ویروس کرونای جدید (CoV)، که به‌تازگی در بیشتر کشورهای جهان گسترش یافته است، نوع تازه‌ای از ویروس کرونا به شمار می‌رود. اولین مورد ابتلا به بیماری ناشی از این ویروس جدید نخست در شهر ووهان کشور چین شناسایی و به نام بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (کووید-۱۹) نام‌گذاری شد. ویروس کووید-۱۹ ویروس جدیدی است که با خانواده مشابهی از ویروس‌ها مانند سندروم تنفسی حاد (SARS) و برخی انواع سرماخوردگی معمولی ارتباط دارد. در این عبارت، «CO» مخفف کلمه کرونا (corona)، «VI» مخفف ویروس و «D» نشان‌دهنده کلمه بیماری است. پیش‌تر، به این بیماری «کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» گفته می‌شد. به عنوان والد نگرانی زیادی بابت سلامت فرزندتان دارید، در این شرایط آشنایی والدین با ویروس کرونا حتی در سطح مقدماتی نیز امری بسیار ضروری است. با این مقاله همراه باشید.

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟

ویروس کرونای جدید از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد آلوده به عفونت (که از طریق سرفه یا عطسه خارج می‌شود) و همچنین لمس سطوح آلوده به ویروس انتقال می‌یابد. ویروس کووید-۱۹ می‌تواند تا چند ساعت روی سطوح زنده بماند، اما ضدعفونی‌کننده‌های ساده آن را می‌کشند و از بین می‌برند.

بیماری کرونا چه علائمی دارد؟

تب، سرفه و تنگی نفس علائم اصلی ابتلا به بیماری کرونا هستند. در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند باعث ایجاد التهاب ریه یا بروز مشکلاتی در تنفس شود. به‌ندرت ویروس کرونا باعث مرگ فرد می‌شود.

علائم ویروس کرونا - تب

آنفولانزا و سرماخوردگی دو بیماری با شیوع بسیار بالاتر از کرونا هستند و علائمی کاملا مشابه کرونا دارند. به همین دلیل است که آشنایی والدین با ویروس کرونا و علائم آن می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از ابتلای اعضای خانواده به این بیماری ایفا کند. برای تایید ابتلای فرد به کووید-۱۹ به انجام تست نیاز است. این موضوع بسیار مهم و حیاتی را به خاطر داشته باشید که از اقدامات پیشگیرانه اساسی در مواجهه با ویروس کرونا شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت بهداشت تنفسی است. به منظور رعایت بهداشت تنفسی، هنگام عطسه یا سرفه، حتما از دستمال استفاده کنید و سپس آن را در سطل دربسته بیندازید. در صورت دسترسی نداشتن به دستمال در آن لحظه، در خم آرنج خود عطسه یا سرفه کنید. واکسن آنفولانزا نیز موجود است و می‌توانید، با انجام واکسیناسیون در زمان مناسب، از خود و فرزندتان در مقابل آنفولانزا محافظت کنید.

چگونه می توان از خطر بروز عفونت جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از بروز عفونت، هم شما و هم اعضای خانواده‌تان باید چهار اقدام احتیاطی را رعایت کنید:

  • دست‌های خود را، به صورت مرتب و مکرر، با استفاده از صابون و آب یا مایعات شستشوی دست بر پایه الکل بشویید.
  • هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی یا آرنج بپوشانید. دستمال استفاده‌شده را بلافاصله دور بیندازید.
  • از تماس مستقیم با فردی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد پرهیز کنید.
  • اگر خود یا فرزندتان دچار تب، سرفه یا تنگی نفس شدید، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آیا استفاده از ماسک های پزشکی ضرورت دارد؟

پوشیدن ماسک‌های پزشکی در صورتی توصیه می‌شود که شما علائم مشکلات سیستم تنفسی مانند سرفه یا عطسه را داشته باشید. در واقع، استفاده از ماسک برای محافظت از افراد دیگر سفارش می‎شود. بنابراین، در صورت نبود هیچ نشانه‌ای از بیماری در شما، هیچ نیازی هم به استفاده از ماسک نیست.

ماسک زدن در صورت وجود علائم ویروس کرونا

اما اگر قرار است از ماسک استفاده کنید، اطلاع از نحوه صحیح استفاده و همچنین زمان درست دور انداختن آن از ضروریات است. رعایت این موارد موجب می‌شود ماسک طبی اثربخشی خود را حفظ کند و از افزایش ریسک انتقال ویروس جلوگیری شود.

توجه داشته باشید، استفاده از ماسک به‌تنهایی برای متوقف کردن عفونت کافی نیست و این کار حتما باید با شستن مداوم دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و پرهیز از تماس نزدیک با افرادی همراه شود که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا (سرفه، عطسه و تب) دارند.

آیا کودکان به بیماری کرونا مبتلا می شوند؟

واقعیت این است که کرونا ویروسی جدید است و اطلاعات متخصصان درباره نحوه اثرگذاری آن بر خانم‌های باردار و کودکان کافی نیست. آنچه کارشناسان در سراسر جهان می‌دانند این است که ویروس کرونا می‌تواند افراد را در هر سنی مبتلا کند، اما تاکنون موارد نسبتا کمی از شیوع کووید-۱۹ در کودکان گزارش شده است. نرخ مرگ و میر در موارد مبتلا به ویروس کرونا نادر است و تاکنون عمدتا در افراد مسن و اشخاصی با سابقه بیماری اتفاق افتاده است.

اگر فرزندتان علائم ویروس کرونا را دارد، باید چه کاری انجام دهید؟

در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری کرونا، حتما به پزشک مراجعه کنید، اما به این موضوع هم توجه داشته باشید که فصل زمستان است و علائم بیماری کرونا به نشانه‌های سرماخوردگی عادی یا آنفولانزا بسیار شبیه‌اند.

مراقبت‌های بهداشتی شامل شستن مکرر دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه را انجام دهید و واکسن‌های کودک را طبق برنامه بزنید. به این ترتیب، فرزند شما در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌های دیگری که باعث بروز بیماری می‌شوند محافظت می‌شود.

مانند دیگر عفونت‌های سیستم تنفسی مانند آنفولانزا، آشنایی والدین با علائم ویروس کرونا کمک می‌کند تا در صورت بروز این علائم، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید و به منظور پیشگیری از انتشار ویروس، از حضور در مکان‌های عمومی (محل کار، مدرسه، محل‌های شلوغ) پرهیز کنید.

اگر یکی از اعضای خانواده علائم ویروس کرونا را بروز داد، چه کاری باید انجام دهید؟

در صورتی که خودتان، همسرتان یا فرزندان علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس دارید، باید به‌سرعت به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید. همچنین، در صورت حضور در مکان‌هایی که انتشار ویروس کرونا در آن‌ها گزارش شده یا در صورت تماس مستقیم با فردی که از یکی از این شهرها آمده و علائم بیماری سیستم تنفسی داشته است، حتما این موارد را به پزشک اطلاع دهید.

آیا باید کودک را از رفتن به مدرسه منع کنید؟

اگر در فرزند شما علائم بیماری کرونا دیده می‌شود، او را نزد پزشک ببرید و تمام دستورات را اجرا کنید. در غیر این صورت و در صورت مواجهه با نشانه‌های دیگر عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا، تا زمان وجود علائم، کودک را در خانه نگه دارید، به او استراحت دهید و از رفتن به مکان‌های شلوغ و عمومی پرهیز کنید.

اگر فرزند شما هیچ علامتی مانند تب یا سرفه را بروز نداد و تا وقتی هیچ دستور یا توصیه عمومی مبنی بر تعطیلی مدارس صادر نشد، بهترین کار این است که کودک را به مدرسه بفرستید. در این صورت، حتما موارد بهداشتی مربوط به شستن دست‌ها و پوشاندن صورت هنگام عطسه و سرفه، لمس نکردن چشم‌ها، دهان یا بینی با دست‌های آلوده را به کودک آموزش دهید.

بهترین شیوه شستن دست ها به چه صورت است؟

گام اول: دست‌ها را با آب شیر خیس کنید.

گام دوم: مقدار کافی صابون روی دست‌ها بریزید.

گام سوم: تمام سطوح دست‌ها شامل پشت و روی دست، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون شستشو دهید.

گام چهارم: دست‌ها را به طور کامل آبکشی کنید.

گام پنجم: دست‌ها را با پارچه یا حوله تمیز یا دستمال کاغذی خشک کنید.

لازم به تاکید دوباره است، دست‌های خود را به صورت مکرر بشویید؛ به‌ویژه پیش از غذا خوردن، پس از تمیز کردن بینی، پس از عطسه یا سرفه و پس از رفتن به دستشویی.

اگر در موقعیتی بودید که به آب و صابون دسترسی نداشتید، از ضدعفونی‌کننده‌ای که حاوی دست‌کم ۶۰ درصد الکل باشد استفاده کنید. اگر دست‌ها به‌وضوح آلوده و کثیف‌اند، فقط با آب و صابون آن‌ها را بشویید.

شستن دست ها

رعایت چه نکاتی هنگام مسافرت الزامی است؟

اگر قرار است به کشوری خارجی سفر کنید، حتما پیش از حرکت، درباره میزان شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های ورود، اقدامات قرنطینه یا دیگر توصیه‌های مرتبط با سفر اطلاعات کافی کسب کنید.

علاوه بر احتیاط‌های معمول و استاندارد سفر، به منظور پرهیز از قرنطینه شدن یا اطلاع از ممانعت ورود به کشور خودتان، آخرین اخبار مربوط به ویروس کرونا را از وب‌سایت شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی دنبال کنید. این پایگاه حاوی فهرست تمام کشورها و اقدامات محدودکننده وضع‌شده در آن‌هاست.

در طول مسافرت، والدین باید اقدامات بهداشتی استاندارد را، هم برای خود و هم برای فرزندانشان، کاملا رعایت کنند. اقداماتی مانند: شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌هایی با حداقل ۶۰ درصد الکل، رعایت بهداشت سیستم تنفسی (پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و انداختن فوری دستمال در سطل دربسته) و پرهیز از تماس نزدیک با کسی که عطسه و سرفه می‌کند. همچنین، توصیه می‌شود والدین همیشه یک بطری محلول ضدعفونی‌کننده، یک بسته دستمال کاغذی یک‌بارمصرف و چند دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده به همراه داشته باشند.

برای افزایش میزان آشنایی والدین با ویروس کرونا از دیگر اقدامات احتیاطی می‌توان به این موارد اشاره کرد: تمیز کردن محل نشیمن، دسته صندلی‌ها و تمام سطوح قابل لمس، مانند صفحه نمایشگر تلویزیون و موبایل، با دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده هنگام ورود به هواپیما و دیگر وسایل نقلیه؛ تمیز کردن سطوح کلیدها، دستگیره درها، کنترل‌های از راه دور و دیگر وسایل در هتل‌ها یا دیگر اقامتگاه‌ها با دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده.

آیا خانم های باردار بیماری کرونا را به جنین خود انتقال می دهند؟

تاکنون شواهد کافی برای رد یا اثبات امکان انتقال ویروس کرونا از مادر به فرزند در دوران بارداری یا احتمال تاثیر بالقوه این بیماری بر نوزاد به دست نیامده است. محققان هنوز در حال مطالعه درباره این موضوع‌اند. خانم‌های باردار باید اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا جدی بگیرند و در صورت تجربه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس سریعا به پزشک مراجعه کنند.

آیا مادر مبتلا به بیماری کرونا می تواند به نوزاد خود شیر بدهد؟

تمام مادرانی که در کشورها و مناطق درگیر با ویروس کرونا قرار دارند و علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس از خود بروز داده‌اند باید سریعا خود را به مطب پزشک یا مراکز درمانی برسانند و دستورات آن‌ها را به‌دقت اجرا کنند.

با توجه به مزایای شیر دادن به نوزاد و نقش انکارنشدنی شیر مادر در جلوگیری از انتقال دیگر ویروس‌های سیستم تنفسی، مادران، مادامی که تمام اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنند، می‌توانند به شیر دادن ادامه دهند.

برای مادران دارای علائمی که توانایی شیر دادن به نوزادان خود را دارند، این نکات شامل پوشیدن ماسک هنگام نزدیکی به نوزاد (شامل زمان شیر دادن)، شستن دست‌ها پیش و پس از هر گونه تماس با نوزاد (شامل زمان شیر دادن) و شستشو و ضدعفونی کردن سطوح آلوده است. در واقع، تمام این موارد درباره هر فردی که ابتلای او به کووید-۱۹ اثبات شده یا مشکوک به ابتلاست صدق می‌کند.

اگر بیماری مادر بسیار شدید بود، بهتر است شیر او دوشیده شود و با استفاده از فنجان یا قاشقی تمیز و با رعایت تمام نکات مربوط به پیشگیری از انتقال عفونت، به کودک داده شود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید