کشورهای زیادی در سراسر جهان به‌سرعت به ویروس کرونای جدید آلوده شده‌اند و در میان تمام افراد درگیر، پدر و مادرها از همه نگران‌ترند. ویروس کرونای جدید یا کووید-۱۹ اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین دیده شد. با وجود اینکه بیشتر موارد تاییدشده همچنان در کشور چین هستند، اما گفته می‌شود تاکنون ویروس کرونا دست‌کم به ۱۰۲ کشور دیگر نیز وارد شده است. اگرچه آمارها نشان می‌دهد خطر ویروس کرونا در کودکان و ابتلا به آن بسیار پایین است، اما دانشمندان در حال تحقیق و بررسی دقیق‌تری درباره این ویروس‌اند. با توجه به اینکه ویروس کرونا تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان منتشر شده است، در این مقاله کودکت، سعی بر آن است تا به سؤالات مهمی پاسخ داده شود که در ذهن بسیاری از والدین وجود دارد. به هرحال، براساس اخبار به‌دست‌آمده، در انتشار سریع این ویروس هیچ تردیدی نیست، اما به عنوان پدر یا مادر آیا باید نگران ویروس کرونا در کودکان خود باشید؟ آیا این ویروس بر جنین تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله، به پرسش‌های شما پاسخ داده خواهد شد.

ویروس کرونا چیست؟

عبارت «ویروس کرونا» در واقع به خانواده‌ای از ویروس‌ها اشاره دارد. می‌توانید آن‌ها را به شکل گروه بزرگی از نوه‌های یک خانواده فرض کنید که در موارد بسیاری به هم شباهت دارند. بسیاری از انواع ویروس‌های کرونا منحصرا در حیوانات زندگی می‌کنند، اما دانشمندان تاکنون هفت نژاد متفاوت از آن‌ها، از جمله آخرین نوع ویروس به نام SARS-CoV-2، را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند انسان‌ها را نیز به عفونت مبتلا کنند.

ویروس کرونا

انواعی از ویروس کرونا، که معمولا بر انسان‌ها اثر می‌گذارند، عموما باعث بروز علائمی می‌شوند که به هیچ عنوان شدیدتر از سرماخوردگی معمولی نیستند. اما هر چند وقت یک بار، کرونا ویروس ناهنجاری از حیوان‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود که بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند. همین اتفاق درباره ویروس کرونای سارس رخ داد که مسئول ایجاد اپیدمی مرگباری در سال ۲۰۰۳ بود. باوری درباره این اپیدمی وجود داشت مبنی بر اینکه این ویروس، پیش از آلوده کردن افراد در قسمت جنوبی چین در سال ۲۰۰۲، از خفاش‌ها به گربه‌های زباد منتقل شده بود. همچنین، کرونا ویروس مرس، که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ شناسایی شد، در عربستان سعودی از خفاش‌ها به شتر‌ها و از شترها به انسان منتقل و باعث مرگ حداقل ۸۵۸ نفر شده بود.

کارشناسان معتقدند منشاء ویروس کرونای جدید نیز خفاش‌ها هستند، اما دقیقا نمی‌دانند چگونه این ویروس‌ها مستقیما به انسان منتقل شده‌اند. بسیاری از افرادی که در ووهان چین به این ویروس آلوده شده‌اند با بازار بزرگ غذاهای دریایی و حیوانات زنده مرتبط بوده‌اند که این باور را تقویت می‌کند که احتمالا حیوانات عفونی باعث انتشار بیماری شده‌اند.

چرا کارشناسان تا این حد درباره ویروس جدید کرونا نگران هستند؟

برخلاف دیگر شکل‌های ویروس کرونای خفیف، این نوع جدید باعث مرگ افراد بسیاری شده است. دانشمندان همچنان درباره میزان مسری بودن این ویروس و نحوه انتشار آن در حال مطالعه‌اند. در واقع، دانشمندان تا به امروز مبنای این ویروس را، براساس چشم‌انداز تاریخی بیماری‌های سارس و مرس، تعیین کرده‌اند که هر دوی آن‌ها باعث مرگ صدها انسان شده‌اند. با این حال، تا این لحظه، به نظر می‌رسد ویروس کرونای جدید خفیف‌تر از سارس و مرس باشد. این‌طور به نظر می‌آید که تاکنون بیشتر مرگ‌های ناشی از کرونا در افراد با سن بالا اتفاق افتاده است که به بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی یا دیابت نیز مبتلا بوده‌اند. اما این ویروس آشکارا پتانسیل آن را دارد که افراد را به‌حدی بیمار کند که راهی بیمارستان شوند. این وضعیت تنها مختص قسمت جنوبی آسیا نیست، بلکه تمام جهان از آن متاثر شده‌اند.

علائم ویروس کرونا در کودکان چه تفاوتی با سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد؟

به طور کلی، عفونت ناشی از ویروس کرونا کمابیش از دیگر عفونت‌های سیستم تنفسی قابل تشخیص نیست. در موارد خفیف‌تر، این عفونت‌ها باعث ایجاد آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، بی‌حالی و تب می‌شوند. اما در مورد ویروس کرونای جدید، علائم فرد معمولا شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. از دیدگاه یک پزشک، از علائم یک فرد نمی‌توان ابتلای او به ویروس کرونا را تایید کرد.

آیا نیازی به ذخیره ماسک طبی در خانه و استفاده از آن وجود دارد؟

به طور کلی، خیر. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند تنها افراد مبتلا و کادر پزشکی، که در معرض این ویروس قرار دارند، باید از ماسک‌های N95 استفاده کنند. این ماسک نوع خاصی از ماسک‌های طبی است که ۹۵ درصد از ذرات منتقل‌شده از هوا را فیلتر می‌کند. با این حال، حتی در میزان اثربخشی ماسک‌های N95 در این گروه‌ها نیز شواهد کافی وجود ندارد. پزشکانی که در تماس با افراد آلوده به ویروس کرونا قرار دارند از ماسک صورت، گان و دستکش استفاده می‌کنند. اما به‌درستی مشخص نیست که آیا پوشیدن ماسک N95 در فضای بیرون از بیمارستان، حتی مکان‌های آلوده، می‌تواند اشخاص را از آلوده شدن محافظت کند یا خیر. ماسک‌های جراحی استاندارد هم نمی‌توانند به طور کامل شما را از مواجهه با این ویروس محافظت کنند.

آیا والدین باید نگران ویروس کرونا در کودکان خود باشند؟

در حال حاضر، خیر. با توجه به اقداماتی که بیشتر کشورها در پیش گرفته‌اند، جای نگرانی زیادی برای کودکان نیست. با این حال، باید تمام اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از بروز ویروس کرونا در کودکان رعایت کرد. در هر حال، خبر خوب این است که موارد ابتلا به کرونا در کودکان تاکنون بسیار نادر بوده است. این‌طور به نظر می‌رسد که وقتی کودکان به کرونا مبتلا می‌شوند، علائم بسیار خفیف‌تری از خود نشان می‌دهند. با این حال، دولت‌ها موظف‌اند همه موارد ابتلا و آمارها را به‌دقت بررسی کنند. بیماری آنفولانزا تاکنون تعداد بیشتری از کودکان را در کشور آمریکا کشته است. هیچ شکی نیست که بیماری آنفولانزا تاکنون افراد بیشتری را درگیر کرده، آن‌ها را به بیمارستان کشانده و سرانجام باعث مرگ آن‌ها شده است.

در این مرحله، چه کاری از دست والدین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کودکان برمی آید؟

به طور خلاصه، شما باید همان اقدامات احتیاطی را ادامه دهید که در مواجهه با سرماخوردگی یا آنفولانزا انجام می‌داده‌اید. آنچه به طور قطع مشخص است این است که ویروس کرونا، درست مانند آنفولانزا، به‌راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. همچنین، این ویروس ممکن است از افرادی که آلوده به ویروس‌اند اما هنوز علائم بیماری را نشان نداده‌اند هم انتشار یابد. هنوز مشخص نیست که آیا بیماری می‌تواند به صورت مکرر اتفاق بیفتد یا خیر، اما احتمال آن وجود دارد.

مراقبت از کودکان در برابر ویروس کرونا

بنابراین، فرزندان خود را تشویق کنید به صورت مکرر دست‌های خود را به مدت دست‌کم ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند. ضدعفونی‌کننده‌های بر پایه الکل نیز مؤثرند، اما عموما به اندازه آب و صابون مفید نیستند. کودکان باید دست‌های خود را قبل از غذا خوردن، پس از دستشویی، به محض ورود به خانه از بیرون یا پس از لمس چیزهای کثیف مانند زباله به طور کامل بشویند. اگر مشاهده کردید فردی عطسه یا سرفه می‌کند، سعی کنید فرزند خود را تا حد امکان از او دور کندی. باور متخصصان بر این است که ترشحات تنفسی ناشی از ویروس کرونا نمی‌توانند بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متر حرکت کنند.

اگر ویروس کرونا در شهر شما شیوع یافته است، باید حتما موارد بهداشت جمعی و حضور نیافتن در اجتماعات را نیز رعایت کنید. این گفته به آن معناست که ماندن در خانه و تماشای تلویزیون به سینما رفتن ترجیح دارد. همین روند را باید درباره تمام فعالیت‌ها، حتی در صورت امکان فعالیت‌های شغلی، نیز در پیش گرفت.

آیا ویروس کرونا خانم های باردار و جنین آن ها را مبتلا می کند؟

احتمالا بله. اما همچنان، شانس ابتلای شما به آنفولانزا بیشتر است. در طول بارداری، بخشی از سیستم ایمنی خانم‌ها ضعیف می‌شود و این موضوع آن‌ها را مستعد بروز عوارض ناشی از ویروس‌هایی مانند آنفولانزا و آبله‌مرغان می‌کند. با توجه به مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ در ژورنال بیماری‌های عفونی منتشر شده است، خانم‌های باردار، ۳/۵ برابر خانم‌های غیرحامله، به دلیل ابتلا به آنفولانزا، در بیمارستان بستری می‌شوند. بنابراین، منطقی است اگر تصور شود خطر ابتلای خانم باردار به ویروس کرونا از اشخاص عادی بیشتر است.

بارداری در دوران ویروس کرونا

 

در حال حاضر، اطلاعات کافی درباره نحوه تاثیرگذاری ویروس کرونای جدید بر خانم‌های باردار وجود ندارد. با این حال، براساس مطالعات اولیه انجام‌شده، احتمالا این ویروس قادر نیست، به واسطه رحم، از مادر به جنین منتقل شود. گرچه طبق آمارهای جدید، ابتلای نوزادی به کرونا، ۳۰ ساعت پس از تولد، گزارش شده است، با این حال، آشکار نیست که آیا بیماری از طریق جفت به جنین منتقل شده است یا نوزاد، بلافاصله پس از تولد، ویروس را از مادرش گرفته است. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اخطار می‌دهد که سقط جنین و مرده‌زایی در زنان مبتلا به دیگر انواع ویروس کرونا (سارس و مرس) مشاهده شده است. تب بالا در نخستین سه ماهه بارداری، که ممکن است به دلیل عفونت ناشی از ویروس کرونای جدید یا در اثر بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی اتفاق بیفتد، نیز ریسک بروز نقص‌های هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا، شکاف کام و آنانسفالی (که در آن نوزاد بدون بخش‌هایی از مغز و جمجمه متولد می‌شود) را بالا می‌برد.

 

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید