سه ماه از زندگی کودکتان سپری شده است. شاید باور نکنید اما شما نود روز کامل و بی‌وقفه با فرزند خود زندگی کرده‌اید، به او غذا داده‌اید، پوشک او را عوض کرده‌اید و با او بازی کرده‌اید. شما دیگر ارزش دوازده هفته زحمت و تلاش فداکارانه خود را می‌بینید. کوچولوی شما بزرگ شده و پله‌های نردبان رشد را یکی پس از دیگری طی می‌کند. او به اندازه کافی بزرگ شده و با دنیای شگفت‌انگیز اطرافش ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. در ادامه بیشتر با جزئیات هفته دوازدهم رشد کودک آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته یازدهم رشد کودک

هفته دوازدهم رشد کودک

نقاط عطف رشد کودک

در هفته دوازدهم رشد کودک او، به خوبی نشانه‌های رشد سریع را نشان می‌دهد. تغذیه کودک بیشتر خواهد شد و زمان آن دقیقا مشخص نیست و وقفه کمتری بین آن وجود خواهد داشت و بیدار شدن‌های شبانه را بیشتر تجربه می‌کند.

نقاط عطف هفته دوازدهم رشد کودک

در طول سه ماه گذشته، کودک تمایل و کنجکاوی بسیاری نسبت به اتفاق‌های اطرافش نشان داده است.در هفته دوازدهم رشد کودک او، می‌خواهد همه چیز را از دست اطرافیانش بقاپد و به خطاب و متوجه مورد خطاب قرار گرفتنش توسط دیگران خواهد شد و سعی می‌کند به طور منطقی به آن پاسخ دهد. از نظر فیزیکی وزن یک کودک دوازده هفته‌ای حدود ۱.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم نسبت به وزن قبلی افزایش پیدا کرده است. وزن او همچنان در حال افزایش است. او به تمام فعالیت‌ها و کار‌هایی که در اطرافش انجام می‌شود و مربوط به اوست، توجه می‌کند و آن را یاد می‌گیرد. مثلا زمانی که شما برای شیر دادن به او نزدیکش می‌شوید، او به حرکات شما دقت می‌کند و خودش آماده می‌کند.

همین‌طور زمانی که موقع خوابیدن او فرا می‌رسد ممکن است او طبق روال گذشته و شرطی شدن ذهنش در همان ساعت، خوابش ببرد. اگر خواب کودک روی یک چرخه و روال منظم پیش برود شما به راحتی می‌توانید کمبود خواب سه ماه گذشته خود را جبران کنید.

تغذیه

همزمان با رشد سریع کودک، میزان تغذیه او هم افزایش پیدا می‌کند . حداکثر رشد کودک هنگام خوابیدن اتفاق می‌افتد، برای همین او را با احساس گرسنگی شدید از خواب بیدار می‌شود. ممکن است به دلیل نیاز کودک به تغذیه بیشتر و نداشتن شیر کافی لازم باشد که از شیر خشک استفاده کنید. در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید. البته ممکن است در ابتدا که کودک تقاضای شیر بیشتری از شما دارد، سینه‌های شما شیر کمی داشته باشد، اما نگران نباشید بدن شما بعد از چند روز این افزایش تقاضا را درک می‌کند و شروع به تولید شیر بیشتری می‌کند.

خواب

از آنجایی که رشد کودک طبق روال خود پیش می‌رود، به ندرت ممکن است که کودک شب‌ها از خواب بیدار شود. خواب یک کودک دوازده هفته‌ای طبق روال منظمی پیش می‌رود و اکثر آنها بخش زیادی از شب را می‌خوابند و فقط برای غذا خوردن از خواب بیدار می‌شوند. اگر کودک از خواب بیدار شد، نگران نباشید و اگر حالت خواب‌آلوده داشت، دوباره می‌توانید او را بغل کنید و تکان دهید تا خوابش ببرد.

ممکن است برای چند روز اول لازم باشد که او را برای خواباندن بغل اما به مرور او عادت می‌کند که بدون تکان دادن، بخوابد. اگر خسته هستید و کمبود خواب دارید، می‌توانید شیرخشک را آماده کنید و به همسرتان بسپارید تا آن را به کودک دهد. کودکان در این سن بسیار پر جنب و جوش هستند، بنابراین سعی کنید موارد ایمنی را در طول خواب او رعایت کنید. می‌توانید به کمک بالش‌های کوچک صورت او را به طرف بالا نگاه دارید.

بیشتر بخوانید: می دانید کودک شما از چه سنی به بالش نیاز دارد؟

رفتار

در این سن مفهوم علت و معلول کم‌کم در حال شکل‌گیری در ذهن کودک شما است. او به تدریج شروع به درک این موضوع می‌کند که هر چیزی چگونه کار می‌کند. اگر یک اسباب‌بازی سر و صدا‌دار مانند جغجغه را یکبار پیش چشم او به صدا در آورید، او یاد می‌گیرد که با تکان دادن اسباب‌بازی می‌تواند صدایش را بشنود. متاسفانه دستان کودک هنوز هماهنگی کاملی ندارد و ممکن است جغجغه را به سمت صورتش ببرد و به خودش آسیب برساند. گاهی که کودک هیجان زده می‌شود یا به دلیل گاز معده، چند قطره شیر از دهانش بیرون می‌آید. اگر برگشت شیر بیش از حد بود و حالتی شبیه به استفراغ داشت، حتما به پزشک اطلاع دهید.

گریه کردن

هنوز خیلی مانده تا کودکتان بدون هیچ دلیلی دست از گریه کردن بر دارد. شمل اکنون در موقعیتی هستید که به راحتی می‌توانید درک کنید که کودک برای چه گریه می‌کند و چه درخواستی دارد. به زودی ممکن است به خاطر گریه‌های بی امان کودک، کلافه شوید. می‌توانید از یکی از اعضای خانواده بخواهید که برای ساعاتی کودک را مشغول کند تا شما کمی استراحت کنید. عصبانی شدن یا ناراحتی شما فقط گریه کودک را بیشتر می‌کند.

مراقبت‌های هفته دوازدهم رشد کودک

رفتار کودک دوازده هفته ای

  • رشد سریع کودک نیاز او را به مصرف شیر بیشتر می‌کند. می‌توانید از شیر خشک استفاده کنید یا شیر خودتان را در بطری ذخیره کنید تا موقع تقاضای کودک به او دهید.
  • اطمینان پیدا کنید که هیچ جسم تیز یا سختی نزدیک کودک شما نیست. زیرا دستان کنجکاو و مشتاق او همیشه برای برداشتن و بازی کردن با آنها آماده است.
  • برنامه منظمی از غذا دادن، عوض کردن پوشک و خواباندن کودک داشته باشید و آن را به طور مرتب و روزانه اجرا کنید. به مرور کودک به این روند عادت کرده و بیش از پیش احساس امنیت و آسایش می‌‌کند.

واکسیناسیون

اگر واکسن‌های قبلی تزریق شده باشد در هفته دوازدهم رشد کودک نیازی به تزریق واکسن وجود ندارد.

بازی و فعالیت

در هفته دوازدهم رشد کودک او به مرور قادر به درک صدا‌های مختلف خواهد شد و این به شما اطمینان می‌دهد که همه چیز خوب پیش می‌رود. می‌توانید با ادای کلمات خاص در قالب یک بازی، این مهارت را در کودک مشاهده کنید. سعی کنید زمانی که کلمه‌ای مانند کف زدن را می‌گویید صدای آن را از طریق زبان بدن برای کودک اجرا کنید تا فرزندتان بین آنها ارتباط مناسبی برقرار کند. زمانی که می‌گویید کف بزن و دستتان را به هم می‌زنید، کودک از شما یاد می‌گیرد.

کودکان از ما تمام فعالیت‌ها را یاد می‌گیرند. شما می‌توانید برای آنها آهنگ‌های کودکانه یا سایر آهنگ‌هایی که صدایی ملایم دارند و مهارت‌های شنیداری او را تقویت کنید. اگر کودکتان می‌تواند سر خود را به خوبی نگاه دارد می‌توانید با کمک خود او را بنشانید. چهار زانو بنشینید و کودک را بین شکم و زانو‌هایتان قرار دهید. یک پتو روی خودتان بکشید و صدا‌های آرامی از خودتان تولید کنید و پتو را بردارید و دوباره این صدا‌ها تولید کنید تا کودک بخندد.

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات رایج درباره خواب، بازی و تغذیه نوزاد

مشورت با پزشک

مراقبت های هفته دوازدهم رشد کودک

برخی از کودکان نسبت به سایر بچه‌ها دیرتر نسبت به صدا‌ها یا اتفاق‌های اطراف واکنش یا توجه نشان دهند، اما در صورتی که کودک رشد فیزیکی، شناختی بسیاری کمی دارد و نسبت به صدا‌ها واکنش نشان نمی‌دهد و با چشمان خود شما را تعقیب نمی‌کند، بهتر است با پزشک مشورت کنید. با خواندن این مقاله به راحتی می‌توانید همراه به کمک همسرتان هفته دوازدهم رشد کودک را پشت سر بگذارید. اگر انتقاد یا پیشنهادی در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید