دارچین به‌دلیل اینکه خوشمزه‌ترین طعم‌ها را به غذا می‌بخشد قرن‌هاست که به‌عنوان ادویه‌ای دوست‌داشتنی شناخته شده است. از دارچین می‌توان در غذاهای متفاوت استفاده کرد و ادویه‌ای است که در هر آشپزخانه‌ای در سراسر جهان یافت می‌شود. دارچین به‌عنوان ماده‌ای ضد انعقاد و ضد میکروب فعالیت می‌کند و به کنترل قند خون کمک می‌کند و همچنین می‌توان به تاثیر دارچین بر باروری نیز اشاره کرد. علاوه بر این رایحه آن به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تاثیر دارچین بر باروری

فواید دارچین برای تقویت باروری در مردان و زنان به شرح زیر است:

۱٫     در مردان

براساس طب پزشکی چینی، گرم بودن دارچین جریان خون در لگن را بهبود می‌دهد و همچنین می‌تواند تعداد اسپرم مردان را نیز افزایش دهد.

۲٫     در زنان

در زنان، PCOS یکی از شایع‌ترین علل ناباروری است، زیرا کیست‌ها در تخمدان‌ها رشد می‌کنند و درنتیجه باروری پایین و چرخه‌های قاعدگی نامنظم ایجاد می‌شود. دارچین به‌دلیل مقابله با فیبروم‌های رحمی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، کاهش وزن و حتی کمک به تنظیم جریان طبیعی قاعدگی باروری را در زنان افزایش می‌دهد.

نحوه استفاده از دارچین برای باروری

به‌منظور باروری دارچین را می‌توان به روش‌های زیر استفاده کرد:

  • دارچین آسیاب‌شده را همراه با غذا مصرف کنید.
  • چای دارچین راه‌حلی عالی برای خوردن این ادویه شفابخش است، به‌خصوص اگر همراه با عسل مصرف شود.
  • می‌توان آن را به‌شکل مکمل‌های ادویه دارچین مصرف کرد.

مقدار توصیه‌شده روزانه مکمل‌های دارچین

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و دیابت نوع ۲ که می‌خواهند پوست تیره دارچین را به‌صورت پودری مصرف کنند باید ۳ مرتبه در روز یک کپسول بخورند. در صورت مصرف پودر، روزانه یک قاشق چای‌خوری (۳ گرم) باید مصرف شود. کسانی که ترجیح می‌دهند دارچین را به‌صورت تنتور استفاده کنند باید روزانه ۴۵ تا ۱۱۵ قطره (۲ تا ۴ میلی‌لیتر) را درون آب بریزند و بخورند.

افزایش تاثیر مثبت مصرف دارچین بر باروری

اگر می‌خواهید ناباروری خود را با دارچین درمان کنید، باید به مدت ۶ ماه هر روز ۱۵۰۰ میلی‌گرم از آن را مصرف کنید و سپس در چرخه قاعدگی خود تفاوت را احساس کنید. همچنین می‌توانید هر روز صبح مقداری دارچین تازه آسیاب‌شده را روی غذای خود بپاشید یا می‌توانید روزانه یک دوز عسل و دارچین برای بارداری مصرف کنید. سایر غذاها مانند شیر کامل فواید زیادی برای باروری دارند، بنابراین درمان باروری با دارچین و شیر برای کسانی که دوست دارند شیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند مفید است. حتی می‌توانید با تبدیل آن به بستنی دارچینی آن را به یک خوراکی خوشمزه تبدیل کنید که به‌عنوان دارویی برای ناباروری شما نیز عمل می‌کند.

نکات و اقدامات احتیاطی در مصرف دارچین

در ادامه برخی از نکاتی که باید هنگام مصرف دارچین برای باروری رعایت کنید آورده شده است:

  • دارچین همچون رقیق‌کننده‌های ضعیف خون عمل می‌کند، بنابراین اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف آن بپرهیزید.
  • اگر شیرده یا باردارید، باید از مصرف مکمل‌های دارچین خودداری کنید.
  • دارچین را نباید با آب‌نبات، نعناع یا آدامس خورد، زیرا ممکن است منجر به التهاب شود و به ایجاد زخم در حفره دهان تا انتهای گلو بینجامد.
  • اگر زخم دارید، از مصرف دارچین خودداری کنید.
  • اگر می‌خواهید برای کاهش مقاومت به انسولین خود دارچین مصرف کنید، با پزشکتان صحبت کنید.
  • مقدار زیاد دارچین ممکن است به پوشش مخاطی دستگاه گوارش شما آسیب برساند، بنابراین باید از مصرف آن اجتناب کنید.
  • کاسیا یا دارچین چینی در صورت مصرف طولانی‌مدت باعث انعقاد خون می‌شود. آسیب کلیه و کبد نیز از دیگر عوارض جانبی احتمالی است. دارچین سیلان بهترین نوع برای درمان ناباروری است.

همان‌طور که گفته شد، دارچین فقط یک ادویه خوشمزه نیست، بلکه فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی افراد دارد. درحالی‌که دارچین عموماً مسئول تنظیم چرخه‌های قاعدگی طبیعی است، به مبارزه با دلایل مختلفی که باعث ناباروری در زنان می‌شوند، مانند دیابت نوع ۲، سندروم تخمدان پلی کیستیک، عدم تحمل گلوکز و سرطان آندومتر هم کمک می‌کند. به‌جای امتحان کردن داروهای بدون نسخه دیگر، با پزشک خود درمورد معرفی مکمل‌های دارچین صحبت کنید و در حین آماده کردن وعده‌های غذایی خود، مقدار بیشتری از این ادویه جادویی را به غذاهایتان اضافه کنید. فوایدی که دارچین برای شما و همسرتان خواهد داشت، اگر در حد اعتدال مصرف شود، به‌سختی قابل‌چشم‌پوشی خواهد بود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید