آیا شما مربی، معلم یا والدی هستید که می‌خواهد هفته ملی کودک را برای او متفاوت کند؟ آیا به دنبال بازی‌های سرگرم‌‌کننده و فعالیت‌هایی هستید که کودکان را حسابی خوشحال کنید؟ اگر این موضوع یکی از دغدغه‌های شماست، با این مقاله کودکت همراه باشید.

هفته ملی کودک چه روزی است

انجمن بین المللی کودکان سازمان ملل (یونیسف) در سال ۱۹۵۳، روز ۸ اکتبر را روز جهانی کودک نام گذاری کرد. هر ساله در سراسر جهان ۸ اکتبر، مصادف با ۱۶ مهر برای حمایت از حقوق کودکان گرامی داشته می‌شود و کشور‌ها و سازمان‌های مختلف برنامه‌هایی را در سراسر جهان برای گرامیداشت این روز برگزار می‌کنند.

در ایران هم روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر به عنوان هفته ملی کودک نامگذاری شده است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های متعددی را در سراسر کشور برای کودکان برگزار می‌کند. معمولا هر روز از هفته ملی کودک با موضوع خاصی نامگذاری می‌شود و به مسائلی مانند: حقوق کودکان، کودک و محیط زیست، بازی کودکان، کودک و خانواده، کودک و کتابخوانی، کودک و رسانه پرداخته می‌شود.

بازی ها و فعالیت های سرگرم کننده مخصوص هفته ملی کودک

برخی از بازی‌ها و فعالیت‌های جالب و در عین حال آسانی که هم کودک را سرگرم می‌کند و هم با انجام آن‌ها به او خوش می‌گذرد عبارت‌اند از:

۱. بازی حدس بزن کیه؟

·       لوازم مورد نیاز

  • مجلات قدیمی،
  • چسب ماتیکی،
  • تعدادی کارت،
  • یک جعبه،
  • یک قیچی ایمن.

·       نحوه انجام بازی

مجله‌ها را در اختیار کودکان قرار دهید و از آن‌ها بخواهید هر تصویر جالبی را که در آن‌ها وجود دارد، مانند خانه، سگ، گل، هواپیما و اشیاء مشابه دیگر، به دلخواه خود انتخاب کنند و آن‌ها را برش دهند.

سپس از کودکان بخواهید این تصاویر را روی کارت‌های موردنظر بچسبانند (روی هر کارت یک تصویر).

وقتی همه کودکان عکس‌های خود را روی کارت‌ها چسباندند، از آن‌ها بخواهید همه کارت‌ها را در یک جعبه بزرگ بگذارند.

جعبه را حسابی تکان دهید تا همه کارت‌ها به هم بریزند.

اکنون از یکی از کودکان بخواهید فقط یک کارت را از جعبه بردارد.

کودکی که کارت را از جعبه برداشته است، باید به کودکان دیگر کمک کند تصویری را حدس بزنند که در دست دارد. ترفند این بازی این است که او نباید مستقیما نام شیء را بگوید، بلکه باید از کلمات دیگری استفاده کند که توصیف‌کننده آن تصویر باشد.

همه کودکان باید سعی کنند تصویر موردنظر را حدس بزنند. کودکی که تصویر را به‌درستی حدس می‌زند کارت بعدی را انتخاب می‌کند.

این بازی برای گروه‌های بزرگ و کوچک کودکان مناسب است؛ به‌خاطرسپاری، خلاقیت، تخیل، حل مسئله و رشد شناختی برای کودکان به همراه دارد و در عین حال، فضای شاد و مهیجی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

۲. لباس های متفاوت پوشیدن

·       لوازم مورد نیاز

  • دو چمدان یا سبدف
  • انواع لباس‌ها مانند کلاه، روسری، دستکش، کاپشن، کلاه‌گیس، چکمه، شلوار، دامن و پیراهن.

·       نحوه انجام بازی

اطمینان حاصل کنید در هر چمدان یا سبد، به تعداد مساوی از هر لباس گذاشته‌اید.

لباس‌ها باید سایز مناسبی داشته باشند تا کودکان بتوانند به آسانی و بدون دردسر آن‌ها را بپوشند.

وقتی جعبه‌ها یا چمدان‌ها را با لباس پر کردید، آن‌ها را در انتهای یک اتاق قرار دهید.

کودکان را به دو گروه مساوی تقسیم کنید.

سپس از کودکان بخواهید به انتهای اتاق بروند و برای هر گروه، مسیر مشخصی درست کنید.

یک نفر باید نقش هدایت‌کننده بازی را به عهده بگیرد، او باید به بازیکنان بگوید کی شروع کنند و چه کاری انجام دهند. وقتی مربی شروع بازی را اعلام می‌کند، بازیکنان اول از هر گروه باید به انتهای اتاق بروند. آن‌ها باید چمدان یا جعبه مخصوص خود را باز کنند، سعی کنند تمام لباس‌ها را از آن خارج کنند و روی لباس‌های خود بپوشند. هر بازیکن باید اطمینان حاصل کند تمام دکمه‌ها، زیپ‌ها، روبان‌ها و جزئیات لباس به‌درستی بسته شده باشند. بازیکنان باید این لباس‌ها را روی لباس‌های خود بپوشند.

وقتی همه لباس‌های صندوق به‌درستی پوشیده شد، دو بازیکن باید همه آن‌ها را یک به یک درآورند و تا وقتی به لباس خود نرسند، مجبورند به این کار ادامه دهند. سپس، باید تمام آن‌ها را به چمدان برگردانند و در آن را ببندند. سپس، بازیکنان باید به گروه خود برگردند و به بازیکن بعدی دست بزنند تا  نفر بعدی بازی را شروع کند.

پس از این مرحله، بازیکنان دوم هر دو گروه به سمت سبد یا چمدان می‌روند، آن را باز می‌کنند و تمام لباس‌هایی را که در آن است مجددا می‌پوشند و دوباره آن‌ها را از تن درمی‌آورند. تمام بازیکنان هر دو گروه باید این مراحل را تکرار کنند تا وقتی همه اعضای گروه تمام لباس‌ها را پوشیده و آن‌ها را از تن خود درآورده باشند.

این بازی برای گروه‌های کودکان بسیار مناسب است و علاوه بر رشد شناختی و حل مسئله، هیجان و شادی بسیاری به کودکان می‌دهد و باعث می‌شود اوقات خوشی را با هم بگذرانند.

۳. بازی چهره ها

·       لوازم مورد نیاز

  • تعدادی خودکار و مداد،
  • تعدادی کاغذ،
  • یک فنجان یا کلاه.

·       نحوه انجام بازی

به هر یک از کودکان تعدادی کاغذ و یک مدادرنگی یا مداد بدهید. از آن‌ها بخواهید سه تا چهار نوع مختلف از احساسات یا حالات روحی را روی تکه‌های مختلف کاغذ بنویسند یا بکشند. احساساتی مانند شادی، غم، عصبانیت، ترس، خجالت و تعجب.

پس از اینکه کودکان احساسات را نوشتند یا کشیدند، کاغذها را از کودکان بگیرید و آن‌ها را تا کنید. تمام کاغذهای جمع‌آوری شده را در کلاه یا فنجانی قرار دهید.

به ترتیب، از کودکان بخواهید یکی از کاغذها را از کلاه بردارند، آن را باز کنند و ببینند. سپس، بدون اینکه با صدای بلند آن را اعلام کنند،‌ با پانتومیم آن کلمه را اجرا کنند. هدف از این بازی این است که کودک مجبور شود دیگران را با تغییر چهره خود متوجه کلمه موردنظر کند تا کودکان دیگر بتوانند آن را حدس بزنند.

کودکی که کلمه را اجرا می‌کند نمی‌تواند از صداهای مربوط به آن احساس یا حرکت دادن بدن برای اجرای کلمه کمک بگیرد. از کودک بخواهید فقط از صورت و سر خود استفاده کند و احساسات را در چهره نشان دهد تا دیگران حدس بزنند چه کلمه‌ای در کاغذ نوشته شده است. از کودک بخواهید، به جز چهره، از هیچ حرکت دیگری استفاده نکند و بکوشد به گونه‌ای اجرا کند که دیگران بتوانند حدس بزنند.

کودکی که بتواند احساس موردنظر را به‌درستی حدس بزند نفر بعدی است و باید کاغذ بعدی را بیرون آورد. تکه کاغذی که قبلا استفاده شده است و سایر کودکان آن را حدس زده‌اند باید از جعبه خارج شود و دوباره در بازی استفاده نشود.

این بازی را تا آنجا ادامه دهید که تمام کاغذها خارج شوند، کودکان آن‌ها را اجرا کنند و سایرین آن‌ها را حدس بزنند.

این بازی برای گروه‌های بزرگ و کوچک کودکان مناسب است. تقویت هوش هیجانی، عاطفی و اجتماعی از اثرات این بازی است. در عین حال، حدس زدن هیجان و نشاط زیادی به کودکان می‌دهد و باعث می‌شود لحظات شادی را با هم سپری کنند.

۴. بازی حشره

·       لوازم مورد نیاز

  • یک تکه کاغذ سفید برای هر بازیکن،
  • مداد رنگی یا ماژیک برای هر بازیکن،
  • یک جفت تاس.

·       نحوه انجام بازی

به هر بازیکن یک برگه نقاشی ساده و یک ماژیک یا مدادرنگی بدهید.

روی یک کاغذ عدد مربوط به هر قسمت از بدن حشره را بنویسید. برای مثال، اعداد یک تا یازده به ترتیب نماد سر، بدن، پا، پای دوم، پای سوم، پای چهارم، پای پنجم، پای ششم، چشم، شاخک اول و شاخک دوم هستند.

وقتی کودکان آماده بودند، از یکی از آن‌ها بخواهید هر دو تاس را با هم بیندازد و اعداد آن‌ها را با هم جمع کند. حالا بازیکن موردنظر باید شکل مربوط به آن عدد را در کاغذ خود نقاشی کند.

در صورت افتادن عدد یک و دو بر روی جفت تاس، می توانند سر یا بدن را به دلخواه بکشند، اما نمی‌توانند همزمان هر دو را بکشند. این انتخاب کودک است که تصمیم بگیرد چه چیزی را می‌خواهد بکشد. اما با این حال، کودک قبلا هم سر و هم بدن را کشیده است و هنوز هم بعد از غلتیدن هر دو تاس، می‌تواند جمع یا تفریق دو عدد را به دلخواه بکشد. برای مثال، اگر یکی از تاس‌ها یک و دیگری دو است، می‌تواند عدد سه یا یک را نقاشی کند.

این قانون را تنظیم کنید که کودکان فقط پس از تاس انداختن می‌توانند شروع به نقاشی کنند. آن‌ها نمی‌توانند با ترسیم قسمت‌های دیگر بدن حشره بازی را شروع کنند، حتی اگر تعداد دفعات انداختن تاس زیاد شده باشد.

اگر کودک هر دو تاس را بیندازد و عددی به دست بیاید که قبلا از آن استفاده کرده باشد، دیگر نمی‌تواند تاس را دوباره بیندازد و نوبت به کودک بعدی می‌رسد.

این بازی را تا آنجا ادامه دهید که همه کودکان تمام قسمت‌های حشره را بکشند، آن‌ها همچنین می‌توانند در صورت تمایل آن را رنگ کنند یا حجمی از آن بسازند. نوع حشره‌ای که کودکان می‌کشند کاملا انتخابی است و می‌توانند هر حشره‌ای که تمایل دارند بکشند.

با این بازی‌های سرگرم‌کننده، می‌توانید روز بسیار لذت‌بخشی برای کودکان ترتیب دهید. از فرزندان خود بخواهید دوستانشان را یک جا جمع کنند و به انجام این بازی‌ها بپردازند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پیمان نامه حقوق کودکان ؛ من حق دارم کودک باشم

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید