• روابط مثبت بین والدین و فرزندان برای رشد کودکان مهم است.
  • روابط مثبت با کودکان مبتنی بر حضور در لحظه، صرف زمان با کیفیت و ایجاد اعتماد است.
  • روابط با کودکان با رشد و تکامل کودکان تغییر می‌کند و توسعه می‌یابد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • روابط مثبت میان والدین و فرزندان: چرا مهم است؟
  • در لحظه زندگی کردن: چرا برای روابط میان والدین و فرزندان خوب است؟
  • «زمان با کیفیت»: چرا در ایجاد روابط مثبت مهم است؟
  • اعتماد و احترام: چگونه آن را در روابط مثبت پرورش دهیم؟

روابط مثبت میان والدین و فرزندان: چرا مهم است؟

کودکان زمانی که روابط قوی، محبت آمیز و مثبتی با والدین و سایر مراقبان خود داشته باشند، بهتر یاد می‌گیرند و رشد می‌کنند.

دلیل آن این است که روابط مثبت با والدین و مراقبان به کودکان کمک می‌کند تا در مورد جهان بیاموزند – این که آیا دنیا امن و مطمئن است، آیا آن‌ها را دوست دارند، چه کسی آن‌ها را دوست دارد، چه اتفاقی می‌افتد وقتی آن‌ها گریه می‌کنند، می‌خندند یا با صورت خود ادا در می‌آورند و خیلی موارد دیگر.

شما می‌توانید با کمک گرفتن از موارد زیر رابطه خوبی با فرزندان خود ایجاد کنید:

  • زندگی کردن در لحظه با فرزندتان
  • گذراندن زمان خوب و باکیفیت با فرزندتان
  • ایجاد یک محیط امن همراه با اعتماد و احترام

هیچ فرمولی برای ساختن رابطه میان والدین و فرزندان وجود ندارد. اما اگر روابط شما با فرزندتان بیشتر اوقات بر اساس تعاملات گرم، محبت آمیز و پاسخگو باشد، کودک شما احساس عشق، امنیت و آرامش می‌کند.

در لحظه زندگی کردن: چرا برای روابط میان والدین و فرزندان خوب است؟

در لحظه بودن یعنی ایجاد هماهنگی و تمرکز کردن روی لحظاتی که با فرزندتان می‌گذرد. این کار به فرزندتان نشان می‌دهد که شما به مسائلی که برای او مهم است، اهمیت می‌دهید، که خود نیز اساس یک رابطه قوی است.

در اینجا ایده‌هایی برای در لحظه بودن با فرزندتان وجود دارد:

  • نشان دهید که او را همانگونه که هست پذیرفته‌اید، اجازه دهید فرزندتان خودش باشد و سعی نکنید همیشه او را راهنمایی نمایید. اگر می‌خواهد با اصول خودش با بلوک‌های اسباب بازی‌اش خانه سازی کند، اشکالی ندارد. شما مجبور نیستید فرزندتان را وادار کنید که از آن‌ها به روش «درست» استفاده کند.
  • به کاری که فرزندتان انجام می‌دهد توجه کنید و بدون قضاوت آن را تشویق کنید. به عنوان مثال، «آیا بلوک‌های آبی بزرگ مغازه‌داران هستند؟» و آیا بلوک قرمز کوچک قصد خرید دارد؟
  • به صحبت های فرزندتان گوش دهید و با احساسات او هماهنگ شوید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان داستانی طولانی درباره اتفاقات روز برای شما تعریف می‌کند، ممکن است بخواهد بگوید که روز شادی داشته است.
  • لحظه‌ای توقف کنید و به آنچه رفتار فرزندتان می‌گوید، فکر کنید. مثلا، اگر نوجوان‌تان مرتب در آشپزخانه می‌چرخد اما زیاد صحبت نمی‌کند، ممکن است بخواهد به شما نزدیک شود. در این شرایط می‌توانید بدون این که نیاز به صحبت باشد، او را در آغوش بگیرید یا به او اجازه دهید در تهیه شام به شما کمک کند.

بخشی از حضور در لحظه با فرزندتان این است که برای فرزندتان فرصت‌هایی ایجاد کنید تا رهبری برخی کارها را بر عهده بگیرد. به عنوان مثال:

  • به فرزندتان اجازه دهید بازی خود را رهبری کند و شما فقط او را تماشا نمایید و به او پاسخ دهید یا آنچه را که می‌گوید انجام دهید. این کار برای کودکان کم سن‌تر عالی است.
  • از ایده‌های آن‌ها حمایت کنید. برای مثال، اگر فرزند بزرگتر شما قصد دارد برای یک وعده غذای خانوادگی برنامه‌ریزی کند، چرا با او موافقت نکنید؟
  • هنگامی که فرزندتان نظری را بیان می‌کند، از آن استفاده کنید تا درباره افکار و احساساتش بیشتر آگاه شوید، حتی اگر آن‌ها با شما متفاوت باشند.

تکرار یا بیان مجدد کلمات فرزندتان، لبخند زدن و برقراری تماس چشمی، به فرزندتان می‌گوید که هنگام صحبت کردن یا وقت گذراندن با هم، به او توجه می‌کنید. این ابراز علاقه و اشتیاق باعث می‌شود کودکتان احساس امنیت کند و اعتماد به نفسش بیشتر شود.

زمان با کیفیت: چرا در ایجاد روابط مثبت مهم است؟

روابط مثبت میان شما و فرزندتان بر اساس زمان با کیفیت ساخته می‌شود. زمان با هم بودن این است که چگونه از تجربیات، افکار، احساسات و علایق در حال تغییر یکدیگر مطلع شوید. این کار نشان می‌دهد که شما برای فرزندتان ارزش قائل هستید و از او قدردانی می‌کنید، که برای رابطه شما عالی است.

زمان با کیفیت می‌تواند در هر زمان و هر مکان، در میانه روزها و موقعیت‌های معمولی اتفاق بیفتد. هنگامی که کودک نوپای خود را حمام می‌کنید یا در ماشین در مسیر بسکتبال با فرزند نوجوان خود صحبت می‌کنید، کارهای ساده می‌تواند سوژه خنده باشد. این لحظات به شما این فرصت را می‌دهد که پیام‌های مثبت را با لبخند، خنده، تماس چشمی، در آغوش گرفتن و لمس‌های آرام منتقل کنید.

شما می‌توانید با به حداقل رساندن مزاحمت ها و حواس پرتی‌ها، از زمان با هم بودن بهترین استفاده را ببرید. این کار می‌تواند به آسانی کنار گذاشتن تلفن یا کار شما باشد. این شرایط باعث می‌شود که کودکتان بداند که شما مایلید زمان بدون وقفه را با او بگذرانید.

ممکن است روزهایی در زندگی خانوادگی شما وجود داشته باشد که نتوانید هر روز زمان زیادی را با فرزند خود داشته باشید. اما با برنامه‌ریزی منظم یک به یک با فرزندتان می‌توانید این شرایط را مدیریت کنید.

فرزند شما از طریق گذراندن وقت و تعامل با شما و سایر مراقبان خود، یاد می‌گیرد و رشد می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که در سه  سال اول زندگی با کودک خود صحبت می‌کنید به یادگیری زبان او کمک می‌کنید.

اعتماد و احترام: چگونه آن را در روابط مثبت پرورش دهیم؟

اعتماد و احترام برای رابطه مثبت میان والدین و فرزند ضروری است.

در سال های اولیه زندگی با کودک، ایجاد اعتماد مهم است. کودک شما زمانی احساس امنیت می‌کند که یاد بگیرد می‌تواند به شما و سایر مراقبان اصلی برای رفع نیازهای خود اعتماد کند. این احساس امنیت و آرامش به کودک شما برای کشف جهان اعتماد به نفس می‌دهد.

با بزرگتر شدن فرزندتان، اعتماد و احترام متقابل‌تر می‌شود.

شما می‌توانید اعتماد و احترام را در رابطه خود پرورش دهید. به عنوان مثال:

  • زمانی که فرزندتان به حمایت، مراقبت یا کمک نیاز دارد در دسترس باشید. منظور از این حرف می‌تواند بلند کردن کودک نوپا در هنگام زمین خوردن باشد یا به دنبال فرزندتان رفتن پس از مهمانی. این کار باعث می‌شود فرزندتان یاد بگیرد که وقتی به شما نیاز داشته باشد، شما در آنجا خواهید بود.
  • به وعده‌های خود پایبند باشید، تا فرزندتان یاد بگیرد به آنچه می‌گویید اعتماد کند. برای مثال، اگر قول می‌دهید که در یک فعالیت شرکت کنید، هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا به قولتان عمل نمایید.
  • فرزندتان را بشناسید و برای او ارزش قائل شوید. اگر فرزندتان عاشق فوتبال است، او را تشویق کنید یا در مورد بهترین بازیکنان بپرسید. احترام گذاشتن به احساسات و عقاید فرزندتان، او را تشویق می‌کند تا آن‌ها را با شما در میان بگذارند.
  • وقتی فرزندتان نظرات متفاوتی با شما بیان می‌کند، بدون قضاوت یا ناراحتی به او گوش دهید. این واکنش این پیام را می‌فرستد که در آینده به فرزندتان گوش خواهید داد و به او در مسائل دشوار کمک خواهید کرد.
  • اجازه دهید رابطه، با رشد فرزندتان تکامل یابد و نیازها و علایق فرزندتان تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است کودک در دوران پیش از نوجوانی دیگر دلش نخواهد هنگام بازی با دوستانش در پارک، شما هم آنجا حضور داشته باشید، حتی اگر قبلاً دوست داشت در آنجا با شما بازی کند.
  • قوانین محکم اما منصفانه خانوادگی را تنظیم کنید. قوانین بیانیه روشنی درباره نحوه رفتار خانواده شما با اعضای خود هستند. آن‌ها باعث می‌شوند که فرزندتان مطمئن شود که شما با آنها منصفانه رفتار خواهید کرد.

 

منبع: https://raisingchildren.net.au

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید