیرند تشک‌های مبل چگونه سر جای خود ثابت می‌شوند و پتوها چطور تا می‌شوند. از طرفی، کودکانی مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کنید و همچنین، زمان زیادی را صرف نظافت منزل نمی‌کنید.

راهی عالی برای سرگرمی کودکان نوپا و پیش‌دبستانی این است که به آن‌ها اجازه دهید اسباب‌بازی‌های خود را در سینکی پر از آب و کف خالی کنند. همچنین، این کار به آن‌ها کمک می‌کند که مهارت‌های حسی حرکتی خود را افزایش دهند.

تجارب جدید برای سرگرم کردن کودکان در دوران ویروس کرونا

تجارب جدید برای سرگرم کردن کودکان در دوران شیوع کروناموقعیتی را برای کودکان فراهم کنید تا کارهایی انجام دهند که متفاوت با کارهای همیشگی آن‌هاست. مثلا پیک‌نیکی را در سالن نشیمن خود ترتیب دهید.  به کودکان بزرگ‌تر اجازه دهید تا ساندویچ یا غذاهای ساده بپزند یا حتی مسئولیت تهیه یک وعده غذا در روز را به آن‌ها محول کنید.

یا می‌توانید اسم یک روز را روز وارونه بگذارید و در آن روز تمام کارها را وارونه انجام دهید، مثلا لباس‌هایتان را پشت و رو بپوشید، صبحانه را شب بخورید و از کودکان بخواهید پیشنهاداتی برای وارونه کردن آن روز بدهند.

پروژه های تحقیقاتی برای سرگرم کردن کودکان در دوران ویروس کرونا

می‌توانید به کودکان بزرگ‌تر عناوینی برای تحقیق بدهید، مثلا از آن‌ها بخواهید درباره فرهنگ سایر ملل اطلاعاتی جمع‌آوری کنند که انسان‌های دیگر در کشورهای دیگر چگونه زندگی می‌کنند، چه می‌پوشند و چه می‌خورند. می‌توانند دستور پخت یکی از غذاهایشان را پیدا کنند و آن غذا را درست کنند.

می‌توانید از او بخواهید برنامه سفر رؤیایی خود را طراحی کند یا یک برنامه غذایی برای هفته آینده بنویسد.

مکالمه و گفتگو درباره ویروس کرونا

در این دوران، به کودکان خود اجازه دهید نگرانی‌های خودشان را ابراز کنند. بدترین جوابی که می‌توانید به نگرانی آن‌ها بدهید این است که بگویید: «نگران نباش!» در این صورت، کودک شما احساس می‌کند شنیده و درک نشده است و شما متوجه حال او نیستید.

پاسخ مناسب این است که به او بگویید: «درباره چی نگرانی؟ درباره کرونا چه چیزی شنیدی؟» و پس از آن، با هم بررسی کنید که کدام اطلاعات صحیح و کدام یک غلوشده است؟

شما چه تجربیاتی از دوران قرنطینه داشتید و برای سرگرم کردن کودکان در دوران شیوع ویروس کرونا چه کارهایی کردید؟ برای ما بنویسید. این مقاله توسط متخصص همکار کودکت، خانم لیلا ذوالقدرنیا، دانشجوی دکتری مشاوره تالیف شده است.

 

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید