شیر دادن به کودک یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های مادرانگی شماست. با شیر دادن به کودکتان فقط او را سیر نمی‌کنید بلکه با او در ارتباط تنگاتنگ‌تری هم قرار می‌گیرید و احساس نزدیکی بیشتری میان شما و نوزادتان ایجاد می‌شود. البته ناگفته نماند که شیردهی، سختی‌هایی را هم به همراه دارد. مثلا باید چندین بار در طول روز این کار را تکرار کنید. واضح است که بیدار شدن از خواب ناز و شیر دادن به کودک دلبند، آن‌قدرها هم جذاب نیست اما این هم بخشی از دوران مادری است و زود می‌گذرد. یکی از نکات مهم که باید بدانید، توجه به تاثیرات موبایل بر شیردهی است. این کار اصلا توصیه نمی‌شود. اما چرا؟ برای پاسخ به این سوال با کودکت همراه شوید.

چرا نباید از تلفن همراه در شیردهی استفاده کنید؟

تاثیرات گوشی بر شیردهی

این روزها که فضای مجازی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی‌مان بدل شده است، مدام در حال چک کردن گوشی‌های خود هستیم. مادران گرامی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما واقعیت این است که تاثیرات موبایل بر شیردهی بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنید. هر چند، بالا و پایین کردن صفحات فضای مجازی و… در حین شیر دادن به کودک باعث می‌شود که سرگرم شوید اما این کار را کنار بگذارید چون اثرات نامطلوب آن بسیار چشم‌گیر هستند:

بیشتر بخوانید: اثرات مثبت شیردهی روی مغز مادر را می‌ شناسید

تماس چشمی با نوزاد را از دست می‌دهید

زمانی که به کودک خود شیر می‌دهید باید با او رابطه برقرار کنید. این ارتباط شامل تماس چشمی هم می‌شود. تماس چشمی با کودک به او احساس آرامش و امنیت خاطر می‌دهد. از نظر علمی، برقراری ارتباط با کودک در حال شیر دادن باعث همگام‌سازی و هماهنگی مغز و احساس در او می‌شود و این موضوع بر یادگیری کودک در آینده اثرگذار خواهد بود. پس اگر در هنگام شیر دادن به نوزاد خود، مشغول کار کردن با گوشی هوشمندتان شوید، فرصت شکل‌گیری ویژگی‌های مثبتی را که در آینده برای فرزندتان مثبت و مفید خواهد بود از دست می‌دهید.

سعی کنید، نگاهتان را به مقوله بچه‌داری عوض کنید. همه می‌دانند که نگهداری از یک نوزاد کوچک بسیار دشوار است اما اگر فقط بر سختی‌ها و زمانی که دیگر به خودتان اختصاص ندارد، توجه کنید قطعا سریع خسته و فرسوده می‌شوید. در شیردهی هم می‌توانید به نکاتی توجه داشته باشید که جذابیت این کار را برای‌تان بیشتر می‌کند. مثلا به این بُعد از داستان فکر کنید که وقتی کودک کوچکتان را در آغوش خود می‌گیرید از او حمایت می‌کنید و عشقی را که بسیار خاص و یگانه است به این موجود کوچولو منتقل می‌شود.

فرزندتان در جلب توجه شما ناموفق می‌ماند

تاثیرات تلفن همراه بر شیردهی

تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که توجه کافی از مادر را در هنگام شیر خوردن دریافت نمی‌کنند، دچار افزایش هورمون‌های استرس‌زا می‌شوند. این کودکان حساس‌تر از دیگران خواهند بود و در هنگام شیر خوردن مدام دوست دارند که حواس و توجه مادر را به خود جلب کنند. پس یادتان باشد، افزایش استرس و تنش در کودک یکی دیگر از تاثیرات موبایل بر شیردهی است.

کودکی که مدام در پِی جلب نگاه و توجه مادر باشد، عصبی می‌شود و احساس تنش و ناآرامی در او پا می‌گیرد. با رعایت نکته‌ای ساده می‌توانید، سلامت روان و آرامش کودک خود را تضمین کنید. پس بهتر است از همین حالا به فکر حذف گوشی تلفن همراه از زندگی خود در زمان‌هایی باشید که مشغول رسیدگی به کودکتان هستید.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای دوران شیردهی مادران چگونه باید باشد؟

حواستان به تغذیه صحیح کودک نخواهد بود

وقتی حواستان کامل و شش‌دانگ به نوزاد نباشد و در حال بررسی گوشی و پیام‌های آن باشید، متوجه نمی‌شوید که کودک چقدر شیر خورده است و آیا به طور کامل و مناسب سیر می‌شود یا خیر. شیر دادن در طول روز تکرار می‌شود و حق دارید که بابت این تکرار کمی خسته شوید اما یادتان باشد، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، این دوران موقتی است و اگر آن را به درستی پشت سر بگذارید، گام مهم و مطلوبی در جهت رشد و تربیت فرزندتان برخواهید داشت.

در زمان شیر دادن به کودک، به او نگاه کنید، به حرکاتش دقت داشته باشید. با او ارتباط برقرار کنید. بعضی از افراد فکر می‌کنند که این نکات، ریزبینی‌‌های افراطی و بیهوده است. اما واقعا این‌طور نیست و توجه و زمانی که برای مراقبت از کودکتان می‌گذارید در آینده، اثرات مثبت خود را نشان خواهد داد.

به بدن خود و کودکتان، اشعه وارد می‌کنید

تاثیرات تلفن همراه بر شیردهی

امواج تلفن‌های همراه برای بدن شما و کودکتان ضرر دارند. پس بهتر است تا جایی که می‌توانید هم در زمان شیر دادن به نوزاد و هم در زمان‌های دیگر، تلفن همراه را از دسترس دور نگه دارید. متخصصان و دانشمندان معتقدند، اشعه‌ای که از تلفن‌های همراه به محیط منتقل می‌شود، امکان ایجاد سرطان را افزایش می‌دهد.

پس بهتر است با یک سهل‌انگاری ساده، سلامت خود و فرزندتان را بیهوده به خطر نیندازید. تلفن را کنار بگذارید و از اثرات منفی آن بر شیردهی دور شوید. باور کنید، زمان برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و بررسی اخبار و اطلاعات فضای مجازی همیشه وجود دارد اما کودکتان همیشه شیرخوار باقی نمی‌ماند. پس تا جایی که امکان دارد برای ایجاد شرایط روانی و فیزیکی مناسب برای فرزندتان خود را آماده کنید.

بیشتر بخوانید: دفعات شیردهی به نوزاد در سنین مختلف چقدر است؟

الگوی شیردهی از دستتان خارج می‌شود

زمانی که حواستان معطوف به شیر خوردن کودک نباشد از اینکه چقدر خورده، چگونه می‌تواند راحت‌تر شیر بخورد و در حین شیر خوردن، چه می‌کند تا حد زیادی غافل می‌شوید. بنابراین بهتر است گوشی را کنار گذاشته و دقت کنید و ببینید که فرزندتان در طول شیر خوردن چه می‌کند و چه نیازهایی دارد. الگوی شیر خوردن کودک را کشف و شناسایی کنید و ببینید که چطور در راحت‌ترین و بهترین حالت ممکن در کمال آرامش در آغوشتان مشغول شیر خوردن خواهد شد.

در آخر

تاثیرات تلفن همراه بر شیردهی

کوچک‌ترین اقدامات و رفتارهایی که انجام می‌دهید روی زندگی و سلامت کودکتان اثر می‌گذارد. پس بهتر است خود را از هر جهت برای تربیت و مراقبت از فرزندتان آماده کنید. تا جایی که امکان دارد، مطالعه و با آگاهی و دانش، فرزندتان را بزرگ کنید. یادتان باشد تاثیرات منفی تلفن همراه بر شیردهی اثرات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت که در صورت شناخت آنها به راحتی می‌توانید کودکی، شاد و سالم بار بیاورید. تاثیرات موبایل بر شیردهی و سلامت خودتان بسیار زیاد است. پس به کنار گذاشتن آن به طور جدی فکر کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید