خرما سرشار از انرژی است و یکی از بهترین غذاها برای گنجاندن در رژیم غذایی کودک هنگام شروع غذاهای جامد است. خرما پر است از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، سدیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و روی. خرما هم‌چنین حاوی ویتامین‌هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسیدفولیک، ویتامینA، B6 و ویتامین K است. علاوه بر این‌ها خرما سرشار از قند و فیبر هم می‌باشد. قندهای ساده مانند فروکتوز و دکستوز موجود در خرماهای رسیده سریعا انرژی مورد نیاز کودک را فراهم می‌کند. این مواد مغذی، رژیم غذایی نوزاد در حال رشد را متعادل می‌کند و به موادغذایی که از شیر مادر تامین می‌شود اضافه می‌کند. در این مقاله از کودکت، در مورد نکات قابل توجه در زمینه دادن خرما به کودک صحبت می‌کنیم.

خواص غذایی و مواد مغذی موجود در خرما

دادن خرما به کودک

خرما، غیر از این‌که سرشار از موادمغذی است، خواص درمانی زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که حداقل ۱۵ ماده معدنی در خرما وجود دارد که مانع از بروز سرطان مانند سلنیوم می‌شود و هم‌چنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، خرما حاوی ۲۳ نوع از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب اشباع نشده است. آن‌ها چربی اشباع شده پایینی دارند. حاوی خواص ضدالتهابی و هم‌چنین سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

از لحاظ ارزش غذایی، ۱۰۰ گرم از خرماهای رسیده دارای مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین به شرح زیر است:

آهن۱/۵ میکروگرم
نیاسین۱/۶ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک۰/۸ میلی‌گرم
پیریدوکسین۰/۲۴ میلی‌گرم
ریبوفلاوین۰/۰۶ میلی‌گرم
تیامین۰/۰۵ میلی‌گرم
ویتامین A۱۴۹
ویتامین K۲/۷۰
آهن۰/۹۰ میلی‌گرم
منیزیم۵۴ میلی‌گرم
فسفر۶۲ میلی‌گرم
روی۰/۴۴ میلی‌گرم
بتاکاروتن۸۹
لوستین زاکسنتین۲۳

 

به منظور افزایش ماندگاری خرمای بسته‌بندی شده و سایر میوه‌های خشک، مقدار کمی سولفات برای جلوگیری از تشکیل کپک افزوده می‌شود. با توجه به این موضوع بهتر است، کودکانی که مبتلا به آسم یا حساسیت به سولفات هستند باید به طور کامل از این خرماهای پوشیده شده از سولفات دور بمانند. در صورتی که کودک شما مبتلا به آسم باشد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا بدانید دادن خرما برایکودک شما بی خطر است یا خیر.

آیا دادن خرما به کودک خوب است؟

این سوالی است که ذهن اکثر مادران را درگیر کرده است. خرما حاوی مواد مغذی است که برای سلامت قلب مفید است و باعث رشد کودک می‌شود. بنابراین می‌توانید خرما را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. خرما به عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد کودک افزوده می‌شود زیرا شیر به تنهایی قادر به فراهم کردن رشد کودک نیست. با این وجود بهتر است قبل از دادن خرما به کودک در مورد حساسیت‌های غذایی آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: دادن کشمش به کودک ؛ از کی و چگونه می‌ توانیم به کودک کشمش بدهیم؟

چه زمانی می توانید خرما را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید؟

فراهم کردن مقدار درست و مورد نیاز مواد مغذی و تعادل در رژیم‌ غذایی کودک برای رشد مداوم کودک شما بسیار مهم است. بنابراین، زمانی که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود نیاز او به مواد مغذی هم بیشتر می‌شود بنابراین بهتر است به کمک خوراکی‌های مقوی و پرخاصیتی مانند خرما به سرعت رشد کودک خود کمک کنید. زمانی که کودک شما حدودا ۶ ماهه یا بیش‌تر باشد، یا بعد از این‌ که شروع به خوردن غذاهای جامد یا نیمه‌ جامد می‌کند می‌توانید به کودک خود خرما بدهید.

دقت کنید تا زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد نکرده‌است خرما را به او معرفی نکنید. خرما باید در تکه‌های کوچک برای آزمایش این‌که کودک به غذای جدید چه واکنشی نشان می‌دهد، معرفی شود. خرما را می‌توان با دیگر میوه‌ها در یک زمان معرفی کرد.

از خرمای بخارپز شده استفاده کنید تا کودک به راحتی بتواند آن را بجود. شما می‌توانید برای دادن خرما به کودک، آن را پوره کنید تا به راحتی مصرف شود.

مزایای دادن خرما به کودک

خرما برای کودک

خرما سرشار از مواد مغذی و حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که برای رشد کودک شما ضروری هستند. خرما به روش‌های زیر به رشد کودک شما کمک می‌کند:

رشد استخوان‌ها

کلسیم و منیزیم برای رشد استخوان‌ها خوب هستند. خرما حاوی مقادیر زیادی از منیزیم و کلسیم است. بنابراین، آن‌ها به تقویت و رشد استخوان‌های کودک کمک می‌کنند.

تقویت حافظه

پتاسیم به رشد و پیشرفت مغز کمک می‌کند و مقدار قابل توجهی از این مواد مغذی در خرما وجود دارد، بنابراین، توانایی کودک در شناخت محیط اطراف پیشرفت می‌کند.

پیشگیری از سوءهاضمه

خرما به حذف موجودات انگلی کمک می‌کند و به پرورش باکتری‌های گرم در روده کمک می‌کند. این کار به جلوگیری از مشکلات روده‌ای که یک نگرانی عمومی در میان کودکان است، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: سوء هاضمه در کودکان ؛ علل و راه های درمان آن را بشناسیم

محافظت از کبد

نوزادان کاملا حساس به عفونت ویروسی و باکتریایی هستند که به نوبه‌خود منجر به بروز عوارض کبدی مانند یرقان، حصبه و هپاتیت می‌شود که کودکان طعمه آن می‌شوند. بااین‌حال، مشاهده می‌شود که خرما دارای خواص حفاظت از کبد است و بنابراین یک مورد از موادغذایی عالی برای پیشگیری از بیماری‌ها است و می‌توانید در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

خرما و رفلاکس نوزاد

برخی کودکان ممکن است از رفلاک معده، اسید و زخم معده رنج ببرند. خرما دارای خواصی است که به تسکین زخم معده کمک می‌کند و طبق توصیه پزشک شما، می‌تواند به مراحل درمانی و پزشکی شما به طور منظم افزوده شود. بااین‌حال، قبل از استفاده از خرما برای درمان زخم معده با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

استحکام لثه (قوی‌تر کردن دندان)

هنگام درآمدن دندان‌ها، برای رشد بهتر دندان‌ می‌توانید به کودک خود خرما بدهید. خرما به تقویت لثه کمک می‌کند و دندان‌هایی قوی‌تر و با سرعت بیش‌تری رشد می‌کنند. جویدن خرما می‌تواند یکی از ورزش‌های خوب دندان‌پزشکی باشد که کودکان می توانند با انجام دادن آن از مزایای آن بهره ببرند.

تغذیه‌ای مقوی برای دوران تب و آبله

اگر کودک شما در حال بهبودی از بیماری تب یا آبله است، خرما به بهبود سریع‌تر کودک شما کمک می‌کند. زیرا ترکیبی سرشار از موادمغذی در خرما وجود دارد. شما می‌توانید خرما را با شیر نیز مخلوط کنید.

درمان اسهال خونی

به علت عفونت باکتریایی در روده بزرگ ممکن است کودک دچار اسهال خونی شود. این امر با تغذیه کودک با خرماهای رسیده و شیرین کنترل می‌شود.

تسکین یبوست

میزان بالای فیبر رژیمی که در خرما وجود دارد، حجم زیادی به مدفوع اضافه می‌کند و جذب آب را افزایش می‌دهد و به حرکت روان روده برای کودکان کمک می‌کند.

تسکین‌ دهنده تب

عفونت یک اتفاق معمول و رایج در میان کودکان است. خرما به از بین بردن برخی از ناراحتی‌های معده مانند اسیدی شدن و اسهال که همراه با افزایش درجه حرارت بدن اتفاق می‌افتد، کمک می کند. مخلوط خرما و شیر بسیار مقوی است و به بهبودی سریع کودک هنگامی که تب دارد کمک می‌کند.

کمک به بهبود سطح هموگلوبین در خون

خرما حاوی مقدار بالایی از آهن است. این‌کار به افزایش مقدار هموگلوبین در گلبول‌های قرمز کودک شما کمک می‌کند. دادن خرما به کودک موجب رشد موهای سالم و تغذیه پوست کودک می‌شود.

روزانه چه مقدار می‌توانید به کودک خود خرما بدهید؟

تنها با یک عدد خرما همراه با دیگر میوه‌ها شروع کنید تا کودک شما بتواند طعم خرما را تشخیص دهد و تعداد مصرف خرما را بیش‌تر کند. برای دادن خرما به کودک، می‌توانید آن را با دیگر میوه‌ها پوره کنید یا بخارپز کنید. شما می‌توانید با یک عدد خرما در روز شروع کنید و به تدریج مقدار آن را روزانه به ۲ تا ۳ عدد افزایش دهید.

اقدامات احتیاطی در هنگام دادن خرما به کودک

دادن خرما به کودک

سیستم گوارشی کودکان حساس و ضعیف است بنابراین باید از معرفی ناگهانی غذا به کودک اجتناب کنید. نباید انتظار داشته باشید که کودک از همان ابتدا بافت‌های سخت خرما را به راحتی بجود. برای جلوگیری از خطرات خفگی، هنگام دادن خرما به کودک، از قطعات کوچک پخته شده یا پوره شده استفاده کنید.

    • کودک خود را با تکه‌های کوچک خرما تغذیه کنید تا از خطر خفگی اجتناب شود.
    • کودک خود را با خرمای رسیده شیرین یا خرمای شیرین پوره شده تغذیه کنید. خرماهای نرسیده توصیه نمی‌شوند زیرا آن‌ها شامل تانن هستند و ممکن است موجب ناراحتی معده شوند.
    • زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد می‌کند، بلافاصله خرما را به رژیم غذایی او اضافه نکنید. قبل از این‌که مقدار خرما را در رژیم غذایی کودک افزایش دهید در ابتدا، در تکه‌های کوچک امتحان کنید و ببینید که چگونه کودک شما از خوردن آن لذت می‌برد.
    • برای دادن خرما به کودک، از خرماهای بدون هسته شروع کنید.
    • ۲۴ ساعت بعد از دادن خرما به کودک، بیش‌تر مراقب او باشید تا در صورت وجود حساسیت‌ کودک به خرما آن را تشخیص دهید.
    • قبل از دادن خرما به کودک با متخصص اطفال مشورت کنید.
    • تاریخ مصرف خرما را بررسی کنید. قبل از دادن خرما به کودک،آن‌ها را به طور کامل تمیز کنید و بشوئید زیرا آن‌ها پوست یا پوسته بیرونی ندارند تا از آن‌ها در مقابل میکروب و گرد وخاک محافظت کند.
    • تنها زمانی که کودک شما می‌تواند خوب بجود به او خرمای خام بدهید.
    • خرما به دلیل بافت چسبنده‌ای که دارد، معمولا به دندان کودکان می‌چسبد. این امر می تواند منجر به تشکیل باکتری‌ها شود که به دلیل تولید اسید موجب پوسیدگی دندان می‌شود. مطمئن شوید که بعد از دادن خرما به کودک، آب بخورد زیرا به تمیز شدن دندان‌ها کمک می‌کند و او را از شر باقیمانده خرما در دهان او خلاص می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کنیم

چگونه به کودک خود خرما بدهید؟

با خرمای پوره شده یا بخارپز شده شروع کنید و از جوشاندن خرما اجتناب کنید زیرا جوشیدن باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در خرما می‌شود. تنها زمانی که کودک شما قادر به جویدن باشد به او خرمای خام بدهید. هم‌چنین شما می‌توانید به کودک خود خرمای پوره شده بدهید.

طرز تهیه پوره خرما برای کودک

پوره خرما

  • خرما را در طول شب در آب خیس کنید.
  • خرما را از آب خارج کنید و آب آن را کنار بگذارید.
  • خرما را درون مخلوط‌کن ریخته و پوره کنید.
  • آبی که خرما را در آن خیس دادید را به پوره خرما اضافه کنید و خمیر ضخیمی تهیه کنید.

طرز تهیه شیره خرما برای کودکان

شیره خرما

  • خرما را با آب گرم درون کاسه‌ای ریخته و برای ۳۰ دقیقه کناری بگذارید.
  • بعد از خیس خوردن خرما، آب آن را خالی کنید.
  • در یک مخلوط‌کن با سرعت بالا با آب تصفیه شده و عصاره لیمو مخلوط کنید.
  • به اندازه ۴۵-۶۰ ثانیه مخلوط کنید و در صورت نیاز، آب بیش‌تری اضافه کنید.

شما حتی می‌توانید خمیری از پوره خرما تهیه کنید و در فریزر از آن نگه‌داری کنید. هم‌چنین می‌توانید به روش‌های زیر خرما را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید:

  • خرما را به شیر اضافه کنید و یک شیر خرما تهیه کنید.
  • از آن به عنوان چاشنی ماست یا تهیه کیک استفاده کنید.
  • خرما را می‌توانید به شکل کلوچه بپزید.

خرما سرشار از مواد مغذی است که به رشد نوزاد کمک می‌کند. خرما هم‌چنین به کاهش ناراحتی کودک در طول بیماری و داشتن تب کمک می‌کند. شما می توانید خرما را به شکل پوره یا عصاره تهیه کنید و به کودک بدهید. قبل از دادن خرما به کودک با پزشک او مشورت کنید و سپس این ماده غذایی خوش‌مزه را به کودک خود معرفی کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید